Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Antivirus vid virtuellt Windows?

Jem0612

Recommended Posts

Kommer från PC-världen där man ju inte vill starta datorn innan antiviruprogrammet gått igång. Nu undrar jag om man kör Windows virtuellt i Parallels 8.1, behöver man då antivirus? F n kör jag datorn utan antivirusrogram även om det finns viss risk att trojaner kan slinka in vad jag förstått. Och om det behövs är det någon som vet hur Kaspersky funkar på en Mac? Jag har Kaspersky på Windows och jag kommer nog behålla möjligheten att koppla upp mig med ett par gamla windowsburkar även om de går väldigt långsamt. Behöver förnya licensen om 1.5 månad och Kaspersky har licens för tre datorer där man kan blanda pc och mac.

Ja, du behöver AV-program, om du inte kör med senaste Windows där det är inbyggt. MSE för Windows 7 och tidigare är ett gott val, och gratis. Eller Clamwin, också gratis. Köpa är onödigt.

(Kaspersky kan du ju ha om du ändå har betalat för det. Men du kör det inte på Mac, som du skriver, utan i Windows. Att det är virtuellt spelar ingen roll).

Ollie Williams

Alix har rätt, men...

Jag har haft virtuella burkar på min Mac i några år - en Win XP och en Win 7 - plus Win 7 i Bootcamp. Samtliga utan antivirusprogram. Uppdaterar för övrigt inte några av dem heller...

Det går bra för att:

1) Jag huvudsakligen inte använder dem till surf, endast i undantagsfall då jag behöver ladda ner en specifik fil eller kolla upp något fort medan jag arbetar i just den datorn.

2) Jag inte har några viktiga filer sparade på någon av de datorerna eller delade mappar som nås från de datorerna.

3) Jag har backup på de virtuella maskinerna - så vid en eventuell virusinfektion kastar jag bara maskinen och börjar om från en backup.

Med andra ord är behovet av antivirusprogram beroende av vad du ska använda datorn till. Gratisalternativen kan man alltid köra då de ändå inte kostar något, men ska du lägga pengar på det så fundera först på om du verkligen behöver det.

Tackar för svaren. Nej egentligen är det i första hand för att köra några program som jag inte kan köra i Mac-miljö som jag behöver Windows för. Nu behöver jag ju köra dem parallellt med Mac OS som i sin tur är kopplat till nätet. Windows 8.1 och Windows XP för ett par gamla program som inte klarar nyare Windowsmiljö.

Joel Westerholm

Tackar för svaren. Nej egentligen är det i första hand för att köra några program som jag inte kan köra i Mac-miljö som jag behöver Windows för. Nu behöver jag ju köra dem parallellt med Mac OS som i sin tur är kopplat till nätet. Windows 8.1 och Windows XP för ett par gamla program som inte klarar nyare Windowsmiljö.

Windows XP bör du låta bli att ha uppkopplat mot nätet inom kort, om det går att undvika. Microsoft avslutar supporten för dem som inte betalar extra för det, vilket innebär att den inte kommer få några säkerhetsuppdateringar. Minns inte exakt datum men någon gång i vår. Många förväntar sig att det kommer en våg av nya elaka program som drar nytta av säkerhetsluckor som ännu inte är kända när det sker.

Säkerhetsmjukvaran som följer med Win 8.1 kommer nog räcka om du ser till att ha systemet uppdaterat via Windows Update.

ClamAV/ClamWin anger inte att det kommer att sluta uppdateras bara för att supporten för XP släpps den 8 april. Jag kollade nyss. Men jag vet inte om frågan är ställd specifikt. Djädra skönt att i grunden slippa allt det där... <_<

Joel Westerholm

ClamAV/ClamWin anger inte att det kommer att sluta uppdateras bara för att supporten för XP släpps den 8 april. Jag kollade nyss. Men jag vet inte om frågan är ställd specifikt. Djädra skönt att i grunden slippa allt det där... <_<

Nej, men uppdateringar till operativsystemet kommer sluta om man inte betalar och det är allvarligt om man använder det till något som är det minsta viktigt, eller som Karl-Jan var inne på att systemet kan komma åt andra filer på datorn eller i nätverket. Grundinställningen i Parallels är väl om jag inte minns fel att Windows-systemet kommer åt användarens dokumentmapp i alla fall.

Nej, men uppdateringar till operativsystemet kommer sluta om man inte betalar ...

Är det ens klart att man kan betala för att få XP säkert?

Joel Westerholm

Är det ens klart att man kan betala för att få XP säkert?

För privatpersoner vet jag inte, det är när du säger det mycket möjligt att det inte går alls. Men för företag kommer det bli möjligt. Microsoft har alltid en sådan utfasningsstrategi. Alla får support under en period (som jag tror har förlängts minst en gång när det gäller XP) och sedan finns ytterligare en period där företag och organisationer som inte hunnit migrera kan betala för fortsatt support innan den försvinner helt.

http://www.idg.se/2.1085/1.543226/1-400-kronor-per-dator-for-xp-support

För privatpersoner vet jag inte, det är när du säger det mycket möjligt att det inte går alls. Men för företag kommer det bli möjligt. Microsoft har alltid en sådan utfasningsstrategi. Alla får support under en period (som jag tror har förlängts minst en gång när det gäller XP) och sedan finns ytterligare en period där företag och organisationer som inte hunnit migrera kan betala för fortsatt support innan den försvinner helt.

http://www.idg.se/2.1085/1.543226/1-400-kronor-per-dator-for-xp-support

Jo, jag antar att de flesta är privatpersoner i så måtto här i forumet, men det kanske förekommer undantag. De företag som blir aktuella är väl sega organisationer typ landsting och kommuner... De har fortfarande XP på mitt lokala bibliotek...

Kommer från PC-världen där man ju inte vill starta datorn innan antiviruprogrammet gått igång. Nu undrar jag om man kör Windows virtuellt i Parallels 8.1, behöver man då antivirus? F n kör jag datorn utan antivirusrogram även om det finns viss risk att trojaner kan slinka in vad jag förstått. Och om det behövs är det någon som vet hur Kaspersky funkar på en Mac? Jag har Kaspersky på Windows och jag kommer nog behålla möjligheten att koppla upp mig med ett par gamla windowsburkar även om de går väldigt långsamt. Behöver förnya licensen om 1.5 månad och Kaspersky har licens för tre datorer där man kan blanda pc och mac.

Det finns gott om gratis alternativ som ger ett helt ok skydd till din Windows-installation. Microsoft Security Essentials eller Avast är två alternativ. Din virutella Windows är givetvis utsatt för risk om du kopplar upp den mot nätet samt om du för in filer från andra system som exempelvis via usb etc. Fördelen med att köra en virtuell miljö är ju att den går att backa med snapshots tillbaka i tiden då den inte var smittad eller radera och börja om från startläget om du har gjort en konf som du sparat innan.

Om man kör ett antivirusprogram i Parallells täcker det då också macsidan? Vad jag förstår så drabbas ju knappast mac, men trojaner kan ju tydligen slinka in via OS X som inte är så kul om de gömmer sig i burken. Windows XP lägger ju som nämnts ovan ned nu i vår beträffande säkerhetsuppdateringen. Windows 7 i 32-bitarsversion ska stödja de få XP-program jag har som inte kan köras i Windows 8. Gör det ngt att både ha 32-bitars och 64-bitars (windows 8.1) installerat när man kör virtuellt?

Nej och nej, som svar på dina två frågor. Macen drabbas inte av vad du gör i Windows, oavsett om du bootar det eller kör det virtuellt.

"Nej" på första frågan, "troligen inte" på andra frågan.

Om du har installerat programvara i Windows som låter Windows skriva på Macdisken så är det möjligt att du kan få filer borttagna eller förstörda på Macen. Men om du inte installerat sådan programvara så är svaret på andra frågan också "nej".

Om frågan är om faran är noll om man använder en Mac, med eller utan Windows, så är svaret nej. Men risken att du drabbas av skadlig programvara i en Mac är förmodligen lika stor som chansen att du vinner en miljon på Trisslotten du fick av moster Agda i julklapp. Risken att drabbas i Windows är en annan sak, men den är obetydlig om du kör något av de AV-program som diskuteras.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...