Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brustablett

Rekommendera Poster

Hej macworlds forum!

 

Jag är bland en av många klumpiga som tappade sin telefon på nyårsafton, denna gången när mobilen tog kontakt med marken sprack skärmen, och avstängningsknappen blev halvt inslagen. Jag har tittat runt och letat bland olika reparationsföretag och dragit slutsatsen att det kommer att kosta mellan 1100-1600kr (iphone 5) om de gör jobbet. Det skulle alltså endast innebära glasbytet. Avstängningsknappen har förlorat sin kvicka och sköna respons, men funkar gör även den, lagningspriset på den är osäkert.

 

Vid fler stötar går iphonen sönder mer. Hur lång tid tar det tills priset på lagningstjänsterna sjunker? Nästa iPhone's produktrelease lär ju hjälpa priserna nedåt, men hur länge bör man vänta tills priset sjunkit till en plånboksvänligare nivå? (ca 800-900)

 

 

tl,dr: Hur snabbt sjunker priset på reparation för iPhone 5? (ungefärlig riktningskoefficient till priset)

 

Tack för svar och eventuell statistik på hur priserna sjunker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset ligger där om du ska ha bra kvalité, finns billigare men det är kasst. Kör på dom som är mellan 1100----->

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att priserna sjunker alls. En och samma modell har ju samma reservdelar som kostar lika mycket att tillverka.

En ny modell, däremot, kan ha billigare reservdelar än en gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftar mer på erfarenhet av de sajter jag tittat på,

 

t.ex. phonearts hemsida,

 

Glasbyte:

3GS 499kr

4/4S 799kr

5 (5C?/5S?) 1499kr

 

5an är alltså tre ggr dyrare än 3gs:en att laga. Nästan dubbelt så dyrt som 4/4s.

 

Från detta drog jag alltså slutsatsen att priset borde sjunka när skärmtillverkarna vill bli av med de gamla komponenterna om de fortfarande finns i en viss mängd, och att produktionen av de äldre modellerna kanske inte upphört ännu. Jag förstår att priserna tom kan höjas då efterfrågan ökat i relation till mängden reservdelar som är tillgängliga, men nu menar jag mer tidspannet 0 till 4 månader efter att en ny produkt har släppts. Sedan vilket pris olika företag tar för själva reparationen är ju också styrt av vilken modell som är nyast. Nästa iPhone släpps väl i juni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl mer att göra med svårigheten att byta glaset (alltså arbetskostnaden), snarare än priset på själva reservdelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du alltså antyder på att det skulle vara svårare att byta skärmen på en 5 än en 3GS?

Tror att det mest hänger på vilken modell som är senast, "coolast att ha".

 

Nu släppte ju Apple 5C/5S, som har samma display som 5, precis som 4 och 4S. Förhoppningsvis kommer 6an snabbt, men det blir väl först i september-oktober den kommer till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Det handlar om tillgång och efterfrågan...

 

5s och 5c har förvisso samma panel men med olika kontakt, tillgången är liten och efterfrågan stor, priset blir då högre än priset för samma panel till ip5.

 

Priserna kommer att gå ned lite men inte så där hemskt mycket, jag tippar på att de kommer ligga lite över 4/4s

 

Om man tittar på Samsung, så är det hopplöst höga priser på reservdelar, det kostar nästan lika mycket att laga s3 som s4 och s2 ligger inte lågt heller.

Så iPhone är billigare att laga än galaxy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att priserna kan komma att sjunka, så rent hypotetiskt sätt är inte en dramatisk prissänkning att vänta? Inte mycket att göra isåfall. Det jag bekymrade mig mest för var att lagningen för en femma var oproportionerligt stor i jämförelse med de andra modellernas pris (nu bortser jag från hur utbudet och efterfrågan påverkar priser, 5 kostar mycket mer än 3gs att laga, så är det).

 

Så lite efter nästa release kan priset komma att sjunka till vad det kostar att laga en 4/4s? Bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...