Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill koppla min mobil till datorns internet

macbookie

Rekommendera Poster

Ja som rubriken lyder. Jag lyckades koppla ihop genom airport så att mobilen surfade på datorns internet via wifi för ett tag sen (förstår inte ens hur jag lyckades eller hur jag gjorde) men nu har jag gjort något så det slutade fungera. Hur går jag till väga?

Jag har Macbook Air och internetet är Telenor genom ett USB.

Skulle bli sååå tacksam ifall någon kan hjälpa mig! :-)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar, delning, internetdelning.

Länk till inlägg

Systeminställningar, delning, internetdelning.

Så långt är jag med men vad ska jag klicka i och fylla i?

Länk till inlägg

Har du alltså en uppkopplad dator men inte uppkoppling i telefon? isåfall är det väl bara att leta upp datorns nätverk under wififunktionen i telefon? Om det är en iPhone du har så ska datorns nätverk synas under Inställningar -> Wifi. Har du lösenordsskyddat nätverk så måste lösenordet anges förstås. Sen ska det vara bara att köra.

Men jag undrar? Har du inget abonnemang på telefon med internetmöjlighet? För isåfall är det ju enklast att göra precis tvärtom. Använda telefonen som en internetdelare och du slipper ha mobil donk-USB sitta i datorn.

Det är mkt enklare. Isåfall ska man precis som Gojlos föreslår slå på Internetdelningen på telefon. Sen letar man upp telefonens nätverk på datorn och ansluter. Första gången måste man ange lösenordet, det står på internetdelningssidan i iPhonen.

Utgår från att andra smarta telefoner också kan dela ut internet, men exakt vägledning var du hittar funktionerna på andra telefoner än iPhone vet jag inte. Har bara haft iPhone

Länk till inlägg

Den inbyggda hjälpen i OS X är väldigt bra, Finder -> Hjälp

En sökning på internetdelning ger:

post-34005-0-74073000-1388350954_thumb.png

Länk till inlägg

Har du alltså en uppkopplad dator men inte uppkoppling i telefon? isåfall är det väl bara att leta upp datorns nätverk under wififunktionen i telefon? Om det är en iPhone du har så ska datorns nätverk synas under Inställningar -> Wifi. Har du lösenordsskyddat nätverk så måste lösenordet anges förstås. Sen ska det vara bara att köra.

Men jag undrar? Har du inget abonnemang på telefon med internetmöjlighet? För isåfall är det ju enklast att göra precis tvärtom. Använda telefonen som en internetdelare och du slipper ha mobil donk-USB sitta i datorn.

Det är mkt enklare. Isåfall ska man precis som Gojlos föreslår slå på Internetdelningen på telefon. Sen letar man upp telefonens nätverk på datorn och ansluter. Första gången måste man ange lösenordet, det står på internetdelningssidan i iPhonen.

Utgår från att andra smarta telefoner också kan dela ut internet, men exakt vägledning var du hittar funktionerna på andra telefoner än iPhone vet jag inte. Har bara haft iPhone

Tusentack för ditt svar. Jag klickade på allt möjligt på datorn så nu funkar det igen. Inget alternativ att dela från mobilen då det som innegår i mitt abonemang tar slut i mitten på månaden därför jag vill surfa på datorns internet istället :-)

Vet du kanske hur man sätter lösenord för nu när jag kopplade mobilen till wifiet så behövde jag inte ange något lösenord...

Länk till inlägg

Den inbyggda hjälpen i OS X är väldigt bra, Finder -> Hjälp

En sökning på internetdelning ger:

attachicon.gifSkärmavbild 2013-12-29 kl. 22.01.46.PNG

Tack för printscreenen! Frustrerande dock att min hjälp funktion inte verkar funka då jag inte kan söka på något alls.. Står bara att det inte finns i sökresultaten vad jag en skriver..

Länk till inlägg

Tack för printscreenen! Frustrerande dock att min hjälp funktion inte verkar funka då jag inte kan söka på något alls.. Står bara att det inte finns i sökresultaten vad jag en skriver..

är du säker på att du går via Finder->Hjälp när du söker?

post-67957-0-43934000-1388360134_thumb.png

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...