Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hemmagjord antennförstärkare


mikaellq

Rekommendera Poster

Ja vad tror ni? Aprilskämt eller kan det fungera?
Man bygger helt enkelt en parabolliknade reflektor i aluminiumfolie och ställer det bakom antennen.
http://www.idg.se/2.1085/1.119511

post-5952-0-66286800-1387565157.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad tror ni? Aprilskämt eller kan det fungera?

Man bygger helt enkelt en parabolliknade reflektor i aluminiumfolie och ställer det bakom antennen.

http://www.idg.se/2.1085/1.119511

attachicon.gif3374525380.jpg

http://www.labnol.org/internet/extend-wifi-wireless-network-range/13534/

 

Har sett ngn liknande lösning med en cola-burk (likn). Man klipper bort toppen, gör ett hål i mitten i botten och klipper upp halva sidan på burken.

 

Edit:

- - -

Fanns ett helt gäng guider. :crossfingers:https://duckduckgo.com/?q=wi-fi+boost+coke+can

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ska fungera riktigt bra av vad jag har hört.

Ingen blir gladare än jag i så fall ^_^ men det skulle vara intressant att höra från någon som testat detta så att vi kan konstatera ATT det FAKTISKT fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert.

Även en extern antenn för mobilt bredband kan du sno ihop med hjälp av folie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju dumt att täcka halva antennen med foliereflektorn.

Annars läste jag för flera år sedan om några som hade fixat en räckvidd på flera hundra meter med hemmagjorda paraboler och diverse pill med drivrutiner. Men det räckte bara till att köra lite enkla terminalkommandon ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju dumt att täcka halva antennen med foliereflektorn.

Annars läste jag för flera år sedan om några som hade fixat en räckvidd på flera hundra meter med hemmagjorda paraboler och diverse pill med drivrutiner. Men det räckte bara till att köra lite enkla terminalkommandon ungefär.

Min första tanke var att folien (eller colaburken) koncentrerar signalen och därför gör den starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert.

Även en extern antenn för mobilt bredband kan du sno ihop med hjälp av folie

Ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en bredbandsantenn samtidigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubblade över ett test där man använde en hushållssil, med formen av ett halvt klot, tapetserat med aluminiumfolie och sedan mottagaren placerad i en tänkt brännpunkt. Det funkade, från knappt en stapel till tre. från fyra staplar till fem

En colaburk gav däremot ingen förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, men fick sämre resultat, se spoiler. Jag har redan mycket god mottagning, så jag tror att sladden försämrade hastighetsöverföringen helt enkelt.

 

 

post-28798-0-15797100-1387619373_thumb.jpgpost-28798-0-25675900-1387619517_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett pringles rör på antennen så får du en riktad stråle vilket gör att räckvidden blir längre just i den riktningen, dock så är längden väldigt avgörande så att den inte dämpar signalen, goggla lite om radiolära så kan ni säkert sno ihop något smart men det kräver ju lite mer en det smakar oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, men fick sämre resultat, se spoiler. Jag har redan mycket god mottagning, så jag tror att sladden försämrade hastighetsöverföringen helt enkelt.

Eller att du riktade den mot väggen. :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, men fick sämre resultat, se spoiler. Jag har redan mycket god mottagning, så jag tror att sladden försämrade hastighetsöverföringen helt enkelt.

 

 

 

Men om du som i detta fall har skapat en parabol så ökar kravet på att du riktar antennen noga. Sen bör du nog klä insidan med aluminiumfolie, gallret lär nog inte kunna fokusera något alls, utan silen skall mer ses som en form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att du riktade den mot väggen. :ThumbsUp:

Jag har modemet istoppat i datorn direkt i vanliga fall, och det är då två väggar emellan modemet och masten, dels en vanlig gips/regel-vägg, som syns på bilden, och sedan ytterväggen, klädd i tegel. Givet allt detta är antennen ändå riktad mot där masten står.

 

Men om du som i detta fall har skapat en parabol så ökar kravet på att du riktar antennen noga. Sen bör du nog klä insidan med aluminiumfolie, gallret lär nog inte kunna fokusera något alls, utan silen skall mer ses som en form.

Eftersom jag har så god mottagning trots två väggar, se ovan, och masten (en slavsändare som enkom är till för mitt bostadsområde) står 300 meter bort, så är jag övertygad om att själva USB-sladden förtar en eventuellt förstärkande effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-Sladden lär inte påverka något vad gäller mottagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad tror ni? Aprilskämt eller kan det fungera?

Man bygger helt enkelt en parabolliknade reflektor i aluminiumfolie och ställer det bakom antennen.

http://www.idg.se/2.1085/1.119511

attachicon.gif3374525380.jpg

Testade faktiskt det där innan jag hade TC;en. Satt en skärm med folie precis som på bilden

post-67957-0-98981200-1387657523.png

 

Routern stod trådlöst kanske sisådär ca 2,5 m från wifianslutna stationära datorn. Körde bredbandskollen med folieskärm och utan skärm, hade absolut ingen som helst påverkan. Inte ett dugg faktiskt. Justerade fram och tillbaka med det, men icke..

 

Skulle ju vara kul om någon riktigt kunnig på radiovågor kunde berätta om det här verkligen kan fungera.

Tills dess väljer jag att inte tro på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade faktiskt det där innan jag hade TC;en. Satt en skärm med folie precis som på bilden

attachicon.gifSkärmavbild 2013-12-21 kl. 21.23.34.png

 

Routern stod trådlöst kanske sisådär ca 2,5 m från wifianslutna stationära datorn. Körde bredbandskollen med folieskärm och utan skärm, hade absolut ingen som helst påverkan. Inte ett dugg faktiskt. Justerade fram och tillbaka med det, men icke..

 

Skulle ju vara kul om någon riktigt kunnig på radiovågor kunde berätta om det här verkligen kan fungera.

Tills dess väljer jag att inte tro på det.

Jag testade nedanstående men lik förbaskat säger rösterna att jag ska hålla mig till Mac... ^_^

 

foliehatt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nedanstående men lik förbaskat säger rösterna att jag ska hålla mig till Mac... ^_^

 

foliehatt.jpg

ha ha :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nedanstående men lik förbaskat säger rösterna att jag ska hålla mig till Mac... ^_^

 

foliehatt.jpg

Foliehatt? Hörde du några röster? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...