Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det möjligt att använda två Time Capsules samtidigt?


arcticfear

Rekommendera Poster

Jag har två Time Capsules (en av den äldre versionen och en av den nya) som jag skulle vilja kunna använda samtidigt och flytta filer emellan. Har bland annat tänkt kopiera över allt innehåll från den ena till den andra på ett smidigt sätt.

 

Jag är inte speciellt kunnig när det gäller nätverk och mer komplicerade saker, så enkla och pedagogiska förklaringar uppskattas! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska inte vara några problem.

 

Det du ska göra på den ena (den äldsta?) som inte ska agera router i nätverket är att sätta den i bryggläge, det gör du i airport-verktyg som ligger i mappen Program -> Systemverktyg. Under fliken "Nätverk" på routern du vill ändra på ställer du in "AV - Bryggläge". Då blir den en slav till ditt befintliga nätverk och kommer enbart att agera accesspunkt samt hårddisk på nätverket.

 

Bäst prestanda får du om de båda enheterna är kopplade med nätverkskabel, undvik trådlöst om det går. Vill du att enheten inte ska agera accesspunkt så stänger du av den trådlösa delen under rubriken med samma namn.

 

Vill du att enheten ska agera accesspunkt så ställ in den att "skapa nytt nätverk" med samma namn och lösenord samt säkerhet/kryptering som din TC som agerar router. Då kopplar dina datorer/mobiler upp mot den TC som ger bäst signal.

 

Vill du att din gamla TC ska agera "gästnätverk" så ställer du in valfritt namn och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kanon! Tusen tack för hjälpen!

 

En till fråga bara, hur får jag nätverk till båda med nätverkskabel? Drar jag en kabel mellan den nya och den gamla eller blir det någon sorts förgrening via uttaget i väggen till respektive TC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med fördel koppla med kabel direkt mellan enheterna. Från TC 1 (huvudrouter) till TC 2 där TC 2 ska kopplas in i WAN-porten, dvs porten med en streckad cirkel.

 

Har du enheterna stående tillsammans finns det ingen anledning att låte TC 2 skapa ett "identiskt" nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Spelar det någon roll om den nya eller gamla agerar router och vilken som är bryggad?

Har fn en gammal platt som är router och en ny hög som är bryggkopplad och det sitter linkablar emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om den nya eller gamla agerar router och vilken som är bryggad?

Har fn en gammal platt som är router och en ny hög som är bryggkopplad och det sitter linkablar emellan.

 

Jag kör samma set up som dig...den höga "nya" har ju snabbare/bättre nätverk...så du borde köra den som huvud-router, annars bromsar du ju hastigheten med den gamla TCn (iaf så var det så jag resonerade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni, katastrof!

 

Jag kopplade om enheterna (flyttade kabeln från fiberinterfacet till den nya och en ethernetkabel emellan dem) och satte den gamla som bryggkopplad och den nya som router och då upphörde i princip internet satt fungera. Inne i Airport-verktyg var det grönt överallt och allt såg bra ut, men internet fick mig att tänka på Windows 3.11-tiden ;-(

Mätte bredbandet med telefonen och kom upp i 27, brukar ha runt 100.

Kopplade tillbaka igen med den gamla som router och den nya bryggad - går som tåget direkt :-)

Och ja, jag har startat om i felsäkert läge etc etc

Fattar ingenting - suck....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni, katastrof!

 

Jag kopplade om enheterna (flyttade kabeln från fiberinterfacet till den nya och en ethernetkabel emellan dem) och satte den gamla som bryggkopplad och den nya som router och då upphörde i princip internet satt fungera. Inne i Airport-verktyg var det grönt överallt och allt såg bra ut, men internet fick mig att tänka på Windows 3.11-tiden ;-(

Mätte bredbandet med telefonen och kom upp i 27, brukar ha runt 100.

Kopplade tillbaka igen med den gamla som router och den nya bryggad - går som tåget direkt :-)

Och ja, jag har startat om i felsäkert läge etc etc

Fattar ingenting - suck....

 

Har du kört bara den nya med nätverkskabel för att se att den fungerar som den ska? Den har som sagt snabbare standarder än din gamla så det borde plita på bättre än med den gamla.

 

Om du skickar prylar till din gamla TC via din nya kommer det såklart gå i den max-hastighet som din gamla TC klarar av.

 

Kolla dina kablar att de klarar rätt hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du kört bara den nya med nätverkskabel för att se att den fungerar som den ska? Den har som sagt snabbare standarder än din gamla så det borde plita på bättre än med den gamla.

 

Om du skickar prylar till din gamla TC via din nya kommer det såklart gå i den max-hastighet som din gamla TC klarar av.

 

Kolla dina kablar att de klarar rätt hastigheter.

 

Nätverket blev mer eller mindre stendött - segare än sirap. Samma kablar som tidigare bara kopplade om dem.

När jag kopplade tillbaka funkar det utmärkt, så jag får väl ta smällen att det trådlösa är lite långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...