Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firmwareuppdateringen till Lexmark Intuition S505 vägrar avsluta


fgh

Rekommendera Poster

Min skrivare har inte velat fungera de senaste veckorna. Jag får felmeddelande om problem med skrivhuvudet, och testsidor skriver bara ut de svarta delarna, ingen färg. Vanliga utskrifter fungerar inte alls.

 

Jag har rengjort, djuprengjort och torkat av skrivhuvudet vid upprepade tillfällen. Två gånger lyckades jag genom det få en enda [svartvit] utskrift gjord, sedan var det kört igen. Igår bytte jag färgpatronerna och rengjorde igen. Enda resultatet av det var att jag nu inte ens kommer åt underhållsmenyn längre.

 

Idag gjorde jag ett nytt försök att leta på nätet, och upptäckte att Lexmark tydligen har problem med felaktiga felmeddelanden för skrivhuvudet, och att det finns en firmwareuppdatering för detta. Det lät ju oerhört mycket bättre än att köpa nytt skrivhuvud eller ny skrivare! Jag hittade fram till Printhead Errors on the S and Pro Series Products, och vidare till nedladdningssidan http://www.lexmarklabs.com/firmware/FWSelect.asp#. Därifrån laddade jag ned version E, och satte igång installationen (med skrivaren på men i viloläge, som jag blev instruerad). Det började bra, men när 1/3 var gjord tvärstannade det, och där har det nu stått still i ett par timmar eller så.

 

Vad bör jag göra? Det finns inte ens någon 'Avbryt' knapp att klicka på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen Lexmark-skrivare, så jag vet inte säkert. Men om det fortfarande står still så skulle jag stänga av skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att röra vid on/off-knappen visade sig resultera i "kommunikationsfel", och en uppmaning att stänga av skrivaren, vänta, sätta på den igen, och göra ett nytt försök.

 

Jag har nu testat igen, med skrivaren både i viloläge och fullt på, men det fastnar fortfarande på samma ställe.

 

Förslag till nästa steg? Visst borde jag väl göra den här uppdateringen? Eller har jag missförstått något?

 

(Om jag nu inte redan gjort den tidigare i år förstås, och sedan glömt bort det... (men då borde väl installeraren säga det?))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

• Jag letade mer på nätet och hittade 3 olika drivrutinsuppdateringar som jag installerade utan problem, men också utan förbättring.

 

• Jag letade mer bland mina papper hemma och upptäckte att Lexmark alltid har 3 års garanti. Eftersom jag var säker på att jag kollat kvittot när problemen först uppstod, och svurit över att den då var strax över 2 år (den är köpt på företaget, så svensk lag ger bara 2), så gjorde det mig åtskilligt gladare.

 

• Jag hittade också ett telefonnummer till svensk support. Eftersom klockan var 16.59 på en jullovsfredag tog jag för givet att ingen skulle svara, men det visade sig att de sedan 1 dec kopplar vidare till engelsk support. Jag hatar att tala engelska på telefon, men det hade ju fördelen att de svarade.

 

• Det visade sig att om man redan har felmeddelande för skrivhuvudet, så måste man plocka ut det för att kunna installera firmwareuppdateringen. Det står det inget om på någon av de supportsidor jag läst på nätet... Det är också litet knepigt, för när man fäller ned locket så riskerar bygeln som normalt håller fast skrivhuvudet att gå sönder när "vagnen" under flyttar sig tillbaka till sidan.

 

• Med den informationen så gick firmwareuppdateringen utan problem, men tyvärr så skrevs det aldrig ut någon testsida, och när jag tryckte på Setup-knappen så kom felmeddelandet tillbaka. Den mycket trevliga support-tjejen lovade dock att skicka ett nytt skrivhuvud gratis. Guldstjärna till henne! Det var ett av de trevligaste support/kundtjänstsamtal jag haft. Nu väntar jag bara på att se hur många av bokstäverna i mina synnerligen svenska adressuppgifter hon lyckade få rätt. :) Förhoppningsvis tillräckligt många för att det skall hitta fram.

 

• Fast nu har jag litet dåligt samvete. När jag letade reda på kvittot igen så visade det sig vara drygt 3 år sedan jag köpte, så jag har nog egentligen inte rätt till det där skrivhuvudet. Jag måste ha sett fel förra gången. Men jag erbjöd mig faktiskt att leta fram det under samtalet, och hon tackade nej. Och jag borde ju ha registrerat en gång i tiden, så hon borde ju kunnat se det själv. Kanske har de haft så många fel att de skickar ut ändå? Supportsamtalet hade jag i varje fall rätt till, för de har tydligen fri support under hela produktens livstid. En guldstjärna till! Jag minns när jag försökte få hjälp med min då fortfarande tämligen nya hp-skrivare. Då var det inte tal om någon fri support, inte... (En annan som inte får guldstjärna är MacUpdate. De förväntas tala om för mig när det finns uppdateringar att hämta.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete. Jag tror det är ett vanligt fel, eftersom hon så snabbt och utan kvitto ville skicka ett nytt huvud. De har säkert förlängd garanti på dem.

 

Hoppas det löser sig lika bra i fortsättningen som det gjorde med detta samtal. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...