Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Daniela...


Daniela

Rekommendera Poster

treebeard!!

 

Semlor, semlor, dessa semlor.  ^_^

 

 

Jag tror Ture och jag borde bilda "semleklubben". Mmm, så smaskigt vi skulle ha det!  ;)  :D

temlor heter det, temlor :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Jaja, om det nu ska vara så petigt! :P

 

Vill du göra oss sällskap? Gratis medlemskap! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du göra oss sällskap? Gratis medlemskap!  ;)

temleklubb låter lockande. Är det årsmöte på fettisdagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semlan, detta vildsinta lilla djur som på senvintern lägger sina delikata ägg.

 

Man kanske skulle starta en semmelfarm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast, sedan så måste vi juh ha månadsmöten oxå. Och kanske t om veckomöten. Jah, så illa är det nog! :D

 

Man kan aldrig få nog! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle starta en semmelfarm?

 

Ooooooh, ja! Jag har första tjing! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Hur kunde du missta en semla för ett glas rött vin egentligen?!

Ja, det låter farligt...särskilt om han ska ut och köra bil...

:polis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter farligt...särskilt om han ska ut och köra bil...

:polis:

Både socker och alkohol är ju beroendeframkallande, så jag vet inte vad som är farligast :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Ja, det låter farligt...särskilt om han ska ut och köra bil...

:polis:

Både socker och alkohol är ju beroendeframkallande, så jag vet inte vad som är farligast :mellow:

Om jag säger så här:

Jag möter hellre en kille på vägen som pressat i sig ett par nävar socker än någon som dragit i sig några glas vin, när jag ska köra hem i kväll...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underskatta inte mannen som svalt ett par nävar socker! :wacko::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men killar då, pratar ni fortfarande om mig?! Jag sa ju att med en dam skall man prata med och om henne, inte om andra och allra minst om en gammal knastertorr urtråkig deckarräv som jag.

 

Förresten heter det semlor, jag kan stava vet ni faktiskt, bara jag som inte kan uttala det alldeles rätt!

 

:lol:

 

Men när ni ändå är inne på mitt favoritområde så kan jag upplysa om att godast semlor jag ätit är på Lindahls i Norrköping, mums… :tummeupp:

 

Nä, nu får ni allt ägna Lyssa lite uppmärksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm… nu har hon inte fått nån uppmärksamhet på tre timmar snart, nu är alla hos den där jäkla Frodo… <_<

 

Om du har tråkiga färger på din skärm Lyssa så kan du ju sätta ett ark cellofan framför så får du mer stuns. :vissla:

 

Eller över huvet… kan pröva att äta en semla till oxå, kanske inte påverkar bilden så mycket men det är himla gott. :tummeupp:

 

Nja, du kanske kan köpa en lite större plattskärm och koppla till den kanske när du är hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum, sånt kostar pengar (både cellofan och skärm) och man blir fasiken inte rik av att jobba på dagis. :mellow:

 

Semlor, det tackar jag inte nej till. Mina kära vänner hävdar bestämt att jag är en semlemissbrukare. Värre än den där Ture! :blink: Här i Göteborg kan jag rekommendera Bageriet på Burgåden, deras semlor är... Himmelska... ^_^ Det hände sig t.o.m. att det slank ner både två och tre på en dag.. . :blush::D

 

 

 

Och hehe, inget ont om den där Frodo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du allvar? Två till tre semlor samma dag? Det är respekt det. (w00t) :D

Du kan ju nästan jämföras med mig, men äter du semlor varje dag då? Nja… inte va? Näe, då har du nog mött din överman!

 

Blev lite sugen på Göteborg faktiskt nu… men semelsäsongen är väl slut även där?

 

Jag har faktiskt funderat på om man kunde hitta på en semelvariant bagarna kan ha året runt, typ jordgubbsgrädde el nåt, men alltså blandningen grädde, mandelmassa, bulle är temligen (!) svårslagen, den är så intill perfektionism driven så jag tror faktiskt den är fullbordad, den är som cirkeln eller ägget, fullkomlig, semlan är nästintill Gud helt enkelt! Så man kan inte gå in och ändra i ett sådant gudabenådat recept.

 

Vet du om de övriga finländarna (som inte snackar svenskt) oxå äter semlor?

 

Jag har två rullar med mandelmassa i kylen nu och kan inte köpa släta kardemummabullar nånstans längre, måste jag ställa mig och baka? Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä fy fan. Mandelmassa är djävulens påfund (tillsammans med vitlök och ett par andra saker), sliskigt och konstigt.

En god semla har kardemummabulle (helst tunn och platt så man får in hela i käften samtidigt), riktigt hårt vispad grädde, och sen rikligt med florsocker uppe på toppen.

Vill man sen absolut ha nån jörpa nere i mitten, så får det vara äpplemos eller mer grädde.

 

Fast en semla är bara god tills man ätit en.

Sen mår jag illa av allt det feta och vill inte ha nån mer på ett år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en semla är bara god tills man ätit en.

Sen mår jag illa av allt det feta och vill inte ha nån mer på ett år...

Nånå, men herrejösses, jag och Jochum måste nog lära dig det där med att äta semlor hör jag. Två på raken är väl ingen konst? Och efter någon timma går det lätt ner en till. :lol:

 

Jochum, där fick jag något att fundera på. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte om finnarna käkar semlor. Men hjälp, nu måste jag ringa mamma. ;) Fast de dära finnarna är ett underligt patrask. Inte ens lucia firade de förräns för några år sedan. De tittade bara lite snett på oss märkliga finlandssvenskar som traskade omkring där i vita nattlinnen, en gång i året, haha!

 

Men släta kardemummabullar kan väl inte vara svårt att få tag på?? Hemköp har juh t o m. Och Ica måste la ha. Kan inte komma på nåt bra recpet så där på rak arm, bakar inte så ofta men när jag gör det så går jag sällan efter nåt speciellt recept. Något lärde jag mig iaf i kockskolan! :P

 

Och att du ens tänker tanken på att förändra semlan och göra en året-runt-semla, med sylt eller nåt, fy på dig! :polis:

 

Nu blev jag riktigt riktigt sugen på semlor... Minst två... :rolleyes: Men semlesäsongen är slut även här ja, så i sådana fall är det egna som gäller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Menar du allvar? Två till tre semlor samma dag? Det är respekt det. (w00t)  :D

Jag kan intyga. Lyssa är grym när det gäller att äta semlor. T o m värre än jag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan intyga. Lyssa är grym när det gäller att äta semlor. T o m värre än jag. ;)

Haha, ja men det kan bero på att du inte gillar semlor så där särskilt mycket, vet du! ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man sen absolut ha nån jörpa nere i mitten, så får det vara äpplemos eller mer grädde.

 

Fast en semla är bara god tills man ätit en.

Sen mår jag illa av allt det feta och vill inte ha nån mer på ett år...

Inte konstigt att du inte vill ha ngn semla efter att ha ätit dom med äppelmos i, isch. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska vi ta oss till med den här ClCdCm?.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, du är ingen riktig karl Rickard som inte äter semlor! :P:D

Men en tjej som äter 2–3 st, det är respekt!

Som hetvägg kan jag nog äta fyra-fem-sex stycken tror jag, brukar inte ha råd att äta köpesemlor i den kvantiteten så det blir som mest två, en fyra när jag gör själv, men jag känner att det finns plats för lika många sen så.

Min storebror har familjens rekord, han åt elva stycken på sin elvaårs födelsedag!

Sen Lyssa så kan jag berätta att på Lindahls i Norrköping har dom lyxsemla som är större med mera mandelmassa på! Sen har de en avlång variant utan lock med mandelspån istället, och sen har de en normal och en liten variant. Man börjar längta redan så smått till semelsäsongen…

Vi kanske skulle ha en semmelträff nästa år då?

Men, hur stavas semmelträff/semmelsäsong egentligen, ett el två m?! Två ser bättre ut.

Mitt hemköp har inte de släta bullarna längre…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen Lyssa så kan jag berätta att på Lindahls i Norrköping har dom lyxsemla som är större med mera mandelmassa på! Sen har de en avlång variant utan lock med mandelspån istället, och sen har de en normal och en liten variant. Man börjar längta redan så smått till semelsäsongen…

Vi kanske skulle ha en semmelträff nästa år då?

Åhååå, Lindahls låter nästan som ett måste... Skulle juh vara alldeles salig, :D

Det blir nog en semmelträff (med två m tror jag) nästa år tycker jag, helt klart. Fast det känns iofs jääkligt länge till till nästa år... :unsure:

 

Och ingen hetvägg här inte. Bara en god semla med massa mandelmassa och massa grädde. :rolleyes: Det är nästan så jag måste ställa mig och baka nu. Kan kanske skicka över några semlor till dig cybervägen? Vad sägs om det? :P

 

Hur mådde din bror efter de elva semlorna? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår länstidning utlyste kafeet Focus till överlägsen semla-tillverkare vilket ledde till enorma köer ända ut på gatan. En god vän passerade tillfället och skulle rapportera.

-Det var kö ända ute på gatan vid Fonus................................... :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...