Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemet har slut på programminne - vad göra?


AndersPH

Rekommendera Poster

Jag har fått ett konstigt problem att RAM minnet tar slut och jag kan ej hitta felet. Får meddelandet "Systemet har slut på programminne". Jag har 2x8Gb Ram, 1Gb hårddisk. Kom gärna med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har 1gb kvar på hårddisken så är det ditt problem. du behöver runt 20gb för att systemet ska flyta på som det är tänkt. när ramminnet tas upp av program börjar systemet utnyttja ledigt minne på hårddisken som ram…vilket är otroligt mycket segare.

 

kör arkivering på prylar som du inte längre behöver använda på datorn och rensa bort dem från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att trådskaparen menar hårddisk på 1TB, men talar inte om hur mycket som är ledigt.

 

En omstart borde lösa alla minnesproblem.

Vissa Torrent-program fullkomligt äter minne, så släng ut dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Detta har nyligen börjat hända mig också. Jag använder datorn i typ 20 minuter, de enda programmen jag har uppe är Mail, Safari och typ Påminnelser. Helt plötsligt säger datorn att den har slut på programminne och "kernel_task" tar upp 9 GB minne.

 

Jag har en MacBook Pro Retina 16GB och kör 10.9.2 (60 GB ledigt på hårddisken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjäper inte omstart så prova en Säker start som är som första hjälpen för Macar.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

 

Detta har nyligen börjat hända mig också. Jag använder datorn i typ 20 minuter, de enda programmen jag har uppe är Mail, Safari och typ Påminnelser. Helt plötsligt säger datorn att den har slut på programminne och "kernel_task" tar upp 9 GB minne.

 

Jag har en MacBook Pro Retina 16GB och kör 10.9.2 (60 GB ledigt på hårddisken).

Har du testat det Axelman skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gjorde en säker start och stängde sedan av datorn igen. Borde jag gjort något särskilt under den säkra starten eller ska det räcka så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg du en förloppsindikator under starten?

Tog den lång tid?

Såg du texten "Säker start" skriven i inloggningsrutan?

 

Om svaren är "Ja" så gjorde du rätt.

 

Har du torrent-program installerat?

Något annat som tar mycket CPU och/eller mycket minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men inget som var igång och inget som syntes i Aktiviteten, där var det kernel_root som tog upp mest minne, hela 9 GB.

 

Fattar verkligen ingenting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du möjligtvis logga in på gästkontot och se om samma problem uppstår där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har samma problem... Om jag har Memory Clean igång kan jag se hur interminnet "äts upp" och stapeln i Inactive växer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara bra att "inactive" växer, det gör datorn snabbare. Där lägger Macen saker som är "bra att ha" och som slängs ut vid behov. Om det senare behövs så måste det skapas om, vilket tar tid. Det är alltså en slags cache.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara bra att "inactive" växer, det gör datorn snabbare. Där lägger Macen saker som är "bra att ha" och som slängs ut vid behov. Om det senare behövs så måste det skapas om, vilket tar tid. Det är alltså en slags cache.

Men det fria minnet äts upp hela tiden - det kan väl knappast vara bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det fria minnet äts upp hela tiden - det kan väl knappast vara bra...

Varför inte det?

 

Det enda du ska hålla koll på är växelfilens storlek. När den blir runt 1GB eller högre DÅ (och endast då) kan du fundera på att stänga av några program. Eller om det händer ofta: Skaffa mer RAM (om du har en modell där du kan byta/utöka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte det?

 

Det enda du ska hålla koll på är växelfilens storlek. När den blir runt 1GB eller högre DÅ (och endast då) kan du fundera på att stänga av några program. Eller om det händer ofta: Skaffa mer RAM (om du har en modell där du kan byta/utöka).

växelfilen - är det samma sak som Wired? Saken är den att detta som jag beskriver är rätt nytt och PS har betett sig underligt - det var då jag började kolla med Memory Clean.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om PS är Photoshop så finns det inte tillräckligt med minne för det programmet nästan hur mycket du än har. Den tar allt och lite till.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

växelfilen - är det samma sak som Wired?

Växelfilen heter "Swap" på engelska, eller "Swap used" kanske.

 

Som Axelman påpekar: De senaste versionerna av Photoshop går knappt att köra under 16GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växelfilen heter "Swap" på engelska, eller "Swap used" kanske.

 

Som Axelman påpekar: De senaste versionerna av Photoshop går knappt att köra under 16GB RAM.

Ja, swapfilen/swapfilerna bygger på rätt fort.

 

post-64246-0-91200200-1397061541.png

 

För Photoshop kan man dra nytta av en scratchdisk istället. Går at ställa in i inställningarna, dels hur mkt minne PS får använda och sen kan man ange en scratchdisk där arbetsfilerna hamnar. Är bra att välja en annan disk än systemdisken.

 

post-64246-0-13116700-1397061552_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...