Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Auto inloggning via en länk


Wibbskii

Rekommendera Poster

Jag bygger en sida i wordpress där jag skall länka vidare till en annan sida.

 

Jag vill att när man klickar på länken så plockar den med sig användarnman och eventuellt lösenord från wordpress kontot så att användaren blir inloggad i det andra systemet med automatik.

Hur skriver man en sån länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt och hållet på hur den mottagande sidan är byggd bl.a.

Tex skulle denna kod fungera:

http://www.dindinan.se/sidan.asp?anv=kallekula&losen=1234

Men jag skulle aldrig skicka inloggningsuppgifter i klartext efter som folk säkert kommer att prova att hacka systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast det är ingen fara med säkerheten. Den länken kommer att ligga efter inloggning så vem som helst kommer inte åt den. Och det är därför jag vill att den skall plocka upp det användarnamnet från den inloggade användaren i wordpress, eller snarare att den plockar upp ett av fälten i användarens konto.

 

Något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast det är ingen fara med säkerheten. Den länken kommer att ligga efter inloggning så vem som helst kommer inte åt den. Och det är därför jag vill att den skall plocka upp det användarnamnet från den inloggade användaren i wordpress, eller snarare att den plockar upp ett av fälten i användarens konto.

 

Något tips?

Även om länken ligger bakom inlogg, så följer den med i trafiken. Ingen bra lösning. Inte schysst mot användarna.

 

Skall du ha ngn form att integration så får du kolla efter nåt sånt script. Borde väl finnas på WP sida som plugin eller nåt. https://duckduckgo.com/?q=wordpress+use+crendentials+on+other+site

 

Ligger båda sidorna på samma domän kan du kolla efter en "bridge", alt skriva en egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad ni menar med säkerhet osv men det är användarna som kräver detta och användarna är begränsade. Vi styr deras konto, användarnamn och lösenord.

 

Det handlar om att vi har två olika beställningssystem till våra ca 260 partners där de skall slussas vidare från "Mina sidor" till de två beställningssystemen för att beställa kläder eller trycksaker. För att då slippa logga in på olika ställen så vill vi ha denna lösning.

 

Jag är ingen stor "fan" av plug-in, vill gärna hålla ner antalet plug-in så långt det går. Det borde gå att lösa med javascript eller php tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad ni menar med säkerhet osv men det är användarna som kräver detta och användarna är begränsade. Vi styr deras konto, användarnamn och lösenord.

 

Det handlar om att vi har två olika beställningssystem till våra ca 260 partners där de skall slussas vidare från "Mina sidor" till de två beställningssystemen för att beställa kläder eller trycksaker. För att då slippa logga in på olika ställen så vill vi ha denna lösning.

 

Jag är ingen stor "fan" av plug-in, vill gärna hålla ner antalet plug-in så långt det går. Det borde gå att lösa med javascript eller php tycker jag.

Ja, de kanske kräver att en lösning finns, men jag tror ingen vill att lösenord skickas så, direkt i en url *. Och ligger service på den nivån med alla partners och beställningssystem skall du definitivt se till att du hittar en bra säker lösning. Annars hittar nog kunderna en annan lösning s a s. :)

 

Men ligger systemen på samma server? så kika på det där med en bridge. Enkelt beskrivet går det ut på att de dela crenditials att ena kan använda den andres användardata. Man bryggar systemen s a s. Är väl rätt vanlig metod mellan t ex WP och en fristående eButik. Om man har t ex X-butik och en WP så är det nog inte helt omöjligt att X-butik har en sån färdig för WP.

 

* Man skickar aldrig lösen ord med _GET bara med _POST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ligger inte på samma server. Och det är 3 helt olika system.

 

Jag löser detta på annat håll.

 

Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...