Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur stor partionering behövs om jag vill ha...


Axelman

Rekommendera Poster

Jag kan ta gift ( Windows...) på att jag läst i forumet om att det är bra med partitionering i OS X........

 

poison.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac OS X så behövs ingen defragmentering. Allt sköts av systemet utan att användaren behöver göra något. Dessutom behöver man inte formatera för att ominstallera systemet. Sätt bara i skivan med Mac OS X och välj "arkivera och installera" så installeras systemet om,  men program, dokument, instllningar, rubbet finns kvar.

 

Du kan alltså ha en enda partition utan några som helst problem.

Om det är så, vad håller jag på med....!? :blush: Tidigare läsning av inlägg har indikerat på fördelen av partitionering. Har jag fattat så fel? Vad skulle det då finnas för fördel?

Jag kan faktiskt inte minnas om Tomas Ytterberg har skrivit någon artikel i MacWorld om Partioner i OS X

Så än så länge har jag inget bra svar på varför eller varför inte man skall partionera i panther

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta gift ( Windows...) på att jag läst i forumet om att det är bra med partitionering i OS X........

Naturligtvis kan alla ha en egen åsikt om huruvida flera partitioner är bra eller dåligt. I slutänden blir det du som får bestämma. Då OS X fixar defragmentering själv och då ominstallation av OS X är så pass bra att man kan spara till och med inställningar utan att formatera, då ser jag ingen anledning att ha flera partitioner under OS X.

 

Men du kanske ser några fördelar med det som jag inte ser, då får du fråga dig om dessa fördelar uppväger nackdelarna, som att till exempel sluta använda skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog beslutet klart. Om ingen minns varför man ska partitionera så skippar vi det krånglet. Pang på med Panther! Som ni märker ligger jag lite efter er i OS-tävlingen. Jag lär inte hamna på prispallen i grenen "Installera nyaste systemet snabbast".................................................. :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse så här på kvällskvisten!!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse så här på kvällskvisten!!! (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)

Varsågod. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog beslutet klart. Om ingen minns varför man ska partitionera så skippar vi det krånglet. Pang på med Panther! Som ni märker ligger jag lite efter er i OS-tävlingen. Jag lär inte hamna på prispallen i grenen "Installera nyaste systemet snabbast".................................................. :vissla:

Du kommer nog säkert att märka själv vad som gick bäst...

 

När jag gick från Jaguar till Panther så valde jag Clean install istället för det som Marcus

rekomenderade... och det har fungerat utmärkt jag kommer att göra samma sak med tigern

när den anländer här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till.... innebär "installera och arkivera" att man har det gamla OS-et tillgängligt i fall det nya strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till.... innebär "installera och arkivera" att man har det gamla OS-et tillgängligt i fall det nya strular?

Jag tror att det fungerar som "gammal system mapp" i OS 9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till.... innebär "installera och arkivera" att man har det gamla OS-et tillgängligt i fall det nya strular?

Det innebär att den gamla systemmappen sparas, den går dock inte att starta ifrån. Sen kan man i installationen välja att ha kvar användarkonton, inställningar etc. Program ligger på en annan mapp som inte berörs alls. Då flyttas i alla fall de gamla användarkontona över till den nya systemmappen.

 

Resultatet blir en helt ny systemmapp, men att alla program är kvar, att alla gamla användarkonton är kvar, att alla dokument är kvar, att alla inställningar är kvar, osv.

 

Edit: Efter installationen så kan man utan fara ta bort den gamla systemmappen som flyttats till en mapp som heter "previous systems".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MK har järnkoll! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MK har järnkoll! (w00t)

Tack. :)

 

Funktionen "arkivera och installera" är guld värd om något skulle hända. Vad jag sett så finns det ingen motsvarighet i Windows. Säg att en uppdatering går snett och datorn börjar bete sig skumt, då är det bara att köra "arkivera och installera", ett par minuter senare så kör man på som vanligt igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installering av OS X tar da virkelig mer enn et par minutter :polis:

 

Men poenget er oppfattet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lär inte hamna på prispallen i grenen "Installera nyaste systemet snabbast".................................................. :vissla:

Hehe. Da jeg tok i bruk Panther for første gang, for en måned siden - gikk jeg over fra OS 9.2.2 :ph34r:

 

Og da jeg gikk over til OS 9 i 2000, gikk jeg fra System 7.5.5 :vissla:

 

Så jeg tror du er litt nærmere den prispallen enn hva jeg er :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Da jeg tok i bruk Panther for første gang, for en måned siden - gikk jeg over fra OS 9.2.2 :ph34r:

 

Og da jeg gikk over til OS 9 i 2000, gikk jeg fra System 7.5.5 :vissla:

 

Så jeg tror du er litt nærmere den prispallen enn hva jeg er :rolleyes:

Jag körde Mac OS 7.6 fram till 2003. :P

 

Edit: Dessutom på en 68k-Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MK har järnkoll! (w00t)

Hoppas att allt gick bra med installationen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Axel, köpte inte du en MDD i samma veva som mej (ca: 1.5 år sedan) har du harvat med nijan till nu? *Dhoo*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Axel, köpte inte du en MDD i samma veva som mej (ca: 1.5 år sedan) har du harvat med nijan till nu? *Dhoo*

Jaguar var det väl han skrev? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har harvat med Jagularen.............. OS 9 har väl också hänt att man har återupplevt...... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har harvat med Jagularen.............. OS 9 har väl också hänt att man har återupplevt...... :)

Kom till punkt nu Axelman B) hur gick det med det blå katten

spinner den i macen nu :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...