Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FireWire fungerar inte under Mavericks


atomic_dog

Rekommendera Poster

Av någon anledning hittar min dator (iMac 27" early 2009 SSD) inte längre mina hårddiskar på FireWire-porten. Jag har testat med både WD och LaCie-diskar med olika kablar. Det som händer är att diskarna varvar upp när de kopplas in men sen händer ingenting. De dyker aldrig upp på skrivbordet. De syns inte heller i skivverktyg.

Lustigt nog så fungerar båda diskarna om de kopplas in med USB.

Har någon annan råkat ut för samma sak efter uppgradering till Mavericks? Finns det någon fix?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du sätta iMacen i Target Disk mode och ansluta den till din MacBook Pro? Testa även tvärt om.

Hände detta problem direkt efter uppgradering till Mavericks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du sätta iMacen i Target Disk mode och ansluta den till din MacBook Pro? Testa även tvärt om.

Hände detta problem direkt efter uppgradering till Mavericks?

Nu har nya MBP inte FireWire men det kanske finns FW till Thunderbolt-sladd att införskaffa?

Saken är den att jag inte kopplat in någon extern disk sedan jag uppdaterade. Det är först nu jag upptäckte problemet och antar att det har med Mavericks att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nya MBP inte FireWire men det kanske finns FW till Thunderbolt-sladd att införskaffa?

Saken är den att jag inte kopplat in någon extern disk sedan jag uppdaterade. Det är först nu jag upptäckte problemet och antar att det har med Mavericks att göra.

Det finns Thunderbolt till FW adapters.

De gånger jag har varit med om att inte FW hittar diskar eller tillbehör så har logikkortet varit defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bug som gör att externa diskar inte alltid kommer upp i Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bug som gör att externa diskar inte alltid kommer upp i Mavericks.

Men det gäller bara FireWire-diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns Thunderbolt till FW adapters.

De gånger jag har varit med om att inte FW hittar diskar eller tillbehör så har logikkortet varit defekt.

Aj då. Låter ju inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då. Låter ju inte bra.

Nu måste det ju nödvändigtvis inte vara så därför hade det varit intressant om TargetDiskMode fungerar som är operativsystemoberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gäller bara FireWire-diskar?

Det är en massa olika problem med varierande ext. HD.

Jag tex. har en Airport Etrem med 3TB HD och Mavericks raderade alla sökvägar vid installation,

så jag fick meka som he..... för att få tillbaka filer och program från den.

Mavericks är lite hastverk tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste det ju nödvändigtvis inte vara så därför hade det varit intressant om TargetDiskMode fungerar som är operativsystemoberoende.

 

Jag testade att starta upp datorn från en extern USB-disk och det fungerade inte att koppla in FW-disken då heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt att externa diskar ska visas i Finder?

Kolla också om de syns i Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt att externa diskar ska visas i Finder?

Kolla också om de syns i Skivverktyg

Ja, andra externa diskar syns i Finder och Skivverktyg men inte via FireWire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bug som gör att externa diskar inte alltid kommer upp i Mavericks.

Jag har en FireWire 800 disk ansluten till min MBP med OS X 10.9.1 och det fungerar alldeles utmärkt att både läsa och skriva samt köra mount och unmount på den och har inga problem med mina USB-diskar heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering..Kan det vara så att firewire skapade under ett tidigare os inte fungerar? När jag hade externa firewirediskar, skapade under SL upptäcktes inte dessa i Lion. Körde jag med usb så funkade det. Formatterades dessa diskar om, med firewire, i Lion, gick det sedan bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering..Kan det vara så att firewire skapade under ett tidigare os inte fungerar? När jag hade externa firewirediskar, skapade under SL upptäcktes inte dessa i Lion. Körde jag med usb så funkade det. Formatterades dessa diskar om, med firewire, i Lion, gick det sedan bra.

Mina diskar är formaterade och raidade under Leopard så det tror jag inte är problemet, generellt iaf. Det borde vara något annat som är problemet. Vad säger loggarna när du sätter i disken, kommer det något fel eller varningsmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina diskar är formaterade och raidade under Leopard så det tror jag inte är problemet, generellt iaf. Det borde vara något annat som är problemet. Vad säger loggarna när du sätter i disken, kommer det något fel eller varningsmeddelande?

Var hittar jag loggarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag loggarna?

Program -> Verktygsprogram -> Konsol tror jag på svenska på engelska är det iaf Applications -> Utilities -> Console där borde det dyka upp något när du sätter i disken om det är något fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program -> Verktygsprogram -> Konsol tror jag på svenska på engelska är det iaf Applications -> Utilities -> Console där borde det dyka upp något när du sätter i disken om det är något fel

Det händer ingenting där... konstigt nog spinner disken upp när den kopplas in och spinner ner när den kopplas ur. Däremot dyker den aldrig upp i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Skivverktyg under Felsök-menyn finns några funktioner som kanske kan vara användbara. Jag har själv haft nytta av bl.a. ”Tvångsuppdatera skivlistan” vid problem med symptom liknande dina, samt högre "Nivå på felsökningsmeddelanden”. Efter flera misslyckade försök dök till slut externa disken upp men visade sej ha fått mängder med ”oreparabla” (för Skivverktyg) skador. Allt var sabbat, typ. Felen visade sig dock kunna repareras mha DiskVarrior, visserligen efter ett halvt dussin körningar och lika många halvmisslyckade försök. Disken lever idag fortfarande och funkar fint. Inget behövde raderas. Jag är inte helt hundra - det hände för några månader sedan - men tror att haveriet uppdagades vid andra Time Machine-säkerhetsuppdateringen efter uppgraderingen till Mavericks och bör således ha skett vid den första (stora) säkerhetskopieringen efter systemuppgraderingen.

 

En annan variant kan vara att boota från DiskWarrior och se om diskarna kan tvingas upp till ytan så att de kan repareras. Finns nog fler diskverktygsprogram som kan göra jobbet, men DiskWarrior har alltid lyckats fixa mina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade trassel med firewireanslutna externa, skapade under SL, ej mountades i Lion, googlade jag problemet på engelska. Det visade sig vara åtskilliga som hade detta problem, naturligtvis inte alla. Men använd gärna Tech Tools eller DiskWarrior som föreslagits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr om åren kunde FW-portarna på Macen hänga sig. Då stänger man av Macen på vanligt sätt, drar ur alla kablar (särskilt strömkabeln) och väntar minst 15 minuter. Sedan kopplar man in alltihop igen och testar.

Kan vara värt ett försök.

 

EDIT: Vad gäller bärbara datorer så måste man ta ut batteriet för att detta ska fungera. Detta innebär ju att det inte funkar för nyare bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter felsökning med er hjälp så verkar det som att det faktiskt är ett hårdvarufel och inte kopplat till Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla statusen på den i Terminalen:

ifconfig | grep fw

Visar t ex:
fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078

Kolla vilken siffra du får (fw0), sen:

ifconfig fw0 down

Kolla igen... (skall stå 'DOWN')

ifconfig | grep fw

...och sen:

ifconfig fw0 up

- - -

"Kaaan" hoppa igång. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...