Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alias (?) i Dock


garretblake

Rekommendera Poster

Lite trött på att det skall upprepas hela tiden och kanske kan vinna lite tid genom att fråga på forumet.

 

 

Har fixat problemet några gånger nu, men det återkommer ändå.

Appar man laddar ner till Macen, som lägger sig i Launchpad, skall man väll bara kunna dra ner till Dock och så lägger den sig automatiskt som en alias?

Har även prövat att skapa en alias och har lagt ner den i Dock, men ändå så kan den efter en omstart eller bara plötsligt

(vet ej när det har hänt, men plötsligt upptäcker jag att symbolen har ersatts med?).

Se bifogad fil.

​Uppskattar väldigt mycket att få tips och idéer. Uppskattar alla svar.

Jag kommer nog att fråga en hel del framöver på Forumet, då jag har köpt mig en ny

Mac, och vill gärna fylla i en massa kunskapsluckor jag har samlat på mig under åren.

Dax att fortbilda sig. Visst är det kul att ta sig en djupdykning i Apples underbara värld?

 

Dockstaionen.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i programmappen istället (Finder). Därifrån kan du dra ner ett program och lägga i Docken. Ett annat sätt är att om det är att medans programmet är igång - högerklicka på Dock-ikonen och välj i menyn där att det skall ligga kvar. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gäller även att du har installerat programmet ordentligt så det ligger på din hårddisk och att du inte kör det direkt från den virtuella installationsdisken (vanligt nybörjarproblem). när den virtuella disken matas ut så hittar inte systemet sökvägen till ditt program, det är därför det blir ett frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appar som lägger sig i launchpad låter som du hämtar från App Store Mac och då installeras de av sig själv. Istället för dra från launchpad hitta dem i program-mappen och dra därifrån till dock. Prova även säker start (shift-nertryckt när du startar datorn, logga in, omstarta, prova igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni är så underbara med att svara och engagera er. Jag skall följa era råd med det samma.

Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i programmappen istället (Finder). Därifrån kan du dra ner ett program och lägga i Docken. Ett annat sätt är att om det är att medans programmet är igång - högerklicka på Dock-ikonen och välj i menyn där att det skall ligga kvar. :crossfingers:

Fungerade Klockrent! Helt perfekt. Har en till fråga. Jag Laddade ner Skype precis. Gjorde efter instruktionerna. Den virtuella HD Ikonen skulle man lägga ner i programmappen.

När man drar den dit skapas det bara en alias. Man kan dra ner den till Docken, men Jag vill inte he den Virtuella HD Ikonen kved p skrivbordet. Matar man ut den försvinner hela fadderullan. Har du några bra knep? Hoppas på svar. Du verkar vara så kunnig på Mac. Jag är ett hopplöst fall, tro mig!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den virtuella HD Ikonen skulle man lägga ner i programmappen.

När man drar den dit skapas det bara en alias. Man kan dra ner den till Docken, men Jag vill inte he den Virtuella HD Ikonen kved p skrivbordet. Matar man ut den försvinner hela fadderullan.

Den virtuella HD-ikonen... Det är nog inte programmet, utan bara själva "dmg-filen" programmet kommer i. När du dubbelklickar på den så ligger den väl i sidofältet sen i Finder (eller öppnas automatiskt i ett fönster). Där i ligger programmet, och det är det du drar till programmappen. Ofta ligger det förberett en liten programfolder där i som man kan släppa den på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade Klockrent! Helt perfekt. Har en till fråga. Jag Laddade ner Skype precis. Gjorde efter instruktionerna. Den virtuella HD Ikonen skulle man lägga ner i programmappen.

När man drar den dit skapas det bara en alias. Man kan dra ner den till Docken, men Jag vill inte he den Virtuella HD Ikonen kved p skrivbordet. Matar man ut den försvinner hela fadderullan. Har du några bra knep? Hoppas på svar. Du verkar vara så kunnig på Mac. Jag är ett hopplöst fall, tro mig!!!!

som jag sa i post 3 i den här tråden, se till att installera på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...