Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitta blinda fläcken!


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja jag funderade på det där med blinda fläcken, och då tänker jag inte på nåt politiskt trams, var är den, man ser den ju inte när man tittar, så vad menas egentligen, jo om man googlar till wiki så:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blinda_fl%C3%A4cken

 

Klipper in det förresten:

  • Lägg ett mynt på ett bord.
  • Stå upp och titta rakt ner på myntet med endast höger öga öppet.
  • Sätt pekfingret på bordet cirka 2 dm rakt till vänster om myntet.
  • Rikta blicken mot pekfingernageln och rör fingret sakta åt olika håll, främst rakt i sidled bort från myntet.

 

Men jag använde inte ett mynt, jag titta på en liten lampa i hallfönstret, förde fingret åt ena hållet å vips slockna lampan! Där var blinda fläcken, men den ser man inte annars för hjärnan fyller ut den alt. andra ögat täcker det som fattas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man som du säger har två ögon så ser man inget konstigt då. Jag brukar roa mig med att snegla på klockradion i mörkret med ett öga. När blinda fläcken kommer ivägen försvinner tiden. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är himla märkligt att hjärnan fyller i det där hålet så man inte ser den blinda fläcken utan måste göra så här för att se den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på svenska flaggan och färgerna byts när du tittar bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är himla märkligt att hjärnan fyller i det där hålet så man inte ser den blinda fläcken utan måste göra så här för att se den!

Men praktiskt är det. Själva ögat verkar inte vara särskilt kul, rent optiskt. Men bildbehandligen är fet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...