Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

internet borta, oavsett uppkoppling!


lindaalice

Rekommendera Poster

Hjälp, jag blir galen/förtvivlad! Allt bara försvann, trots att det står att den är uppkopplad (mot hyresvärdens bredband av nåt slag), så tänkte att det är väl strul med det, pluggade i min "reserv", ett mobilt bredband med tele 2. Kopplar upp. Inget händer inget rör sig, safari vägrar, spotify säger jag är offline. Sätter i modemet i denna (en liten gammal pc notebook), no problem. Men alltså två uppkopplingar som ÄR uppkopplade, men jag har ändå inte uppkoppling?? Och det hände som en blixt från klar himmel bara, gjorde inget speciellt, laddade inte hem något, hade spotify på och skulle just fixa frakt via posten.Jag måste ha tillgång till mac:ens internet, vad gör jag??? Hade det varit en pc hade jag nu gjort en sån där systemåterställning, alltså inte en total grej, bara en sån där man kan gå tillbaks t.ex. en dag bara, det brukade fixa det mesta på de pc jag hade. Men det finns väl inte i mac systemet? Hur tusan kan allt internet bara förvsinna, trots att jag bevisligen har internet på två olika håll?

 

jättetacksam för hjälp! är totalidiot på sånt här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,skriver nu på min pc notebook där internet funkar fint via samma modem jag prövat i macen. Snälla hjälp!

 

Kanske behöver förtydliga. Router/bredband är uppkopplad, det står att Airport är ansluten och vilken ip adress jag har. Prövar jag mobila modemet kopplar det också upp, men inga bytes använd, dvs jag kommer ingenstans på nätet (safari), spotify säger den är offline. Jag är alltså uppkopplad men ändå inte. Har startat om vanligt några gånger, hjälper inte. Varje gång jag ska stänga av datorn nu måste jag dock tvångsavsluta mail-programmet, vet inte om det är någon ledtråd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har googlat som en liten galning, har svårt att skilja råd till rätt och fel saker, men nu är jag i alla fall inne på mac:en via mobila bredbandet! Stängde av Airport och satte Huawei modemet först i tjänsteordningen, vips, så funkar i alla fall det. Nu måste jag klura ut vad som gått fel med Airport, men då kan inte datorn ha pajat i alla fall! Jag har varit borta hos släkten i fem dagar och använt deras wifi, kanske det ställt till med något, men konstigt det då funkar första timmarna när jag kom hem... hursomhelst, huvudsaken är något funkar nu, även om det inte är hållbart i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte nästan att det var AirPort som låg prioriterat. Vad bra att du hittade den inställningen.

 

Man kan alltid prova att starta om routern/modemet.

 

En annan sak du kan prova med är att du går in under Systeminställningar -> Nätverk -> WiFi -> Avancerat och ta bort alla nätverk med - -tecknet som du ser i listan och anslut mot ditt nätverk igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har googlat som en liten galning, har svårt att skilja råd till rätt och fel saker, men nu är jag i alla fall inne på mac:en via mobila bredbandet! Stängde av Airport och satte Huawei modemet först i tjänsteordningen, vips, så funkar i alla fall det. Nu måste jag klura ut vad som gått fel med Airport, men då kan inte datorn ha pajat i alla fall! Jag har varit borta hos släkten i fem dagar och använt deras wifi, kanske det ställt till med något, men konstigt det då funkar första timmarna när jag kom hem... hursomhelst, huvudsaken är något funkar nu, även om det inte är hållbart i längden.

Mitt barnbarn kom igår till oss och samma problem som du beskriver har hon nu på sin MacBook Pro. Den visar att hon är uppkopplad, e-post fungerar men Safari vägrar att "erkänna" att en nätverksanslutning finns. Prövat att återställa Safari utan resultat. Hon har varit uppkopplad mot andra nätverk innan precis som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte Safari då spotify också protesterar, e-posten funkar heller inte (med airport alltså). Haha, kan inte ens hitta wifi... alltså systemåterställningar, network, sen står inget med wifi : ( Kanske ska pröva reset på routern då, måste bara hitta lösenordet igen, var min far som installerade det där ; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Menyraden uppe till höger, WiFi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag loggar in på routern visar den att Mac-en är ansluten med ett ip-nummer. Under närverk på datorn står under wi-fi att den är ansluten till nätverket med samma ip-adress. Safari visar dock konstant att "sidan kan inte visas eftersom datorn inte är uppkopplad just nu".

Vad kan jag hitta på för att lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, glömde svara hur det gick, Rufus för mig löste det sig automatiskt. Jag stängde ju av airport och ändrade ordningen, sen på kvällen, många många timmar senare slog jag på airport igen. Vips, allt funkade. Behövde inte ens göra något med routern. Vet inte om det hängt sig då den varit uppkopplad mot helt annat wifi? Du kan ju pröva att göra samma sak, inte vet jag vad som funkade, men slå av airport, rota runt lite i tjänsteordningen, låt datorn vara en jäkla massa timmar, slå på airport så kanske det funkar : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...