Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Textredigeraren läser inte åäö


Gäst

Rekommendera Poster

Jag laddade ner WordPress för upptäcka att åäö inte fungerar i textredigeraren. Kollade inställningar och kodningen är inställd på UTF-8 så förstår inte varför åäö inte visas istället för krumelurerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner WordPress för upptäcka att åäö inte fungerar i textredigeraren. Kollade inställningar och kodningen är inställd på UTF-8 så förstår inte varför åäö inte visas istället för krumelurerna.

Om det är i textredigeraren (Mac'ens), så gör som Alix skrev och ta ner TtextWrangler. TextEdit är inte bra att använda till websidor.

 

Ta för vara att ställa in UTF-8, Unix(l/f).

 

post-64246-0-26822600-1387533744.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska kolla in TextWrangler. Tidigare använde jag Notepad++ som jag gillade men det finns tydligen inte till Mac.

Har du ställt in i Textredigeraren att den ska öppna filer med utf-8? Jag har noterat att Textredigeraren ibland uppfattar kodningen som Mac OS Roman när ett annat program har sparat filen i utf-8. Om buggen finns i textredigeraren eller de andra programmen vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in i Textredigeraren att den ska öppna filer med utf-8? Jag har noterat att Textredigeraren ibland uppfattar kodningen som Mac OS Roman när ett annat program har sparat filen i utf-8. Om buggen finns i textredigeraren eller de andra programmen vet jag inte.

Mac'ens inbyggda Textredigerare är inte bra för ändamålet. Den kan hantera teckenkodningen o så, men den har inga inställningar för radmatning osv. För ren textredigering är det alltid bättre att skaffa en bra textredigerare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många bättre texteditorer än inbyggda textredigeraren. Några är redan nämda. Men min absoluta favorit är TextMate sen om man vill ha en editor som är lika över alla plattformar så är ju emacs eller vi/vim ett alternativ. Dock så är dessa lite svåra att ta till sig i början men när man lärt sig så är dom riktigt grymma. Coda skall vara bra för just webb enligt de jag känner som använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac'ens inbyggda Textredigerare är inte bra för ändamålet. Den kan hantera teckenkodningen o så, men den har inga inställningar för radmatning osv. För ren textredigering är det alltid bättre att skaffa en bra textredigerare.

Jo det stämmer säkert att det finns textredigerare med mer avancerade funktioner än vad Textredigeraren har. Jag försökte bara hitta förklaringen till "åäö-problemet" i Textredigeraren.

 

Personligen har jag under mina dryga tre Mac-år aldrig använt annat än Textredigeraren för textredigering. Vill jag ha formateringsfunktioner slår jag om till RTF-läget. Vill jag ha ännu fler funktioner använder jag ordbehandlaren.

 

Men behoven är ju olika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer säkert att det finns textredigerare med mer avancerade funktioner än vad Textredigeraren har. Jag försökte bara hitta förklaringen till "åäö-problemet" i Textredigeraren.

 

Personligen har jag under mina dryga tre Mac-år aldrig använt annat än Textredigeraren för textredigering. Vill jag ha formateringsfunktioner slår jag om till RTF-läget. Vill jag ha ännu fler funktioner använder jag ordbehandlaren.

 

Men behoven är ju olika

Ja, jag använder TextEdit rätt ofta (dagligen). Till alla .dot-filer, rtf(d)-filer o sånt. Har inget word el office. Den är jättebra till sånt. Men den har svårt att hantera andra(s) filer och hur de är kodade, även om man ställer in "rätt. Därför blir det ofta åäö-problem. Sen är det väl inte så mkt avsaknaden av avancerade funktioner, utan mer bristen på att klara av att hantera olika (normala) dokument. Om en fil/dokument använder något spec format/kodning, kan andra hantera det medans TextEdit väljer att inte gör något alls ... lite bara försöker öppna dokumentet som det är.

 

För vanliga textdokument där man själv skriver vanlig text "rakt upp och ner" är den bra - både som "plain text" och formatterad. Men inte till programfiler (som i Becka's fall). Spec eftersom den inte hanterar varken radmatningen på rätt sätt. Oftast ligger felet på den som gjort filen och hur den sparat det.

 

Generellt brukar man väl säga att filer man har/kör på sin Mac funkar det bra, men för kodning/skriptning (webfiler osv) är inte TextEdit ett bra alternativ. Just med språkfiler.

 

En annan nackdel med TextEdit är att du inte kan fixa/spara filer med admin-rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag installerat TextWrangler men problemet med åäö kvarstår. Jag förstår inte varför.

TextWranger > Preferences > Text Encodings

Såhär ser det ut när jag inte har rört något:

Default text encoding for new documents:
Unicode (UTF-8)

If a file's encoding can't be guessed, try:
Western (Mac OS Roman)

Det verkar ju rätt (UTF-8) men ändå läser den inte åäö. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat TextWrangler men problemet med åäö kvarstår. Jag förstår inte varför.

 

TextWranger > Preferences > Text Encodings

 

Såhär ser det ut när jag inte har rört något:

 

Default text encoding for new documents:

Unicode (UTF-8)

 

If a file's encoding can't be guessed, try:

Western (Mac OS Roman)

 

Det verkar ju rätt (UTF-8) men ändå läser den inte åäö. :fundersam:

I min ruta för "gissa" har jag tomt...

Vad står det längst ner då i fönstret när du öppnat filen?

Om du öppnar ett nytt tomt dokument och skriver åäö, blir det väl åäö?

Vad är det för (WP)fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min ruta för "gissa" har jag tomt...

Vad står det längst ner då i fönstret när du öppnat filen?

Om du öppnar ett nytt tomt dokument och skriver åäö, blir det väl åäö?

Vad är det för (WP)fil?

Det står UTF-8 längst ner i fönstret när jag öppnar ett nytt tomt dokument.

När jag öppnade ett nytt tomt dokument och skrev åäö blev det mycket riktigt åäö.

 

Öppnade filen jag skulle redigera nu och upptäckte att det står Western (Mac OS Roman) längst ner i fönstret. Filen är wp-config-sample.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat TextWrangler men problemet med åäö kvarstår. Jag förstår inte varför.

 

TextWranger > Preferences > Text Encodings

Såhär ser det ut när jag inte har rört något:

 

Default text encoding for new documents:

Unicode (UTF-8)

 

If a file's encoding can't be guessed, try:

Western (Mac OS Roman)

 

Det verkar ju rätt (UTF-8) men ändå läser den inte åäö. :fundersam:

Försök att ersätta "western (Mac OS Roman)" med "utf-8" i inställningen "If a file's encoding can't be guessed, try:"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får intrycket att filen du arbetar med inte har en inställning för teckenkodning som känns igen, och därför blir det fel för programmet kan inte översätta till UTF-8 för den förstår inte vad det är för kodning som finns från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske php-filen har flera olika teckenuppsättningar? När du öppnar den i TextWrangler finns det då både korrekta åäö och felaktiga åäö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får intrycket att filen du arbetar med inte har en inställning för teckenkodning som känns igen, och därför blir det fel för programmet kan inte översätta till UTF-8 för den förstår inte vad det är för kodning som finns från början.

 

Det tror jag med. Se mitt inlägg nr 6. Både textredigeraren och Text Wrangler tolkar kodningen som Mac OS Roman i stället för utf-8. Då blir å, ä, ö fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är någorlunda hemma på Terminalen kan du också försöka med detta.

 

Navigera till filen (kommandot cd) och skriv följande.

 

 

iconv -f MACINTOSH -t UTF-8 < wp-config-sample.php> wp-config-sample_2.php
Då skapas en ny fil och kodningen blir garanterat utf-8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står UTF-8 längst ner i fönstret när jag öppnar ett nytt tomt dokument.

När jag öppnade ett nytt tomt dokument och skrev åäö blev det mycket riktigt åäö.

 

Öppnade filen jag skulle redigera nu och upptäckte att det står Western (Mac OS Roman) längst ner i fönstret. Filen är wp-config-sample.php

Kan du inte bifoga filen så vi kan öppna den hos oss och se om vi kan komma på vad det kan vara för problem med den? Förhoppnin.gsvis kanske det löser ditt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är någorlunda hemma på Terminalen kan du också försöka med detta.

 

Navigera till filen (kommandot cd) och skriv följande.

 

 

iconv -f MACINTOSH -t UTF-8 < wp-config-sample.php> wp-config-sample_2.php
Då skapas en ny fil och kodningen blir garanterat utf-8.

 

Går ju även i en vettig texteditor att spara om filen och i spara menyn välja utf-8 utan att gå in i terminalen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju även i en vettig texteditor att spara om filen och i spara menyn välja utf-8 utan att gå in i terminalen...

 

Visst, men å,ä,ö behåller sina krumelurer. Det löser ingenting att spara i en annan kodning om tecknen inte visas rätt från början.

 

För övrigt är Terminalen utmärkt användbar och ingenting att undvika. Men det är en annan sak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men å,ä,ö behåller sina krumelurer. Det löser ingenting att spara i en annan kodning om tecknen inte visas rätt från början.

Nej men då får man fixa de korrupta tecknen antingen via regexp eller via sök-ersätt eller manuellt beroende på vad man nu kan/vill sen så vet man att filen är korrekt och inte blandar tecken kodning i framtiden. I emacs är det tämligen lätt att via regexp ersätta alla korrupta tecken i hela filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men då får man fixa de korrupta tecknen antingen via regexp eller via sök-ersätt eller manuellt beroende på vad man nu kan/vill sen så vet man att filen är korrekt och inte blandar tecken kodning i framtiden. I emacs är det tämligen lätt att via regexp ersätta alla korrupta tecken i hela filen.

För mig är det uppenbart att programmet som har skapat filen har gjort det med en kodning som missförstås av både Textredigeraren och TextWrangler. Jag föreslog terminalkommandot för att åtgärda detta. Det är inte på något sätt krångligt att utföra.

 

Din metod fungerar också men jag anser inte att den är enklare än terminalkommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det uppenbart att programmet som har skapat filen har gjort det med en kodning som missförstås av både Textredigeraren och TextWrangler. Jag föreslog terminalkommandot för att åtgärda detta. Det är inte på något sätt krångligt att utföra.

 

Din metod fungerar också men jag anser inte att den är enklare än terminalkommandot.

Håller med, Men det är bra att belysa alternativ då inte alla vill/vågar använda terminalen, även om jag tycker alla borde lära sig att använda den då det är ett kraftfullt verktyg som sparar tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...