Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

växla fönster inom ett program/finder + widget pll - fil


venacava

Rekommendera Poster

Köpt ny dator. Problem med två saker, annars är allt på plats.

 

Kortkommandot Äpple (cmd) + < fungerar inte längre när jag ska växla fönster på min nya imac 2013.

 

Vad skall jag föra över för fil när det gäller widgetinställningarna på den gamla macen till den nya? Det är widget för olika tidzoner, väderwidgets mm.. Eller ja, dashboard heter det väl :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortkommandot Äpple (cmd) + < fungerar inte längre när jag ska växla fönster

⇧⌘´

 

´ = tangenten mellan +/? och backspace

 

 

För inställningarna till widget'arna... Kolla i gamla datorn i ~Library/Preferences och se om du hittar plist-filen där. När jag kikar i min folder nu så verkar allat widget filer börja just med namnet "widget-..."

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

⇧⌘´

 

´ = tangenten mellan +/? och backspace

 

 

 

Det normala på svensk Mac är kommando + större än/mindre än såsom Vacava vill ha det. Ditt kommando vet jag inte vad det är. Gör ingenting på min dator. Och kräver två händer med tre fingrar. Vacavas kommando kräver en hand och två fingrar. Mycket smidigare.

 

Vacava, kolla Systeminställningar:Tangentbord:Kortkommandon. Skall se ut så här:

 

post-43620-0-48263200-1388853229_thumb.png

 

Kolla också under Systeminställningar:Tangentbord:Inmatningskällor att 'Svensk - Pro' är vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala på svensk Mac är kommando + större än/mindre än såsom Vacava vill ha det. Ditt kommando vet jag inte vad det är. Gör ingenting på min dator. Och kräver två händer med tre fingrar. Vacavas kommando kräver en hand och två fingrar. Mycket smidigare.

 

Vacava, kolla Systeminställningar:Tangentbord:Kortkommandon. Skall se ut så här:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-01-04 kl. 17.32.19.png

 

Kolla också under Systeminställningar:Tangentbord:Inmatningskällor att 'Svensk - Pro' är vald.

Har alltid haft den kombinationen. Och det är även den Apple anger på sin sida: http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=sv_SE

 

post-64246-0-33869500-1388853700_thumb.png

 

Gäller inte bara Finder utan brukar vara standard/funka i de flesta program. :crossfingers:

 

Stod även med i mina systeminställningar (samma bild som du hade.)

Kan ju vara om lagt in något som bytt åt er. Eller om det nyligen har ändrats med senaste OS(-uppdateringen).

 

Men det är ju bara kika där i systeminställningar och lägga in/byta nåt eget kortkommando. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid haft den kombinationen. Och det är även den Apple anger på sin sida: http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=sv_SE

 

attachicon.gifväxla_fönster.png

 

Gäller inte bara Finder utan brukar vara standard/funka i de flesta program. :crossfingers:

 

Stod även med i mina systeminställningar (samma bild som du hade.)

Kan ju vara om lagt in något som bytt åt er. Eller om det nyligen har ändrats med senaste OS(-uppdateringen).

 

Men det är ju bara kika där i systeminställningar och lägga in/byta nåt eget kortkommando. :yeahbaby:

Undrar om inte ` är för amerikanskt tangentbord (även om det står på svensköversatta supportsidan). Amerikaner har ju ingen >-knapp till vänster om Z. De har en bredare shift istället.

 

Kommando + större än/mindre än har funnits hur länge som helst. Det är inget nytt Maverickspåfund. Och nej, det är inget som lagt in det åt oss. Jag har haft med otaliga macar att göra och alltid kunnat använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svenskt tangentbord med Svenska Pro. Hm... knepigt. :fundersam: Verkar ju vara olika hos fler med. Har det i a f både i min dator jag kör på just nu, och i mina båda andra (med 10.5.8) och det har väl alltid varit så på tidigare verisoner innan med - som jag minns det i a f.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, märkligt är det.

Nu har jag ändrat det till min gamla (standard) inställning.. Vette sjutton hur det blev ´ istället för <..

 

Plisterna tar jag tag i någon annan dag, < har mycket högre prioritet. Och visst är det smidigare än tvåhandsfattning på ´..

 

Ha en bra kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...