Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska lägga till minne i minin:Är det att föredra att använda båda minne


00andy

Rekommendera Poster

Hej-och gott nytt år osv..

Min mini (late 2012, snikversionen) behöver mer minne,vilket inte är ngn överraskning..

Jag har nu bara 2 ggr 2GB i min mini ,och tänkte köpa så jag får 8.

Nu undrar jag: Är det till ngn nackdel att bara använda en av minneskortplatserna?

Eller är 2ggr 4GB att föredra framför 1st 8GB? (symmetri eller annat skäl?)

Det vore då möjligt för mig att senare köpa 8GB om jag vill ha totalt16GB.

Enkla frågor för en samlad macexpertis. Sluta året med en god gärning-gärna innan affärerna stänger..Annars är jag ju tvungen att vänta till nästa år!

Med de vänligaste av hälsningar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej-och gott nytt år osv..

Min mini (late 2012, snikversionen) behöver mer minne,vilket inte är ngn överraskning..

Jag har nu bara 2 ggr 2GB i min mini ,och tänkte köpa så jag får 8.

Nu undrar jag: Är det till ngn nackdel att bara använda en av minneskortplatserna?

Eller är 2ggr 4GB att föredra framför 1st 8GB? (symmetri eller annat skäl?)

Det vore då möjligt för mig att senare köpa 8GB om jag vill ha totalt16GB.

Enkla frågor för en samlad macexpertis. Sluta året med en god gärning-gärna innan affärerna stänger..Annars är jag ju tvungen att vänta till nästa år!

Med de vänligaste av hälsningar!

 

 

 

Det är helt okej att köra 8+2. OM det nu finns någon vinst med symmetriska minnen är den så ohyggligt liten att du inte skulle märka den. Jag har aldrig sett någon test som skulle påvisa en sådan skillnad. Köp du en sticka på 8 GB och sätt i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, symmetri är inte nödvändig. Köp 8GB, så kan du köra 8+2 GB.

 

EDIT: Svolder hann visst före. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda!

Jag kan mycket väl ha fel,men många tycks använda båda platserna även om dom inte sätter in maximalt minne-vilket i så fall är verkar ogenomtänkt.

Och om Apple satt in 1ggr 4 isf 2ggr2 hade det nog inte gjort köparna arga. Många har nog oanvända 2:or liggande.

Om jag inte har fel i mina ostyrkta antaganden...

Jag kan enligt specifikationerna sätta in 16Gb.

Emellertid så räcker nog 8 för mig just nu,men det är ju skönt att kunna öka på det utan att behöva börja från "scratch".

Gott nytt år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit så att 2x4GB är billigare än 1x8GB. Det är ett skäl till att välja just 2x4GB.

Och 2x2GB har varit billigare än 1x4GB.

Det kanske är så fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr ganska vanligt att många i din situation köper 2 x 4gb.

Det är att slänga pengarna i sjön om man senare vill utöka minnet.

Jag har själv gjort misstaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp vilket jag ska köpa,verkar bli Corsair Vengeance SO DIMM DDR3 1ggr8GB.

Och jag tvivlar inte på att det förr var viktigt med identiska minnen,men att det inte längre gäller. Litar på era råd där ni är eniga.

Däremot skriver Apple på sin supportsida för Mac mini/minnen nedanstående. Där dom vill få en att tro att man måste fördela minnena på de två platser som finns..Det är implicerat i texten anser jag:

"You can use RAM module sizes of 2 GB, 4 GB or 8 GB in each slot. For best performance, don't mix sizes of memory modules. Install two identical memory modules." Och det är den sista meningen som förbryllar..

Och även om det nu inte gäller: vilka motiv kan ligga bakom..?

Från Apple:

Mac mini (Late 2012) and Mac mini server (Late 2012) computers have two internal memory slots. These slots accept standard PC3-12800 DDR3 204-pin SO-DIMMs (Small Outline DIMM) with the following specifications:
  • PC3-12800 DDR3
  • Unbuffered
  • Non-parity
  • 204-pin module
  • 1600 MHz

 

You can use RAM module sizes of 2 GB, 4 GB or 8 GB in each slot. For best performance, don't mix sizes of memory modules. Install two identical memory modules.

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du länka till dessa sidor? (Texten du citerar är lösryckt ur sitt sammanhang.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att Apple skriver så av gammal vana bara.

Alternativt så är det en minimal prestandavinst, så liten att du inte märker den i praktiskt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska man inte underskatta "parade minnen", dvs två identiska minnen eftersom minnesbankerna jobbar i par. Det kan bli problem med olika minnen, framförallt om man blandar CAS-latency, minneshastigheter, antal minneskretsar per RAM-sticka osv... även så kan olika tillverkares minnen vara mer eller mindre kompatibla med varandra.

 

Nu så fungerar det bra till 99%, men man ska inte underskatta de ofta svårdiagnostiserade felen det kan innebära. Det är inte konstigare än att olika datorer fungerar olika bra med samma sorts minnen. Upplevt det själv med identiska minnesstickor på två bärbara macar jag haft samt framförallt på "märkesdatorer" när jag var reparatör inom "IT-branchen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska man inte underskatta "parade minnen", dvs två identiska minnen eftersom minnesbankerna jobbar i par. Det kan bli problem med olika minnen, framförallt om man blandar CAS-latency, minneshastigheter, antal minneskretsar per RAM-sticka osv... även så kan olika tillverkares minnen vara mer eller mindre kompatibla med varandra.

 

Nu så fungerar det bra till 99%, men man ska inte underskatta de ofta svårdiagnostiserade felen det kan innebära. Det är inte konstigare än att olika datorer fungerar olika bra med samma sorts minnen. Upplevt det själv med identiska minnesstickor på två bärbara macar jag haft samt framförallt på "märkesdatorer" när jag var reparatör inom "IT-branchen".

 

Det är min uppfattning också

 

DIF

 

 

TIPS !

 

om man kör 2st 8Gb ( 16 ) endast 1600/ i en 2012

så ändras även grafiken till det dubbla från 512 till 1024 !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst!

 

Kan du länka till dessa sidor? (Texten du citerar är lösryckt ur sitt sammanhang.)

 

Här är länken till Apples supportsida som jag var inne på:

http://support.apple.com/kb/HT5475?viewlocale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det där bara av allmänt intresse eftersom jag för säkerhets skull bara kommer använda 8GB på den ena platsen och lämna den andra tom.

Men en osäker typ kan tolka texten på det sättet att minnena måste fördelas i par.

Eller är det bara jag som tolkar det så?

Att behålla den ena tvåan -så det blir 10GB totalt hade jag inte tänkt på. Jag förstår att det kanske inte är idealiskt.

Jag vill bara senare ha möjlighet att kunna lägga till en 8:a till. Och det kommer jag nog göra.

Att det kanske inte är bra att "blanda" är en sak..

Tack för intressanta inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis går det bara att göra som du tänker. I de flesta fall går det väldigt bra. Sen kan det vara faktorer som t ex att det är billigare att köpa 2x4 GB än t ex 1x8 GB.

 

Gör det som är mest fördelaktigt, 10 GB RAM är aldrig fel, köper du en 8 GB till senare så har du max i datorn, dvs 16 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Det står väldigt vagt om bättre prestanda, men det brukar vara marginellt. Sitter du inte med kronometern så märker du inget.

 

Och 10GB är bättre än 8GB. Du kan köra fler och tyngre program innan datorn knäar.

Att köra 1x8GB är precis lika illa ur prestandasynvinkel som att köra 8+2. Men, som sagt, det är marginell skillnad mot 2x4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 16 GB direkt från Crucial.eu. Billigt och fraktfritt. Jag har dem i min mini, och VRAM blir 1024 MB precis som DIF skriver. Så har du maxat och optimerat för datorns hela livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att VRAM-et stiger till 1024 var en nyhet för mig. Det gör ju att det är värt att dundra in mer minne. Går det att påvisa med en skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 16 GB direkt från Crucial.eu. Billigt och fraktfritt. Jag har dem i min mini, och VRAM blir 1024 MB precis som DIF skriver. Så har du maxat och optimerat för datorns hela livslängd.

Kanske är lika bra att maxa den på en gång som du skriver. Vilka köpte du från Crucial?

Gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog svara mig själv...

Det var enkelt att hitta då det bara fanns ett 16GB alternativ dom rekommenderade:

http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=F07A9E98A5CA7304

 

Tack hursomhelst alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att VRAM-et stiger till 1024 var en nyhet för mig. Det gör ju att det är värt att dundra in mer minne. Går det att påvisa med en skärmdump?

Hej Axelman & Gott Nytt År

 

Nu har jag ingen 2012 vanlig

men jag har uppgraderat 7-8 st grafik delen får ett lyft med 1600/16 i 2012

 

 

Med vänlig hälsning,

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken på det med 1024 MB VRAM, gäller det bara modeller från 2012?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken på det med 1024 MB VRAM, gäller det bara modeller från 2012?

Det kanske hänger på vilken grafikprocessor det handlar om. Min MBP har HD3000 och där har det inte hänt något med VRAM trots 16 GB.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med dynamiskt Videominne är en nyhet i Mavericks och har inget med uppgradering till 16GB att göra.

 

post-65695-0-42221400-1388576364_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...