Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om Retinaskärm


fjey

Rekommendera Poster

Frågor om en Retina skärm
Hej! Jag vet att detta är ganska fotorelaterat men eftersom jag behöver någon som har kunskap om hur retina fungerar så testar jag här!

Jag inhandlade precis en ny MBP 15" med Retina skärm...

Jag skulle precis sätta mig och redigera ett jobb från en konsert. Och när jag började bli klar med dom första bilderna och skulle titta på dom så märker jag att dom blir suddiga i förhandsvisningen. Jag sparar alltid en högupplöst fil och en JPG som är 1000px liggandes.

Då kommer jag och tänka på att retina har ju bättre upplösning så jag testar att skala ner bilden till 2000px, vilket gör att bilden visar sig skarp och fin igen.

Detta är väldigt störande eftersom jag vill kunna skicka iväg bilderna i 1000px för visning (inte i 2000 bara för att dom ser bra ut på min skärm). Har ingen bra extern skärm som jag kan dubbelkolla om bilderna blir bra

Jag testar att lägga över andra bilder från en gammal portfolio där alla bilder även här är 1000px. Dessa bilder visar sig vara skarpa i förhandsvisningen men icke dom nya som jag har sparat ned i 1000px.

Är det något som har svar på detta?

Tack för svar!
F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu bilden är från början 1000px och du skalar ner den till 2000px? Går du från 1000px till 2000px så skalar du ju upp bilden, den blir ju dubbelt så stor. Hur tänker du nu?

Vad ska du använda bilden till? På web?

 

Retina skalar upp alla bilder x2 det är därför de kan upplevas suddiga om det inte finns tillräckligt med information i den. En bild som är 1000px upplevs som en viss storlek på "vanliga" skärmar. För att bilden ska uppta samma yta på retinaskärmen skalas den alltså till det dubbla. Bilden förändras inte i sig självt det är bara hur den visas på din skärm. Om du alltså skickar dina vanliga 1000px bilder till någon utan retina kommer de se ut som vanligt.

 

För att se bilden skarpt utan att behöva ändra storleken på bilden får du visa den i 50% i förhandsvisning. (den visas då i sin normala upplösning men upptar hälften så stor yta som på en vanlig skärm)

 

Du kan ställa in skärmen att ge "traditionellt" utseende ...alltså inte högupplöst om du tycker det känns bättre.

 

Samma bild kommer aldrig kunna se likadan ut på traditionella skärmar respektive retina...just eftersom bildpunkterna sitter dubbelt så tätt på en retina.

Om du vill ha ett perfekt resultat för båda skärmtyperna måste du helt enkelt alltid göra en bild för retinaskärmar (2000 px) och en bild för vanliga skärmar (1000px) för att gardera dig att det ser bra ut.

Annars skickar du den högupplösta bilden och låter användare utan retina skala ner bilden till 50% när de kollar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Jo jag har förståt att jag förmodligen kommer få göra två bilder en som ser bra ut för mig och sen för mina kunder.

 

Men den stora frågan är varför bilder från min hårddisk (som jag lagt in på datorn) som är 1000px blir skarpa men inte dom jag sparar ner från Photoshop.

 

Och när jag sitter med en 1000px bild så måste det ju finnas en viss procent i zoomen som gör att den ser skarp ut men (liten) i mitt fall är det 50% right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp hälften...förhandsvisning brukar öppna 100% per default om den får plats med hela bilden.

 

vilken version av photoshop har du? det är inte förrän cs6 som adobe har stöd för retinaskärm så det kan eventuellt ha något med det att göra. som sagt så länge du har koll på att det är rätt antal pixlar så blir det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...