Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopplat extern HD via USB till TC men den syns inte?

Anders99

Rekommendera Poster

Hej,

Har kopplat extern HD via USB till TC men jag får den inte att synas i Finder.

Min tanke var att skapa ett nytt iPhoto-bibliotek och lägga det på den externa hårddisken som jag kopplat till min TC och på så sätt kunna se på, och jobba med, alla mina bilder på datorn. Min HD på datorn snart är full pga. alla bilder så någon lösning måste till.

1. Är det en vettig väg att göra det på? Extern HD in i TC.

2. När jag nu börjat rota med detta så kommer inte HD'en upp i Finder. Varför?

/ Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min tanke var att skapa ett nytt iPhoto-bibliotek och lägga det på den externa hårddisken som jag kopplat till min TC och på så sätt kunna se på, och jobba med, alla mina bilder på datorn. Min HD på datorn snart är full pga. alla bilder så någon lösning måste till.

/ Anders

Vad är det för hårddisk? Har den egen strömmatning eller bara via usb-porten på datorn/TC det kan vara så att den inte får tillräckligt med ström utan egen strömmatning i vissa USB-portar och därför inte fungerar. En TC kan bara dela ut diskar som är formaterade i Mac OS extended journalförd (HFS+)

Länk till kommentar

HD'n är Mac OS extended journalförd.

När jag startat om datorn så syns den varefter den försvinner igen efter ett tag.

Provat både med och utan strömmatad hub.

Förstår inte detta.

/ Anders

Länk till kommentar

Hej,

/ Anders

Vad menar du med att den inte kommer upp i Finder? Den monteras ju inte på skrivbordet av sig själv…

Eller menar du i ”vänsterfältet” när man öppnar ett fönster?

Jag har en HD kopplad till min AirPort Extreme (ström bara genom USB), den finns under AirPort Extreme (alltså om man markerar den enheten) under ”DELAT” i ”vänsterfältet”.

Länk till kommentar

Vad menar du med att den inte kommer upp i Finder? Den monteras ju inte på skrivbordet av sig själv…

Eller menar du i ”vänsterfältet” när man öppnar ett fönster?

Jag har en HD kopplad till min AirPort Extreme (ström bara genom USB), den finns under AirPort Extreme (alltså om man markerar den enheten) under ”DELAT” i ”vänsterfältet”.

Ja, precis så.

Min TC syns ju till vänster i sidofältet men när jag klickar på den så kommer inte min externa HD, som är kopplad via USB'n, upp.

Länk till kommentar

Finns den med i AirPort-verktyg?

Ja den syns i AirPort verktyget när jag klickar på TC och sen vidare till Hårddiskar.

Länk till kommentar

Har du ”Aktivera fildelning” markerat där?

Och vad har du för inställning på ”Säkra delade hårddiskar:”?

Länk till kommentar

Har du ”Aktivera fildelning” markerat där?

Och vad har du för inställning på ”Säkra delade hårddiskar:”?

Aktivera fildelning är på.

"Säkra delade hårddiskar" - "Med enhetslösenord"

Men det konstiga är ju att dom syns ibland.

När jag går in i Finders sidofält till väster och klickar på TC under Delat så kan dom externa HD + den interna på TC'n som heter Data komma upp.

Går jag sen till Enheter i sidofältet och klickar där på Anderss MacBook Pro - Nätverk - Anderss Time Capsule - Så ligger Hårddiskarna där också.

Går jag nu tillbaka till sidofältet och klickar på Anderss Time Capsule så kommer inga Hårddiskar upp. Inte ens "Data" som är den interna i TC'n.

Länk till kommentar

Ja, det låter ju lite skumt. Kan du montera den när den syns? Når du din externa HD genom Gå -> Anslut till server?

Testa att starta om TC'n…

Länk till kommentar

Ja, det låter ju lite skumt. Kan du montera den när den syns? Når du din externa HD genom Gå -> Anslut till server?

Testa att starta om TC'n…

Jag är inte hemma just nu. Hemma igen på söndag.

Jag är inte så jätte bra på sådant här. Vad menar du med "montera"?

Hur vet jag vilken jag ska välja när jag går: Gå->Anslut till server?

TC är omstartad ett antal gånger.

Länk till kommentar

Med montera menar jag att du ”öppnar” din disk, dubbelklickar på den så att du får en skivavbild av disken på skrivbordet.

Under Gå -> Anslut skriver du in ”10.0.1.1/Extern HD” (om detta är din TC's IP-adress och den externa diskens namn).

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...