Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur stor partionering behövs om jag vill ha...


Axelman

Rekommendera Poster

Ja, som sagt. Hur stor bit behövs för att kunna installera Panther?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt. Hur stor bit behövs för att kunna installera Panther?

kikade nyss hur mycket av min hårddisk som är upptagen av systemet och såg att det var 15 GB

 

om det är så från första formateringen är ju en annan fråga

 

men bättre att ha för mycket utrymme än för lite

Iphoto mappen kan man ju flytta och samma med iTunes

så slipper ju systempartionen bli igenproppad samma månad man köper datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska bara ha systemet där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska bara ha systemet där.

Då skall det inte vara några problem... kolla noga bara så att alla filer som skapats av iapps. (imovie iPhoto och iTunes) inte ligger på systempartionen (det ät det som förvalt tyvärr) så skall 15 GB räcka bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall det inte vara några problem... kolla noga bara så att alla filer som skapats av iapps. (imovie iPhoto och iTunes) inte ligger på systempartionen (det ät det som förvalt tyvärr) så skall 15 GB räcka bra

Tack för varningen. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,5 ska du väl klara dig på om du bara ska ha sys o inga prog. 15 gb lär vara longhorn som du installerat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Fick tips att avsätta 8 - 10 GB för OS X.

Nu gick jag ju o köpte en ny HD så nu har systemet 80 GB att härja med. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ca 3 gig för filer och dubbelt så mycket för cache, beroende på hur mycket minne ni har. så ca 10 gig är väl att rekommendera. Ha jag fått för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formattera först eller partionera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formattera först eller partionera?

man formaterar först och får frågan hur många partioner som önskas,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Panther på en 15 GB partition. Det gick åt 3,3 GB.

 

Men nu fick jag problem. Det som läggs på skrivbordet hamnar i den partitionen som systemet är i. Hur löser jag det smidigt? Jag vill bara ha systemet på partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Panther på en 15 GB partition. Det gick åt 3,3 GB.

 

Men nu fick jag problem. Det som läggs på skrivbordet hamnar i den partitionen som systemet är i. Hur löser jag det smidigt? Jag vill bara ha systemet på partitionen.

Använd inte skrivbordet för att lagra filer. ;)

 

Eller så skippar du det här med partitionering helt.

 

Edit: Det du lagrar på skrivbordet lagras i din <hemmamapp> --> <Skrivbord>. En lösning kan vara om du lyckas med att ha hemmamapparna på en annan partition vilket jag inte rekommenderar att du försöker dig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm........ vi slänger ju allt på skrivbordet, både spel och progg. Har nog 40 GB på skrivbordet fn........... behändigt! Men det går ju inte om man partitionerar. Hur är det tänkt då? Jag har inte fattat detta med hemmamappar och användare och dator å det å sånt. Jag kör som förr på den gamla goda tiden (OS 9...) med skrivbordet som utgångspunkt.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget problem att lägga allt sånt på skrivbordet? Jag har totalt 80 GB med filer på mitt skrivbord.

Och varför partitionera? Räcker väl med en partition? Varför krångla till det?

Om du nöjer dig med endast en partition så kan du ju ha alla filer på skrivbordet. Men om du bara har en 15 GB-partition för systemet och andra partitioner för filer, då får du ju lagra filerna på partitionerna såklart (de borde ju dyka upp som monterade enheter på skrivbordet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som inte läser mer än sista inlägget..... ;) .... jag har lagt in Panther på en 15 GB partition och upptäckt att allt jag lägger på skrivbordet hamnar i den partitionen. Vill bara ha systemet där......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som inte läser mer än sista inlägget..... ;)

Jag har följt hela tråden från början till slut ;) och min reaktion är fortfarande som jag skrev ovan: det är inget problem att ha en massa filer och grejer p skrivbordet. Sen om du inte vill ha det är ju en annan sak, men det skadar knappast operativsystemet.

 

Nå, så om du har en massa andra partitioner på datorn så ska ju de ligga som monterade enheter på skrivbordet, så då är det ju bara att lägga filerna på de partitionerna? Alternativt går det ju att göra ett AppleScript som flyttar alla filer som läggs på skrivbordet till divverse andra partitioner (med hjälp av Folder Actions)

 

Förstår inte riktigt problemet faktiskt :huh::sorry:

Om du har partitionerat så lägger du annat på andra partitioner. Om du inte vill ha partitioner utan vill ha allt på samma partition (dvs fortsätta ha filerna på skrivbordet som du - om jag förstått allt rätt - haft tidigare - i OS 9?) så formatterar du om och gör en partition av hela hårddisken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att om jag tex laddar ner ett spel och slänger det på skrivbordet så går inte det för det är "kopplat" till systemet som ligger i en partition som inte räcker till.... OK jag kan ju bestämma att spelet ska laddas ner till HD 2 i SPEL-mappen och lägga ett alias på skrivbordet, vilket jag gör så småningom. Men det är just det mackiga att bara slänga upp grejorna på skrivbordet så länge som jag gillar....... och ta rätt på´t när det passar och inte hålla på med nån hysterisk filstruktur........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största problemet blir att lära fru och barn ordning på datorn..................brrrrrrrrrrr................ :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska partitionera om disk 2 och göra två 80 gigs partitioner + disk 1 som är på 80 GB. Då får jag tre 80 GB HD-s......... det kanske är nåt för mig....... ( tänker högt för mig själv........*sågande ljud* )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, jag förstår fortfarande inte varför du inte kan ha allt på samma partition?

 

Går en hårddisk sönder så drabbas alla partitioner på hårddisken, går Mac OS X sönder så kan man köra "arkivera och installera" så är man igång igen precis som förut. Det finns egentligen ingen vinst idag med att ha allt på varsin partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.... det grundläggande argumentet var att det skulle vara enkelt att formattera och ominstallera systemet. Argument två är att dela upp i delar för att kunna städa med jämna mellanrum för att förhindra defragmentering. Det är svårare att dra över en 160 GB till en 80 GB HD än tvärt om.... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.... det grundläggande argumentet var att det skulle vara enkelt att formattera och ominstallera systemet. Argument två är att dela upp i delar för att kunna städa med jämna mellanrum för att förhindra defragmentering. Det är svårare att dra över en 160 GB till en 80 GB HD än tvärt om.... ^_^

I Mac OS X så behövs ingen defragmentering. Allt sköts av systemet utan att användaren behöver göra något. Dessutom behöver man inte formatera för att ominstallera systemet. Sätt bara i skivan med Mac OS X och välj "arkivera och installera" så installeras systemet om, men program, dokument, instllningar, rubbet finns kvar.

 

Du kan alltså ha en enda partition utan några som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm........ vi slänger ju allt på skrivbordet, både spel och progg.

Bäst att höra med Progg om han tycker att det är OK att hammna i papperskorgen :lol:

 

" Nå, så om du har en massa andra partitioner på datorn så ska ju de ligga som monterade enheter på skrivbordet, så då är det ju bara att lägga filerna på de partitionerna? Alternativt går det ju att göra ett AppleScript som flyttar alla filer som läggs på skrivbordet till divverse andra partitioner (med hjälp av Folder Actions)..."

 

se till att samma script tömmer skivbordet också så att det inte ligger en massa dubletter och tar plats.

 

"Problemet är att om jag tex laddar ner ett spel och slänger det på skrivbordet så går inte det för det är "kopplat" till systemet som ligger i en partition som inte räcker till.... "

 

Då får man väl skapa en så kallad testpartion på 15 GB till det borde väl räcka till de flesta spel

 

"Det största problemet blir att lära fru och barn ordning på datorn..................brrrrrrrrrrr................"

Nu börjar vi komma till krångligare grejer...

låt mig se... hur har vi det med skrivrättigheter... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac OS X så behövs ingen defragmentering. Allt sköts av systemet utan att användaren behöver göra något. Dessutom behöver man inte formatera för att ominstallera systemet. Sätt bara i skivan med Mac OS X och välj "arkivera och installera" så installeras systemet om,  men program, dokument, instllningar, rubbet finns kvar.

 

Du kan alltså ha en enda partition utan några som helst problem.

Om det är så, vad håller jag på med....!? :blush: Tidigare läsning av inlägg har indikerat på fördelen av partitionering. Har jag fattat så fel? Vad skulle det då finnas för fördel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac OS X så behövs ingen defragmentering. Allt sköts av systemet utan att användaren behöver göra något. Dessutom behöver man inte formatera för att ominstallera systemet. Sätt bara i skivan med Mac OS X och välj "arkivera och installera" så installeras systemet om,  men program, dokument, instllningar, rubbet finns kvar.

 

Du kan alltså ha en enda partition utan några som helst problem.

Om det är så, vad håller jag på med....!? :blush: Tidigare läsning av inlägg har indikerat på fördelen av partitionering. Har jag fattat så fel? Vad skulle det då finnas för fördel?

I OS 9 fanns det en fördel med att ha flera partitioner. Men i och med OS X så blev det tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...