Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Cinema Display a1081


litet_my

Rekommendera Poster

Hej forumet!

 

Jag har verkligen försökt googla på de mer fullständiga tekniska specifikationerna till en skärm jag har som jag köpte beg, som rubriken lyder Apple Cinema Display a1081. Jag undrar om det är en va (pva eller mva?) eller tn skärm? Den är ju några år nu så jag vet ju att det finns mkt bättre nya skärmar. Men undrar lite hur den står sig för foto -och bildredigering idag? Borde jag verkligen uppgradera mig eller funkar den? Förstår att det beror på vilka krav man har, men är det än idag en hyfsad skärm för detta ändamål? Vore supertacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltså inte köpt skärmen nyligen, utan för ca 3 år sen och har använt den sen dess. Stödjer den Adobe RGB? Återigen tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en spec-sida på skärmen: http://www.everymac.com/monitors/apple/studio_cinema/specs/apple_cinema_display_20_2.html Vet inte vad det är för panel, men TN brukar det väl vara (på de lite äldre) om inget annat anges speciellt. :fundersam:

Färgprofil brukar man kunna välja oavsett modell. Som en skrev här:

 

“sRGB, Adobe RGB, etc are colour spaces and have nothing to do with monitor profiles. For a monitor profile to be of any value you need to calibrate the monitor (and regularly). This sets the monitor to a known reference model so that when images that are tagged with a sRGB, etc colour space profile are opened the monitor can display it correctly.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jo jag hittade den sidan också. Men där står det inte så utförligt som man skulle önska! Men förstår ju efter att ha läst specsen på de skärmar som stödjer Adobe RGB exempelvis, att min skärm INTE gör det. Och jag fattar det där med ICC-profiler bättre nu efter att ha läst http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adobe-rgb-och-srgb/1

 

Men nya Cinema Displays från Apple då? Hur ser deras fullständiga spec ut? :) Nån som kan skicka länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...