Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mystiska insättningar och uttag på fondkontot?


kiplon

Rekommendera Poster

Min dotter satte in 13 tkr på ett fondkonto som Swedbank förvaltar. Den 30 januari ringer hon mig och berättar att hon helt plötsligt har 50 tkr till på kontot. Dvs 65 tkr (fonden hade också ökat med ett par tusen).

Vad ska jag göra mamma? Hur kan det komma sig? frågar hon mig.

Jag svarade att jag inte hade en aning men kunde ju såklart eg inte råda annat än att hon skulle sälja, såklart!

 

Så hon gjorde en säljorder på 50 tkr. Sen var det ju några helgdagar, men spänd av förväntan så kikar hon på kontot på torsdagskvällen. Och där låg enbart hennes egna pengar igen. Inte hade hon fått några 50 tkr bara sisådär ur luften. Vilket ju inte var konstigt iofs. Pengar brukar man ju liksom inte få gratis så där….

 

 

Men det riktigt konstiga är ju hur det helt plöstligt finns 50 tkr till på ett konto som sedan försvinner lika snabbt????

 

Dessutom, hur kan någon ta ut pengar på hennes konto utan fullmakt från henne????

 

Våra tillgångar anmäls till skattemyndigheten, avstämning brukar då ske den sista dagen på året, har jag iaf för mig? Så ponera då att skattemyndigheten ser att hon har ett fondkonto på ca 65 tkr? Året därpå har hon bara det egentliga fondvärdet kvar. Aha, säger skattemyndigheten då, hon måste betala reavinstskatt på den försäljningen! Helskumt mystiskt??????

 

:fundersam::fundersam::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om samma sak i helgen.

Min fond ökade med 140 tkr och blev förvånad men förklaringen var enkel.

Normalt så visas mitt fondvärde i kronor men av någon anledning nu var värdet i dollar men det stod kronor

Så om varje fondandel tidigare listades som 20:- stod det nu 128:- alltså en ökning med 108:

Tog jag det totala värdet av fondinnehavet och delade med dollarvärdet fick jag den summa som normalt min fond var värd.

Det måste ha varit någon bugg i deras system så det är ingen som har tagit ut pengar eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om samma sak i helgen.

Min fond ökade med 140 tkr och blev förvånad men förklaringen var enkel.

Normalt så visas mitt fondvärde i kronor men av någon anledning nu var värdet i dollar men det stod kronor

Så om varje fondandel tidigare listades som 20:- stod det nu 128:- alltså en ökning med 108:

Tog jag det totala värdet av fondinnehavet och delade med dollarvärdet fick jag den summa som normalt min fond var värd.

Det måste ha varit någon bugg i deras system så det är ingen som har tagit ut pengar eller så.

jo, jag förstår att det finns en rimlig förklaring. För det måste det ju finnas….

Räknade för skojs skull om 14 tkr och blev inte klokare, för ingen annan valuta ger ett resultat på dryga 60 000?

 

post-67957-0-16228600-1388868697.jpg

 

 

Frågade henne i kväll om hon kunde se något på kontoutdraget, det syntes inte någonting. Men din förklaring verkar rimlig, så det är säkert så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag förstår att det finns en rimlig förklaring. För det måste det ju finnas….

Räknade för skojs skull om 14 tkr och blev inte klokare, för ingen annan valuta ger ett resultat på dryga 60 000?

 

attachicon.gifIMG_4340.jpg

 

 

Frågade henne i kväll om hon kunde se något på kontoutdraget, det syntes inte någonting. Men din förklaring verkar rimlig, så det är säkert så.

 

Uträkningen stämmer om du vet vad varje fondandel är värd och dess kurs.

Jag har tex ca 92 fondandelar och varje är värd 260:-

Tar man 260:- x 6.44 (vad dollarn stod i då) x fondandelar 92=ca 154 tkr

Skrev 140 tkr tidigare men 154 tkr är närmare sanningen.

För mig stod det att fonden också hade ökat 500% något som är orimligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert 15 år sen, men en torsdagkväll hade jag i runda slängar 67 miljoner kr på mitt lönekonto enligt kontoutdraget från bankomaten. Nästa dag var allt normalt igen. Troligtvis nåt fel banken gjorde som de sedan rättade till. SEB för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert 15 år sen, men en torsdagkväll hade jag i runda slängar 67 miljoner kr på mitt lönekonto enligt kontoutdraget från bankomaten. Nästa dag var allt normalt igen. Troligtvis nåt fel banken gjorde som de sedan rättade till. SEB för övrigt.

Härlig men kortvarig känsla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så om man får pengar så där av misstag då kan man begå ett brott om man tar ut dom, man borde inse att man inte är rättmätig ägare typ.

Sen kan väl banken korrigera misstag de gör antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser tyvärr alltför ofta hur kontot dräneras på tusenlappar, men det har aldrig varit bankens fel... :/

ja, det är ett elände det där…

 

det lyckas alltid vara massor av månad kvar i slutet på pengarna… :hihihi:

 

Nja, det stämmer väl inte riktigt kanske :) men det har funnits tider i livet då det känts så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så om man får pengar så där av misstag då kan man begå ett brott om man tar ut dom, man borde inse att man inte är rättmätig ägare typ.

Sen kan väl banken korrigera misstag de gör antar jag.

Brottet är olovligt förfogande.

 

"Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år." /Brottsbalk, 10 kap, § 4.

 

Exempel: Kvinnan som påstod att hon trodde att hon hade fått pengar av Zlatan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det får vara hur det vill med det här. Har ju inte fulla kollen på hur det verkligen såg ut på hennes konto. Hon säger att det syns inga spår av detta heller.

 

Så det finns nog naturliga förklaringar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på bank hade dåvarande postgirot satt in kontonumret som belopp på en av våra kunders lönekonton. Elva siffror varav de två sista decimaler....

 

Felet upptäcktes först efter ett månadsskifte av oss på kontoret, eftersom vårt totalsaldo hade ökat misstänkt mycket...

 

Eftersom ett månadsskifte hade passerats så hade även ränta (det här utspelade sig på den tiden när lönekonton gav ränta) beräknats, så någon (jag) fick uppgiften att justera det upplupna räntesaldot i böckerna. Det var dessutom en räntetrappa på kontot och dagsvis ränteberäkning, så det var lite klurigt att då det rätt. Tror det tog mig en halv arbetsdag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande fondfelet och valutateorin: många fonder är ofta registrerade i en annan valuta, kanske något sådant som av misstag slagit igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande fondfelet och valutateorin: många fonder är ofta registrerade i en annan valuta, kanske något sådant som av misstag slagit igenom?

så är det säkert, det var en riktig högriskare hon köpt i. Som kan gå hur som helst…..http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000D5M

 

önskar hon hade frågat mamma om….. ja vadå? Visste man det så satt man väl inte här och skrev, kanske! men behöver man pengarna ska man nog inte satsa på högriskfonder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det säkert, det var en riktig högriskare hon köpt i. Som kan gå hur som helst…..http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000D5M

 

önskar hon hade frågat mamma om….. ja vadå? Visste man det så satt man väl inte här och skrev, kanske! men behöver man pengarna ska man nog inte satsa på högriskfonder.

 

Att det är en högriskare har ingenting med att det blivit ett fel där valuta ändrats så det såg ut som värdet var högre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...