Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! macbook pro 2011. Startar inte!


smn500

Rekommendera Poster

Läs inägget tidigare, redigerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Jag får helt enkelt prova att installera om Mavericks och hoppas på det bästa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken måste ha kraschat. Testa och se om den går att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är konstigt om hårddisken bara kraschar, så där rätt upp och ned. För datorn fungerade fel fritt innan jag var och "pillade" i saker som jag inte skulle ha gjort...
När jag försöker att radera hårddisken så står det: "Radering av skiva misslyckades. Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet"..

Jag är även relativt okunnig inom det här ämnet, måste jag säga. Men går det inte typ att ladda ned ett t.ex "snow leopard OS" och lägga in det på ett USB. För att sedan kunna installera det OS:et via USB på mac:en?

Måste även till lägga att Mac:en är begagnad så att Mavericks OS:et inte är installerat ifrån mitt apple-konto. Så när jag prövar att trycka på "Installera om OS X / Installera om ett nytt exemplar av OS X". Så blir jag nekad, för att jag inte har installerat OS:et från det kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju tyvärr inte köpt det... Och jag håller på och letar nu, om det går att köpa Mavericks, utan att man ska behöva komma in på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att det är gratis. Men jag hittar ingen "KÖP-Knapp" eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långskott men har du provat säker start. Shift intryckt vid start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har prövat att starta datorn med "shift" nedtryckt vid start också. Och då kommer denna upp på skärmen: TS1411_1.gif

och när jag släpper shift så startas datorn i "cmd+r" läge.
Och datorn startar i "cmd+r" läge nu automatiskt utan att jag trycker ned de knapparna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du behöver kontakta Apples support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för alternativ? Har du kollat "Få hjälp på nätet"?

Antar att du kollat allt men frågar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gojilos: I "Få hjälp på nätet", där har jag redan prövat allt som står...

Pocahontas: Jag provade allt som stod på "http://support.apple...iewlocale=sv_SE". Fram till "Starta från installationsskivan för Mac OS X; använda skivverktyget".. Då jag nu inte har skivor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss summera:

Går inte att starta från disken?

Går inte att reparera disken?

Du har ingen backup?

 

Fråga:

Har du något av värde på disken? Om så behöver du en annan dator du kan ansluta i Target mode eller plockar hårddisken ur datorn och koppla in i en annan dator.

 

Annars så formatera om disken (allt försvinner på disken så klart) och installera via recovery partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis...

Nej, jag har inget värde på disken. Så jag är beredd att rensa disken helt och hållet, så allt försvinner. Dock har jag noll erfarenhet hur man formaterar om en mac osv... Och jag kan ju inte komma åt skrivbordet. Går det att göra något från "Terminalen"? Eller måste jag ta ut hårddisken och radera allt på den manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du skulle komma in i datorn eller ej är det med skivverktyg du formaterar hårddisken, går det inte via cmd+R och skivverktyg så går det inte.

Jag tror fortfarande att disken är körd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske lite sent svar men jag hade ett liknande problem och lyckades att lösa det med "DiskWarrior" Tod sin lilla tid men allt var sedan som jag lämnade det innan jag inte kom in. Hade provat allt och även kört "Applejack" ett par gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades att få ordning på datorn i förrgår, så nu fungerar den igen! Problemet var att jag inte hade köpt Mavericks på mitt apple-id konto. Och för att jag skulle kunna köpa det så behövde jag en mac, så jag fick låna en mac av en bekant för att köpa det på mitt konto. Sen var det bara att "installera om ett nytt os x".

Känns lite lustigt att det var en sådan liten detalj man missade.

Men jag tackar vänligen alla som har kommit med svar och försökt hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Nu står jag på tur i detta magnifika ämne :(

 

Det började med att det blev "badboll" så jag kör en omstart av datorn genom att hålla inne på/av-knappen. När jag sedan ska sätta på datorn så står den och tuggar grå skärm med ett äpple på samt en cirkel som rör sig.

 

Jag har nu återställt pram, återställt smc men ingen bättring. Nu har jag även försökt att starta i säkert läge men nu stänger den bara av sig efter en stund. ???

 

Har HD:n kraschat!?

 

Vad ska jag göra?

 

/Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från recoverypartionen alt. installationsskivan och kör "reparera skiva" i skivverktyget.

Allt detta står ju redan beskrivet tidigare i tråden så läs genom den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svaret. Är inte så haj på det du berättar om men jag ska försöka förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju maverics men jag har bara en installationsdisk från leopard som följde med när jag köpte datorn 09/10. Går det att köra från den gamla cd:n!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...