Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HDD till iMac 27" MID2010


chisel

Rekommendera Poster

Nu har hårddisken kraschat i min iMac. Såg i efterhand att den var med i utbytesprogrammet för felaktiga diskar från Seagate, men ingen idé att gråta över spilld mjölk antar jag...

 

Bestämt mig för att sätta i en ny SATA, och funderar nu på vilka som passar. Spelar den här fläkthistorien som jag läst om någon roll, eller kvittar det då jag inte går över till SSD?

 

Någon med tips om prisvärd disk? Storlek spelar ingen roll, då jag lagrar allt på externa diskar.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn läser av temperatur i orginaldisken via en kabel från hårddisken till logikkortet. Utan denna får datorn fnatt och fläktarna går för fullt.

Jag har testat att byta hårddisk till diverse olika 3:e partsdiskar och datorn kan läsa av temperaturen i den nya disken men ibland får man modifiera om temperaturkabeln eller montera en utanpåliggande tempsensor från exempelvis en iMac 2008 då vissa hårddiskar saknar kontakt för temperaturkabel helt.

 

Hade du tänkt ersätta befintlig disk med en SSD eller tänkt att montera en SSD utöver orginaldisken? Byta orginaldisken mot en 3:e partsdisk OCH montera SSD?

Man får byta ut "pressurewallen" till DVD-spelaren för att montera SSD:n under heatpipen till grafikkortet. Hela logikkortet måste dessutom monteras ur för att nå SATA kontakten för SSD disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn läser av temperatur i orginaldisken via en kabel från hårddisken till logikkortet. Utan denna får datorn fnatt och fläktarna går för fullt.

Jag har testat att byta hårddisk till diverse olika 3:e partsdiskar och datorn kan läsa av temperaturen i den nya disken men ibland får man modifiera om temperaturkabeln eller montera en utanpåliggande tempsensor från exempelvis en iMac 2008 då vissa hårddiskar saknar kontakt för temperaturkabel helt.

 

Hade du tänkt ersätta befintlig disk med en SSD eller tänkt att montera en SSD utöver orginaldisken? Byta orginaldisken mot en 3:e partsdisk OCH montera SSD?

Man får byta ut "pressurewallen" till DVD-spelaren för att montera SSD:n under heatpipen till grafikkortet. Hela logikkortet måste dessutom monteras ur för att nå SATA kontakten för SSD disken.

 

Jag har alltså INTE tänkt byta till SSD, utan sätta i en ny SATA. :)

 

Vill därför ha tips på ny disk (SATA) som har kontakt för temperaturkabel och som funkar utan modifieringar. Går det t ex att få tag i en originaldisk fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, vad blind jag är :dumstrut:

 

Om du inte vill gå till en Service Provider och betala dyra pengar för att få disken utbytt så borde vilken Seagate Barracuda 1TB eller större passa då samtliga ser ut att ha identisk tempsensorkontakt. Men detta är ingen garanti för att det kommer fungera.

 

Men det skadar ju inte att ringa Apple Care och gråta lite över att man missat utbytesprogrammet för att se om Apple vill göra ett undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, vad blind jag är :dumstrut:

 

Om du inte vill gå till en Service Provider och betala dyra pengar för att få disken utbytt så borde vilken Seagate Barracuda 1TB eller större passa då samtliga ser ut att ha identisk tempsensorkontakt. Men detta är ingen garanti för att det kommer fungera.

 

Men det skadar ju inte att ringa Apple Care och gråta lite över att man missat utbytesprogrammet för att se om Apple vill göra ett undantag.

 

Tack för snabb hjälp!

 

Är t ex denna då alltså lämplig: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146723-seagate_intern_harddisk_barracuda_1tb_st1000dm003

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör fungera. Läser om folk som bytt orginal Seagate mot denna 2TB Seagate Barracuda utan problem så då bör även den där 1TB fungera som hör till samma generation och serie. De 1TB Seagate diskar jag bytt tidigare utan problem har varit av äldre generation.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146934-seagate_intern_harddisk_barracuda_2tb&atcl=external:ref

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte utbytes programmet kvar?

 

Vad säger Apple om saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju skandal om de inte tar den. 1,5 månad över tiden, men ja ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en första kontakt med Apple, och det låter som att jag kommer få byta den gratis. Ska lämna in den hos ett serviceställe, och sedan skulle de sköta kontakten mellan varandra. Mycket nöjd med servicen än så länge!

 

Fick meddelande om att disken var korrupt i samband med att jag skulle installera Mavericks, vilket var för ungefär två månader sedan. Kraschen dröjde dock till för någon dag sedan. Eftersom felet upptäcktes inom ramen av tre år så kan det vara räddningen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...