Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
smn500

Hjälp! macbook pro 2011. Startar inte!

Rekommendera Poster

Hej!
Min macbook pro mid 2011 13" med maverick os startar inte. Pga att jag ändrade lite på hårddisken och det här:
System : Läsa & skriva
wheel : Bara läsa. (Ändrade så att det inte skulle läsas)
everyone : Bara läsa. (Ändrade så att det inte skulle läsas)
datorn hängde sig efter det, så jag var tvungen att starta om den manuellt.
Antar att det är det som är problemet att datorn inte startar? Hur fixar man till det? hur som helst så kommer jag bara till den där gråa bakgrunden med äpplet och "cirkeln som snurrar" sen händer det inget..

Jag är verkligen tacksam över svar och hjälp!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat att starta från recoverypartionen (cmd+r vid uppstart) och köra en skivbehörighetsreparation i skivverktyget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kika!

Redigerad av smn500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall jag köra "reparera skiva" på "hårddisken"? "mac pro"? "disk1"? eller "os x base system"?

Systempartionen, vad du nu döpt den till kan bara du svara på. Normalt heter den Macintosh HD om man inte ändrat. Kör reparera skiva samt reparera skivbehörigheter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat att starta från recoverypartionen (cmd+r vid uppstart) och köra en skivbehörighetsreparation i skivverktyget?

Skall jag köra "reparera skiva" på "hårddisken"? "mac pro"? "disk1"? eller "os x base system"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systempartionen, vad du nu döpt den till kan bara du svara på. Normalt heter den Macintosh HD om man inte ändrat. Kör reparera skiva samt reparera skivbehörigheter

När jag kör "reparera skiva" på hårddisken så står det: "Fel: Reparation av filsystem som används stöds inte".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett kort på skivverktyget och posta i tråden där du visar vad tusan det är du försöker reparera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-37828-0-24211900-1390339149_thumb.png

Så ser der ut om man inte varit inne och "pillat"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj MacPro och reparera.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sedan får ordning på ditt system, sluta "pilla i det" om du inte är säker på vad du gör. Bara ett litet tips.

Edit: Jag hade döpt om/tillbaks till Macintosh HD igen, då hade vi exempelvis kunnat tala om för dig direkt vad du skulle köra reparationen på utan att det behövts ta bilder.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu prövade både kontrollera och reparera skiva på "MacPro", sedan gjorde jag en om start, utan framsteg dock.. Samma problem återstår..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kört "reparera skivbehörigheter" på MacPro i skivverktyget? Eller enbart "reparera skiva"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har t.o.m. prövat alla de 4 alternativen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bägge hoppas jag. Vad händer med iPhoto och iTunes bibliotek om han döper om den till Macintosh HD igen, och eventuella alias?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar inte internet recovery?

Backup?

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs tillbaka en backup från innan du pillade sönder ditt system. För du har väl backup?

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs tillbaka en backup från innan du pillade sönder ditt system. För du har väl backup?

Gissar på inte. Det är sånt här som brukar få folk att göra en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite off topic men jag tror att det är betydligt vanligare med backup hos Macanvändare än hos Windows dito. Är jag ute och cyklar nu?

Detta pga Time Machine.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn min hittar inget inne på "Time Machine"...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en extern disk som är mountad då?

Ibland har jag behövt motera disken med backupen på för att Time Machine ska hitta den.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du har din backup på en extern disk. Dubbelklicka på den så den monteras på ditt skrivbord.

Kolla sedan om du hittar backupen. Om du har en fungerande backup kan du starta datorn med cmd+R nedtryckt ock installera ett fräscht OS X igen via internetrecovery och sedan flytta tillbaks de filer du vill ha.

Sorry, glömde att du inte kommer in i systemet.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu går jag och lägger mig.

God natt och lycka till.

Får nog bli att installera om Mavericks via internet recovery och hoppas att din backup funkar eller göra som man sagt tidigare i tråden via en annan Mac, glömde som sagt att du inte kunde starta datorn. Börjar bli trött.

God natt.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer ju inte ens till skrivbordet. Utan jag måste köra med cmd+r för att komma någon vart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...