Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop på Imac OS X?


SandraKenzo

Rekommendera Poster

Hejsan alla kunniga därute!

 

Jag är ganska ny med min Imac och ingen av mina vänner

är dator eller mac kunniga. Så jag skulle behöva lite hjälp från

ni som sitter på lite mer kunskap.

 

Jag är i stort behov av photoshop och har haft provversionen i 30 dagar nu

men av misstag råkade jag radera nu efter perioden var slut.

Hur gör jag för att få tag på serial number och nytt photoshop?

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper det hos adobe.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du ska ha mycket glädje av Photoshop ska du ha så mycket arbetsminne sk RAM-minne du har råd med. PS är ett RAM-ätarmonster. RAM-minne kan jämföras med en arbetsbänk. En liten arbetsbänk gör att man måste gå till graderoben/hårddisken för mellanlagring så ofta att det går segt i onödan. Om du kollar under Äpplet i Findermenyn/Om den här datorn så ser du hur mycket Minne du har. 4 GB är för lite, 8 GB är på nätten 16 GB är ganska bra.

post-363-0-83114000-1389366375.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Att prenumerera på enbart Photoshop (Lightroom ingår också) kostar omkring en hundralapp i månaden. Då har du alltid tillgång till senaste versionen. Nackdelen är att det aldrig slutar kosta, lägger du av att betala kan du inte längre använda programmet.

 

Alternativet är att försöka hitta en begagnad licens. Då kan du som bäst köpa Adobe CS 5.5, nyare versioner finns bara som prenumeration, men den duger för de flesta. Jag vet inte vad det kan tänkas kosta dock. För att föra över en licens korrekt så vet jag att Adobe i alla fall tidigare ville att säljaren fyllde i en överlåtelseblankett som skickades in till Adobe, så kolla upp det med Adobes support och se till att det sker om du går den vägen. Ingen aning om de rent juridiskt kan kräva det i Sverige egentligen, men lika bra att vara på den säkra sidan.

 

http://www.adobe.com/se/products/photoshop.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Hmm, såg nu att 105 kr/månad bara gäller de som redan äger en licens av Photoshop CS 3 eller nyare. Har du inget sedan tidigare så kostar det dubbelt så mycket (det som på länken nedan kallas Medlemskap för enskilt program).

 

http://www.adobe.com/se/products/creativecloud/buying-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att prenumerera på enbart Photoshop (Lightroom ingår också) kostar omkring en hundralapp i månaden. Då har du alltid tillgång till senaste versionen. Nackdelen är att det aldrig slutar kosta, lägger du av att betala kan du inte längre använda programmet.

 

Alternativet är att försöka hitta en begagnad licens. Då kan du som bäst köpa Adobe CS 5.5, nyare versioner finns bara som prenumeration, men den duger för de flesta. Jag vet inte vad det kan tänkas kosta dock. För att föra över en licens korrekt så vet jag att Adobe i alla fall tidigare ville att säljaren fyllde i en överlåtelseblankett som skickades in till Adobe, så kolla upp det med Adobes support och se till att det sker om du går den vägen. Ingen aning om de rent juridiskt kan kräva det i Sverige egentligen, men lika bra att vara på den säkra sidan.

 

http://www.adobe.com/se/products/photoshop.html

Visst går det att köpa Photoshop CS 6, precis som hela Creative Suite.

post-13709-0-68882000-1389368839_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Visst går det att köpa Photoshop CS 6, precis som hela Creative Suite.

 

Ah, CS 6 var sista versionen. I stand corrected.

 

Det är alltså Photoshop version 13, version 14 som är den senaste och alla framtida versioner kommer bara gå att få via Creative Cloud-prenumerationen om inte Adobe ändrar sin taktik igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande: CS6 går att köpa från Adobe fortfarande, urklippet från deras hemsida är från i dag.

Tänkte mest på att du nämnde begagnat-marknaden…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kostnaden är för dyr, överväg andra alternativ. Inte lika många funktioner, men kanske tillräckligt för det du vill göra? Pixelmator, Acorn och så vidare finns bland alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och glöm för all del inte Photoshop Elements.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man använda GIMP. Helt gratis och skall inte underskattas: http://www.gimp.org

Hugaligen. Maken till bakvänt program får man leta efter.

Men smaken är väl som baken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hugaligen. Maken till bakvänt program får man leta efter.

Men smaken är väl som baken. :)

Jag gillar det inte heller :P Men det har potential. Och är gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver photoshop fullt ut och inte vill använda gimp så kan jag rekommendera pixelmator på mac app store. Ta en titt och googla runt, bra mycket billigare och duger för de flesta amatörer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar det inte heller :P Men det har potential. Och är gratis.

Ja, GIMP verkar riktigt bra (det lilla jag provat). Upplägget känns vädligt Photoshop. Man gör saker lite annorlunda bara.

 

- - -

 

Man kan ju se om man hittar ngn begagnad CS* till en bra peng. Jag kör med CS3. Funkar utmärkt. Och de flesta pluggar funkar med (finns många gratispluggar med). Den inbyggda "tilt"-funktionen som finns i de senare versionerna kan man ju göra själv. Vet inte var det kan el bör kosta om man dyker på en CS3'a. Jag har haft min sen Leopard. CS3 är Universal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gimp är makalöst potent om man betänker att det är helt gratis. Att det kan kännas bakvänt och linuxaktigt kan man kanske leva med i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...