Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minecraft på Macbook Pro mid 2010?


Mathisen

Rekommendera Poster

Min son spelar mycket Minecraft. Nu funderar jag på att låta honom överta min gamla MacBook Pro mid 2010 (2,4 Ghz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce 320M 256 MB). Jag har förstått att det är mycket snack mellan kompisarna om vad som är bra och dåligt för spel, och inte förvånande verkar PC/Windows ha "bäst" rykte bland tolvåringarna. Jag som aldrig ägt en PC är förstås lite skeptisk. Vad säger ni? Om jag trycker min MB Pro full med RAM (max 8?) och kanske byter till en SSD, kan den funka för honom? Jag kan till och med tänka mig att låta honom köra Windows på den om det på något sätt skulle vara bättre.

 

(Till saken hör att han idag spelar mest på en gammal iMac 5,1 från 2006, med 2.16 Ghz Core 2 Duo och ATI Radeon X1600 128 MB. Han tycker att den funkar helt OK...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Windows är inte bättre för spelen i sig. Men betydligt fler spel görs för Windows än för OsX. Men med Bootcamp är ju det problemet löst eftersom det låter en installera Windows parallellt med OsX.

 

En laptop är inte en bra spelmaskin. Men vill man spela och inte har krav på att kunna köra de senaste spelen med höga grafikinställningar så kan det vara en bra kompromiss.

 

Flaskhalsen när det kommer till spel är grafikkortet. Mycket RAM och en SSD är trevligt, men de hjälper inte spelupplevelsen ett dugg om man har ett klent grafikkort.

 

Det bästa är att kolla upp kraven för de spel man tänker sig spela. De krav för Minecraft som jag hittar på nätet ser ut att vara ganska låga, så de borde funka bra på din MBP.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för bra svar, Karl-Jan. Jag förstår att RAM och SSD inte påverkar själva spelupplevelsen, men om hela datorn känns lite småseg kan det "smitta av sig" på hur kul den känns att använda, även för spel. Enbart psykologi alltså.

 

Jag har också kollat på Minecrafts systemkrav, men tycker att det är svårt att avgöra vad som ger en "okej" spelupplevelse och hur viktigt det är att allt är optimerat. Sonen pratar t ex om "frames per second", vilket jag förstår innebörden av men har svårt att bedöma hur viktigt det är i sammanhanget (Tolvåringar gillar att mäta grejer, oavsett om det är viktigt eller ej.)

 

Någon mer som kan komma med bra synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakobsjoqvist

Har en exakt likadan maskin och spelade mycket minecraft för nått år sedan. Om de spelar online på samma server gällder det att de har en bra uppkoppling samt att servern har gott om prestanda. Min hade dock en förmåga att bli rejält varm dock körde jag samtidigt skype och safari, mer ram kommer att göra att allt flyter på bra då minecraft inte är så gpu tungt.

Summan av detta är att det kommer att fungera perfekt med datorn, iaf för mig ett år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hej och tack för bra svar, Karl-Jan. Jag förstår att RAM och SSD inte påverkar själva spelupplevelsen, men om hela datorn känns lite småseg kan det "smitta av sig" på hur kul den känns att använda, även för spel. Enbart psykologi alltså.

 

Jag har också kollat på Minecrafts systemkrav, men tycker att det är svårt att avgöra vad som ger en "okej" spelupplevelse och hur viktigt det är att allt är optimerat. Sonen pratar t ex om "frames per second", vilket jag förstår innebörden av men har svårt att bedöma hur viktigt det är i sammanhanget (Tolvåringar gillar att mäta grejer, oavsett om det är viktigt eller ej.)

 

Någon mer som kan komma med bra synpunkter?

 

Mer RAM och en SSD kommer inte öka fps, men det är en bra uppdatering för vilken dator som helst som börjar kännas lite gammal och trött. Spelen påverkas av att de laddas snabbare med en SSD, vilket är rätt trevligt.

 

Fps är viktigt, men bara till en viss gräns. 50 fps räcker gott och väl för de flesta spel. De flesta märker inte av om det ökar därifrån till 80. 30-40 är ok i lite långsammare spel. Sjunker det däremot till 20 eller under är spelupplevelsen bedrövlig.

 

Tror inte att han blir missnöjd med din MBP, den är ju ändå en piggare dator än den gamla iMac'en.

 

Har en exakt likadan maskin och spelade mycket minecraft för nått år sedan. Om de spelar online på samma server gällder det att de har en bra uppkoppling samt att servern har gott om prestanda. Min hade dock en förmåga att bli rejält varm dock körde jag samtidigt skype och safari, mer ram kommer att göra att allt flyter på bra då minecraft inte är så gpu tungt.

Summan av detta är att det kommer att fungera perfekt med datorn, iaf för mig ett år sedan.

 

Laptops blir varma vid spelande. Rejält varma om det är ett grafikkrävande spel. Det får inte plats ordentlig kylning för CPU/GPU i en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, fler bra svar! En fråga till, då: vad är det som avgör hur många fps min MBP kan komma upp i? Och är det troligt att den kan uppnå 30-40 fps, som Karl-Jan menar är en lägstanivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minecraft är väl knappast krävande med sin pixelgrafik,det är ju inte call of duty vi pratar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, fler bra svar! En fråga till, då: vad är det som avgör hur många fps min MBP kan komma upp i? Och är det troligt att den kan uppnå 30-40 fps, som Karl-Jan menar är en lägstanivå?

Grafikkortet är det som i huvudsak är avgörande för hur många fps du får ut, givetvis spelar ram, cpu och snabb hdd/ssd in också beroende på vilka inställningar du slår på av i dina grafikinställningar. Men det är grafikkortet som sätter ribban. Laptop grafikkort är alltid sämre än stationära motsvarigheter då man i laptop är mån om batteritid och kylning samt begränsade ytor att lägga i komponenter. Så skall sonen spela grafiktunga spel så som Battlefield 4 etc så är en stationär gamling PC med windows det alternativ du skall köpa in, men en bra sådan kostar lika mycket som en MBP eller mer. Dock så kan man spela väldigt många spel på en MBP men på låga eller medium inställningar i grafiken. Det är ju bara kolla kraven på de spel som ni vi ll spela det brukar stå minimum resp rekommenderade krav för spelet. Du kan även googla på grafikkortet och se vad det går för, finns många siter som testar exempelvis laptop grafikkort och säger ungefär vilka inställningar det klarar av i spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Aha, fler bra svar! En fråga till, då: vad är det som avgör hur många fps min MBP kan komma upp i? Och är det troligt att den kan uppnå 30-40 fps, som Karl-Jan menar är en lägstanivå?

 

Generellt har det med grafikkortet att göra, ju bättre GPU (Graphics Processing Unit / Grafik processor) du har dess bättre fps. Men olika spel är olika mycket beroende av olika delar av datorn. GPU är ju som sagt den absolut vanligaste flaskhalsen. Vissa spel kan kräva en del CPU (Central Processing Unit / Processor) eller RAM (Internminne) också, men det är inte så vanligt att de är underdimensionerade i förhållande till grafikkortet.

 

Många spel har stöd för att visa fps i spelet. Det finns även program man kan använda just för detta ändamål. Det hjälper när man ska ställa in grafiken i spelen. Man börjar då lämpligtvis på lägsta nivå eller en nivå som man vet att ens grafikkort med lätthet klarar av. Säg att man då kommer upp i en fps som aldrig går under 90 - det innebär då att det finns marginal att höja grafikinställningarna. Så testar man igen och ser vad man får för fps. I regel kan man avgöra hur bra flyt man får utan att stirra sig blind på fps. Det är som en film. Du ser ju skillnad på en film som visas med 60 bilder per sekund och en som visas med 15. Ju mer som händer på skärmen och ju snabbare takten är, ju mer kommer skillnaden märkas.

 

Det bästa är alltid att kolla vilka krav spelet man vill spela har. Googla spelets namn + system requirements så kommer du hitta massor med svar. Systemkraven brukar vara uppdelade i två - minimum krav och rekommenderade krav. Det första innebär att du kan köra spelet, men att grafikinställningarna kommer att få vara i det lägre segmentet om det ska flyta på. Det andra innebär att du kan köra spelet med helt ok inställningar och få bra flyt.

 

minecraft är väl knappast krävande med sin pixelgrafik,det är ju inte call of duty vi pratar om

 

Precis, Minecraft är inget krävande spel. Det går heller inte i samma tempo som t.ex. Call Of Duty (First Person Shooter - krig och elände spel) där man måste ha en ganska hög fps för att spelet ska flyta bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det allihop! Nu har jag definitivt mer kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...