Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam kopiering


Niand

Rekommendera Poster

Är Mac så oerhört långsam när den kopierar mellan två USB enheter? Eller har jag missat något i inställningarna?

Jag behöver kopiera ca 300 Gb mellan en USB 2 och en USB 3 disk. Det tar 3 dagar!!!. Jag har gjort motsvarande på min PC ett antal gånger och då har det blivit klart över natten.

Jag har installerat ett antivirusprogram, Sophos, kan det påverka hastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan ta tid då det dels handlar om olika USB-protokoll, dels så måste processorn göra jobbet (är de likvärdiga mellan PC och Mac?). Om du har plats, överför till den interna disken först, och sedan till den andra. Har du förresten USB3-portar i din Mac? Kör du Mountain Lion? Jag har haft problem då, men de försvann när jag uppgraderade till Mavericks. Sedan finns det specialprogram för överföring av stora mängder filer, som är bättre än Finder, exempelvis Carbon Copy Cloner (som vanligtvis används för att klona hela diskar men som kan ställas in så att de klonar valda delar. Notera då särskilt funktionen block-level copy, även om det inte lär omfatta diskar du använder i PC-miljö).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 MB/s kan inte bero på att "processorn måste jobba". Minst 20 MB/s i överföring mellan 2 USB-diskar. Något är fel, kan det vara en dålig USB-kabel? Saknas strömförsörjning till diskarna? Testa hastigheten på diskarna med hjälp av Blackmagic Disk Speed Test eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är nog inne på att något är fel. Nästan värstingmodellen av senaste MacBook pro , senaste versionen av OS, USB 3 interface i datorn. Nä, det är nog inte processorn som saktar ner processen.

En misstanke är att virusprogrammet scannar varje fil innan den skrivs till disken. En annan tanke är att USB 2 disken, som är originalet, är en Windows formaterad disk, men Macen har läst det utan problem när jag jobbat med bildbehandling.

Jag håller tummarna att pågående kopiering blir klar utan problem ("bara" knappt 100 Gb kvar efter 2,5 dygn) så får jag pröva någon annan metod nästa gång. Kanske koppla in bägge diskarn på min NAS och se om det går bättre.

Jag är helt nybörjare på Mac och ingen tekniker så jag har lie svårt med mer avancerad felsökning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Sophos om du inte tokladdar filer som du delar med dig till PC vänner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal inbiten PC användare är det svårt att inte ha ett virusprogram installerat. Men jag ska avinstallera och testa kopiering utan det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal inbiten PC användare är det svårt att inte ha ett virusprogram installerat. Men jag ska avinstallera och testa kopiering utan det

 

Du kan sova lugnt.Finns inga virus per definition.

Trojaner men under dom 5år jag haft Mac har då jag inte jag märkt något.

Har du inställt under säkerhet att du bara kan installera program från App Store och registrerade utvecklare är det lugnt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Sophos måste du kunna avaktivera under drift, dvs att det inte ska scanna dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...