Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Zooma/scrolla in till en speciell postion i UIWebView?


luke1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag utvecklar en iphone app och undrar vad jag kan använda för metod för att zoom och scrolla till en speciell position i Webview, alltså bara visa en bit av en hemsida direkt när den laddas.

 

Här är lite relevant kod. Har testat med en del metoder men ingenting får webviewn att ändra på sig när den laddas, inte ens med scaleToFit=NO eller YES...

Tack på förhand!

- (void)viewDidLoad
{
    [super viewDidLoad];


// webviews
    [whitePage loadRequest: [NSURLRequest requestWithURL: [NSURL URLWithString:@"http://xxxxxxx.se"]]];

//Testat detta för zoomen men gör ingen skillnad alls...
- (void)webViewDidFinishLoad:(UIWebView *)webView
{
    
    [whitePage stringByEvaluatingJavaScriptFromString:@"document. body.style.zoom = 999;"];
 
    
}
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag utvecklar en iphone app och undrar vad jag kan använda för metod för att zoom och scrolla till en speciell position i Webview, alltså bara visa en bit av en hemsida direkt när den laddas.

 

Här är lite relevant kod. Har testat med en del metoder men ingenting får webviewn att ändra på sig när den laddas, inte ens med scaleToFit=NO eller YES...

Tack på förhand!

- (void)viewDidLoad
{
    [super viewDidLoad];


// webviews
    [whitePage loadRequest: [NSURLRequest requestWithURL: [NSURL URLWithString:@"http://xxxxxxx.se"]]];

//Testat detta för zoomen men gör ingen skillnad alls...
- (void)webViewDidFinishLoad:(UIWebView *)webView
{
    
    [whitePage stringByEvaluatingJavaScriptFromString:@"document. body.style.zoom = 999;"];
 
    
}

Enligt klass referensen så finns det ingen metod deklarerad för att göra detta du vill göra. Det enda som jag kan komma på är om webbsidan har definierat ett avsnitt i form av ett ankare eller dylikt på sidan och du skriver in den i url:en som du skall ha upp så borde den visa sidan med start vid det ankaret. Har ej provat själv så jag vet inte om det fungerar eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt klass referensen så finns det ingen metod deklarerad för att göra detta du vill göra. Det enda som jag kan komma på är om webbsidan har definierat ett avsnitt i form av ett ankare eller dylikt på sidan och du skriver in den i url:en som du skall ha upp så borde den visa sidan med start vid det ankaret. Har ej provat själv så jag vet inte om det fungerar eller ej.

Jo kanske det, får kolla det. Problemet är att hemsidan inte är min. Men angående zoomingen borde det finnas någon enkel metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske det, får kolla det. Problemet är att hemsidan inte är min. Men angående zoomingen borde det finnas någon enkel metod?

Gå in på developer.apple.com och gräv i klass referenserna så kanske du hittar något eller några metoder som du kan laborera med, jag skumläste bara lite snabbt för att se vad som fanns läste ej allt.

 

Det är alltid bra att lära sig läsa teknisk dokumentation så som klass referenser då det är facit på vad klasser kan resp inte kan samt vilka argument de behöver för att fungera. behöver du hjälp med tolkning kan jag säker hjälpa till det är bara posta en fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

document. body.style.zoom = 999;

 

Den känns lite felformaterad. Använd procent % el låga decimalvärden. skall nog vara window med också i början.

window.document.body.style.zoom = 100%;
window.document.body.style.zoom = 80%;
window.document.body.style.zoom = 1.0;
window.document.body.style.zoom = 0.8;
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...