Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har skrivare inprogrammerat när de skall "lägga av"


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har en HP Photosmart Plus (B210a) som jag haft några år, och väl inte nån höjdare precis, men den har fungerat "så där"

Men så igår morse när jag ville skriva ut lite bokslut, så visade den plötsligt att det var dags att byta svart patron.

OK tänkte jag, det brukar gå att skriva ett tag till...men se, det gjorde det inte..kom inget svart alls om jag ville skriva ut i Excel.

 

Åkte och köpte nya patroner idag, och köpte en extra svart (HP original)

Kör rengörning först tänkte jag, har jag inte gjort på länge...hjälpte inte ett dugg.. Kopiera ut i svartvitt går inte alls..

Gick åt en massa svart vid rengörningen, och visst, det går att skriva ut

Kör jag kopiering i färg, så saknas svart...helt sjukt...ger mig tusan på att skrivaren var inställd på att sluta vid årskiftet.

Skriver jag ut ett Excelark som bara består av svart text kommer inget alls, oavsett från vilken dator jag skriver.

Tog jag en skärmdump på Excelarket så kom det lite svart, men det syntes att det var behov av mer svart..

 

 

Skrev hur fint som helst på nyårsafton.

 

Trött man blir på skrivare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär är mer eller mindre alla bläckskrivare jag ägt. Även i min nuvarande OfficeJet 6500A Plus har jag fått plocka ur skrivhuvudet och manuellt rengjort med sprit. Antar jag inte använder skrivaren tillräckligt frekvent så att bläck torkar in i skrivarhuvudet, så pass mycket att inte skrivarens rengöringsprogramm klarar av att fixa det.

Aja... efter min manuella rengöring för ett år sedan så fungerar skrivaren fortfarande bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det jobbigt plocka ur skrivarhuvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det jobbigt plocka ur skrivarhuvudet?

I min OfficeJet är det busenkelt och vad jag kan se efter lite googlande verkar det vara i det närmaste identiskt i din skrivare.

Här är en guide på youtube men jag spolade då inte rent skrivarhuvudet under vattenkranen utan tog sprit på tops och rengjorde försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min OfficeJet är det busenkelt och vad jag kan se efter lite googlande verkar det vara i det närmaste identiskt i din skrivare.

Här är en guide på youtube men jag spolade då inte rent skrivarhuvudet under vattenkranen utan tog sprit på tops och rengjorde försiktigt.

Aha, ser exakt likadant ut, testar med vatten först, T-röd är kanske inte så bra, eller M-sprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte, tog först ljummet vatten, och visst, det kom ut mycket färg...prova sedan rengöring och kopiera i sv/v , blev helt vitt papper..

Tog loss igen och använde 70% M-sprit men det lossande inte nåt speciellt, prova även med T-sprit...

Blev inte bättre då heller...illa..

 

Bra tips i vilket fall, väldigt enkelt att plocka loss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det ligga i vattnet en stund, halvtimme-timme eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det ligga i vattnet en stund, halvtimme-timme eller så.

Ok, testar det, bäst att tejpa för färgpatronerna då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, har inte kollat på filmen och visste inte att patronerna satt fast på huvudet.

 

Kan man doppa bara själva huvudet, utan att doppa patronerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit bort skrivarhuvudet med patronerna kvar i det? Ta bort patronerna innan du lossar på skrivarhuvudet. Precis som i videon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort precis som på videon, tog ur patronerna först, lyfte ur skrivarhuvudet,tog väck ramlisten ovan, och spolade sedan med ljummet vatten och det kom mycket färg, skakade och sköljde igen, kom mer svart och lte av de andra färgerna.. lät torka med lite varmluft från luftvärmepumpen, på avstånd...

Satte tillbaka, likadant som innan.

 

Tog loss igen, och lät ligga längre i blöt, spola osv, kom inte alls så mycket färg längre..tills slut började skrivaren plinga och hållaren för skrivhuvudet drog sig tillbaka, så jag fick stänga av skrivaren, satte på den efter nya rengöringen med först sprit sedan vatten...

Då klaga skrivaren att möjligen mina färgpatroner inte räckte för start..men det gick och trycka OK ändå...så då jobba den i 5 minuter med förberedelser och sedan ombads jag stänga av igen och sätta på. Då justerade den skrivarhuvudet och skrev ut papper som visar ett "justeringsfel"

Kommer fortfarande ingen svart färg..

 

 

post-113-0-09928800-1388679465_thumb.jpg

 

Näst sista raden, med sneda streck, syns dåligt på bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat Verktyget för att Justera skrivarhuvudena, men får fortfarande samma svar, att det är ett "fel".

Och den utskriften härovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var en annan variant..som jag förstår är det medicinsk sprit och sedan har han en speciell bussning på sin spruta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna var bra..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det visades en dokumentär för några år sedan om just detta. en snubbe hade lyckats "gå runt" problemet och då funkade skrivaren som ny igen. klassiskt inbyggd livslängd.

 

det kan även ha vart nått inslag i plus eller liknande...vet att det var rätt stor uppståndelse om det när det var aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T-röd är bästa för att lösa upp bläck. Har du tillgång till en ultraljudsvätt funkar det ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad tips det finns om skrivare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver du ut sällan, köp inte en bläckstråle. De beckar igen och torkar ihop när de inte används. Dyrt att slösa bläck på rengöringsprogram som andå inte fungerar. Köp en laser istället.

 

Skriver du ut ofta, köp inte en bläckstråle. Alldeles för dyrt med bläcket. Köp en laser istället.

 

Har haft flera bläckstråleskrivare, det har alltid varit krångel. Köpte sedan en laser för en några år sen och har köpt fyra nya färgpatroner till den för en tusing en gång. De kommer att räcka många år till. Har alltid funkat utan krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir förmodligen en laser, men jag behöver ha färg, och gärna skanner, men det kan man ju skaffa en flatbädds

Trådlöst är inte det viktigaste, har ju Dropbox om jag behöver flytta något till den datorn som är ansluten till skrivaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lönt att satsa på en "billig" laserskrivare, eller ska jag gå upp lite i klasserna

 

post-113-0-55537200-1388699431_thumb.jpg

 

 

post-113-0-73681900-1388699444_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt satsa på en ordentlig laserskrivare, och helst då med multifunktioner.

 

Den jag har nu är en storfräsare som klarar många utskrifter, vilket den behöver kunna göra eftersom jag ibland behöver skriva ut större mängder. Men den är ett riktigt åbäke och jag hade gärna velat klara mig med en smidigare sak. Det krävs i princip två man för att flytta på den, även om maken väl gjort det själv när det behövts. Men den är så klumpigt stor så att armarna knappt räcker om den…och definitivt inte mina. http://www.brother.se/g3v1/g3.cfm/s_page/64510/s_level/23830/s_product/MFC9840CDWZW1

 

Den skriver ut väldigt smidigt och bra men är otroligt dyr i drift. Varje laserpatron kostar omkring en tusenlapp. Skriver man ut i färg så äter den lasertonerfärg. Om jag exv skriver ut 400 ark med svart text och en endaste liten plutt färg någonstans så blandar den från varje färg för hela utskriften, dvs även den svarta texten blandas med färgerna. Det blir otroligt kostsamt. Faktum är att det blir billigare att lämna bort det för tryckning.

 

 

Men iaf, den har jag ansluten till Time Capsulen, Helt suveränt, kan sitta ute i trädgården och skriva ut om jag vill.

Däremot har jag inte lyckats ansluta den trådlöst när jag ska scanna, men det går ju smidigt attt ansluta MBA;n när jag gör det.

 

 

Skulle tro att de flesta skrivare idag klarar trådlös utskrift. Tror också att Brother är ett bra val av tillverkare när det gäller skrivare.

Att kunna både kopiera och scanna med olika slags inställningar ser jag som ett absolut krav på en skrivare

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på en Xerox maskin (färglaser) - typ ngn ur 60* el 61*-serien, men när jag väl kom till skott fanns inte den att få tag på - för dagen (blev akut). Landade på en Canon MF 8040Cn. Kostade ≈ 3k. Prutade några hundra för det var den sista/hyllex'et och enda maskinen i butiken som inte hade sommar pris.... så det blev ≈ 3k istället för 3.400 el nåt sånt.

http://printer.tech-details.com/Canon_i-SENSYS_MF8040Cn/

Är och har varit bra, på sitt sätt. Finns några grejjer man stör sig lite på, men nätverk och USB bra kopiering och scanning. Hade först tänk mig en renodlad färgskrivare, men det blev en multimaskin.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965524

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applestore har en HP

 

post-113-0-68961800-1388700680_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...