Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min hårddisk är i princip full. Hur rensar jag den bäst?


nystrom.ark@gmail.com

Rekommendera Poster

nystrom.ark@gmail.com

Min hårddisk är i princip full. Hur rensar jag den bäst? Skall man formatera den och ominstallera och i sådana fall, hur gör man det bäst?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är självklart, men enklast är väl att du köper en extern hårddisk och lägger framför allt filmer där. Det är (oftast) de som tar mest plats. Kanske lägger du över musik och bilder också.

 

På Macbookens hårddisk har du framför allt kvar System och program.

 

Ominstallation behövs främst om systemet och program börjar uppföra sig konstigt, men inte just för att rensa.

 

Alix rekommenderar ju OmniDiskSweeper, själv använder jag programmet WhatSize för att se vad som finns på hårddiskarna. Kanske finns där massor som du inte vet om eller har glömt att du sparade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Gemini är ett förbaskat bra verktyg för att hitta dubletter... Om det är del av problemet så är det värt några kronor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ned alt klicka på gå och gå till biblioteket. Kolla hur mycket det ligger i caches.

Där kan bli mycket över tid. ALLT i den mappen kan kastas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alix rekommenderar ju OmniDiskSweeper, själv använder jag programmet WhatSize för att se vad som finns på hårddiskarna. Kanske finns där massor som du inte vet om eller har glömt att du sparade.

Jag använde WhatSize till det började kosta pengar. Då gick jag över till OmniDiskSweeper, som fortfarande är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har haft samma problem, jag körde ODS för att scanna i genom hårddisken och rensa upp.

 

JAg har sammanfattat de tips jag fick och som återfinns här :

 

  • Avinstallera onödiga skrivardrivrutiner. Det kan vara 2 GB filer helt i onödan. De finns på hårddiskens bibliotek.

post-67957-0-93926000-1389688990_thumb.jpg

 

  • Installera Monolingual och släng alla språkfiler utom svenska och engelska så kan ytterligare 1 GB flyga iväg.
  • Garageband med alla loopar kan vara på 3-4 GB.

post-67957-0-87512200-1389689120_thumb.jpg

 

  • Töm papperskorgen i iPhoto.
  • Finns det program som inte används? Avinstallera dem. Själv tog jag bort iMovie och Garageband som jag aldrig använder.
  • Gå i genom mappar och filer och kolla manuellt om det finns program och annat som kan slängas.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
nystrom.ark@gmail.com

Tack för alla svar angående hårddisk!

 

Har dock fått problem med min Flash Player och Firefox efter rensning av hårddisk.

 

Program som använder Flash Player ber mig installera detta men det fungerar inte även om jag gör det.

 

Vad det gäller Firefox så försvann alla mina bokmärken. Dessa skall ju gå att återskapa men de gör de inte. Istället går det inte alls att lägga till bokmärken. Alltså även om jag försöker addera ett nytt bokmärke så förblir bokmärkeslistan tom.

 

Har förstått att en ominstallation kan vara aktuell när program börjar uppföra sig märkligt men hur gör man om man inte har installationsdiskar mm kvar för program som man har på datorn? Tar man inte bort allt när man gör en ominstallation?

 

Tacksam för tips.

 

/Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck ned cmd+r vid start. Då kan du göra en ominstallation över nätet. Är osäker på om du tar bort allt. Tror att du behåller din data om du inte partionerar om via skivverktyg men är som sagt osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...