Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Macbook Pro imorgon, behöver tips!


McRudolf

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska imorgon in och handla mig min första Mac.

En Macbook Pro 13" med en Intel Core i5 2,5 GHz processor, 4GB minne och en hårddisk på 500GB. Har för mig att det är en mid 2012.

 

Men behöver nu lite tips på tillbehör som man behöver, typ fodral eller liknande. Program är också av intresse :)

 

Tack för mig / McRudolf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten smidig 2,5" USB 3.0 hårddisk att köra TimeMachine backup till, (Eller annan valfri backuplösning) alternativt någon nätverksbaserad lagring exempelvis Apples TimeCapsule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ska imorgon in och handla mig min första Mac.

En Macbook Pro 13" med en Intel Core i5 2,5 GHz processor, 4GB minne och en hårddisk på 500GB. Har för mig att det är en mid 2012.

 

Men behöver nu lite tips på tillbehör som man behöver, typ fodral eller liknande. Program är också av intresse :)

 

Tack för mig / McRudolf

 

 

Ny eller begagnad? Den går att byta RAM-minne på och levereras med 2 X 4 GB RAM. Köp en 8 GB-sticka och sätt i så får du 10 GB RAM och en dator som inte knäar på en gång. 4 är på gränsen till för lite idag.

...

Köper du en ny MBP 13" icke Retina, vilket fortfarande går, går du miste om väldigt mycket förbättringar som kom i höst.

 

Jämförelse

Icke retina = ganska bra skärm

Retina = marknadens bästa skärm

Nya grafikkortet är kanske 60% bättre

Batteritiden är 50% bättre

Hårddiskbussen är 200% snabbare

Men RAM går inte att byta så det måste med från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten smidig 2,5" USB 3.0 hårddisk att köra TimeMachine backup till, (Eller annan valfri backuplösning) alternativt någon nätverksbaserad lagring exempelvis Apples TimeCapsule.

Tack för tipset, men mina föräldrar har en Time Capsule på 2TB här hemma som jag kan använda så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny eller begagnad? Den går att byta RAM-minne på och levereras med 2 X 4 GB RAM. Köp en 8 GB-sticka och sätt i så får du 10 GB RAM och en dator som inte knäar på en gång. 4 är på gränsen till för lite idag.

...

Köper du en ny MBP 13" icke Retina, vilket fortfarande går, går du miste om väldigt mycket förbättringar som kom i höst.

%
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny eller begagnad? Den går att byta RAM-minne på och levereras med 2 X 4 GB RAM. Köp en 8 GB-sticka och sätt i så får du 10 GB RAM och en dator som inte knäar på en gång. 4 är på gränsen till för lite idag.

...

Köper du en ny MBP 13" icke Retina, vilket fortfarande går, går du miste om väldigt mycket förbättringar som kom i höst.

 

Jämförelse

Icke retina = ganska bra skärm

Retina = marknadens bästa skärm

Nya grafikkortet är kanske 60% bättre

Batteritiden är 50% bättre

Hårddiskbussen är 200% snabbare

Men RAM går inte att byta så det måste med från början.

Tack för svar, jag köper denna datorn begagnad då pengarna inte räcker till en helt ny. Men tack för tipset , ska uppgradera minnet i datorn direkt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag köper denna datorn begagnad då pengarna inte räcker till en helt ny. Men tack för tipset , ska uppgradera minnet i datorn direkt! :)

Apple säger 8 GB RAM max medan den klarar 16 GB RAM. Då är det smartaste att byta ut ett 2 GB minne mot ett 8 GB så kan man slänga i ett 8 GB till vid behov. 2 + 8 räcker väldigt länge. Minne köper du billigt på nätet. Tex Komplett och köp gärna minnen som uttryckligen sägs passa Mac för att minimera problem med funktion eller byte. Det är 95% chans att vilket nonameminne som helst fungerar så kör säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple säger 8 GB RAM max medan den klarar 16 GB RAM. Då är det smartaste att byta ut ett 2 GB minne mot ett 8 GB så kan man slänga i ett 8 GB till vid behov. 2 + 8 räcker väldigt länge. Minne köper du billigt på nätet. Tex Komplett och köp gärna minnen som uttryckligen sägs passa Mac för att minimera problem med funktion eller byte. Det är 95% chans att vilket nonameminne som helst fungerar så kör säkert.

Hej! Ska beställa mig 8GB minne nu när mellandagsrean börjar, blir då att beställa 8 x 1 så att man har möjligheten att installera 8GB till sedan ,vill bara säga att man känner sig som en kung när man sitter här med detta fantastiska mästerverk framför sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...