Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! macbook pro 2011. Startar inte!


smn500

Rekommendera Poster

Jag kör ju maverics men jag har bara en installationsdisk från leopard som följde med när jag köpte datorn 09/10. Går det att köra från den gamla cd:n!?

Ja, om det bara handlar om att kolla/köra disken borde du kunna köra den CD'n. Starta m C och sen köra diskverktygen från den. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Kör du mavericks bör du ju ha en recoverypartion. Starta från denna. Cmd+r nedtryckt vid start av datorn eller alt och sen välja återställningspartionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du mavericks bör du ju ha en recoverypartion. Starta från denna. Cmd+r nedtryckt vid start av datorn eller alt och sen välja återställningspartionen

Ok, men vad är "återställningspartisionen"? Och vad gör den med min dator!?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från återställningspartionen och starta skivverktyget. Kör reparera skiva på Macintosh HD eller vad du nu döpt din systempartion till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad händer då, vad gör reperationen!? Jag är lite nojig då jag har en massa känslig info. Dock har jag en nas och en extern HD som jag kör backupp på. Men jag är lite nojjig när det gäller sådana saker man kan lite om. Då kan det ju gå mer fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad händer då, vad gör reperationen!? Jag är lite nojig då jag har en massa känslig info. Dock har jag en nas och en extern HD som jag kör backupp på. Men jag är lite nojjig när det gäller sådana saker man kan lite om. Då kan det ju gå mer fel!

Nu har jag kört skivverktyget reparera skiva. Det gick inte alls bra. Det stod att skivverktyget inte kunde reparera skivan :(

 

Så vad är plan B. Är den en Ominstallation av osx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett så korrupt filsystem att skivverktyget inte kan reparera det. Ett filsystem kan bli korrupt av sig självt men kan även bero på korrupt hårdvara, vanligen att själva hårddisken är defekt men har även varit med om att defekta RAM-minnen har gjort att data skrivits korrupt till disk.

Partionera, formatera och installera om OSX, och/eller läs tillbaka en TimeMachine backup.

Testa att köra Apple HardWare Test och se om det hittar några defekter med hårddisken. Vet inte riktigt hur pass kompetent AHT är om det gör en fullständig ytkontroll av hårddisken men det är väl bara att kolla.

 

http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...