Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Techan

iMac startar inte efter att bytt ram minne

Rekommendera Poster

Techan

Har bytt ram minne på iMac (late 2010) från 4 gb (2x2) till 16 gb (8x2).

Köpte de här från Dustin:

http://www.dustinhome.se/product/5010619629/corsair-16gb-ddr3-1333mhz-2x8gb-so-dimm-imac-macbook-macpro/

Men den startar inte utan jag får bara upp den grå startskämen med Äpplet och sen händer inget mer.

Har varit noga med att använda antistat armband och när jag sätter tillbaka de gamla minnena fungerar det som vanligt igen.

Kan det vara fel på minnena och är det vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SirKnasen

Har bytt ram minne på iMac (late 2010) från 4 gb (2x2) till 16 gb (8x2).

Köpte de här från Dustin:

http://www.dustinhome.se/product/5010619629/corsair-16gb-ddr3-1333mhz-2x8gb-so-dimm-imac-macbook-macpro/

Men den startar inte utan jag får bara upp den grå startskämen med Äpplet och sen händer inget mer.

Har varit noga med att använda antistat armband och när jag sätter tillbaka de gamla minnena fungerar det som vanligt igen.

Kan det vara fel på minnena och är det vanligt?

Är det 21.5" eller 27" du har? Om 27" har du i3, i5 eller i7 processor. Någon "late-2010" existerar inte. Min bror köpte dessa minnen till sin 21,5" mid-2010 och de fungerade inte. 21.5" modellen verkar bara klara 4GB minnesmoduler som störst eller också var/är det någon sorts inkompabilitet med just dessa minnen. Med 4x4GB fungerade hans dator fint.

Redigerad av SirKnasen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DIF

Det är en 27 eller ???

kolla så du tryckt i dom ordentligt

prova dom 1 & 1 för att se om någon kan vara defekt !

Redigerad av DIF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

Är det 21.5" eller 27" du har? Min bror köpte dessa minnen till sin 21,5" mid-2010 och de fungerade inte. 21.5" modellen verkar bara klara 4GB minnesmoduler som störst eller också var/är det någon sorts inkompabilitet med just dessa minnen. Med 4x4GB fungerade hans dator fint.Jag

Jag har 27" och har satt dem i översta "facken" där de gamla satt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen

Jag har 27" och har satt dem i översta "facken" där de gamla satt.

Har du i3, i5 eller i7 processorn? i3 verkar inte klara 8GB minnesmoduler

Redigerad av SirKnasen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DIF

Maximum Memory 32 GB (Core i5 or Core i7 Actual) 16 GB (Apple) Memory Slots 4 - 204-pin PC3-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

Redigerad av DIF
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

Jag har core i3 och har nu provat dem separat och då fungerar båda men tydligen inte ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

Står det egentligen någonstans i specifikationen att man inte kan ha 2 st 8 gb ram utan måste ha 4st x 4 gb ramminnen för att det ska fungera? Eller är det kanske underförstått att det är så. Själv tyckte jag ju att jag var smart som köpte 2st 8gb men nu står jag där ju med ett 8 gb ramminne utan nytta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mattem

Kan bara bekräfta att ibland så fungerar det bara inte. Köpte identiska minne till två lika gamla Macbooks, en MacBook och en MacBook Pro som båda hade exakt samma minnestyp. Alla minnena fungerade i min MacBook Pro, men inga av dom i min MacBook. Gick till en APR och köpte samma minnestyp av samma storlek men från annan tillverkare och vips så fungerade datorn med "nytt" minne.

Returnera och köp annat minne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DIF

kan du sätta i ett av dina 2Gb tillsammans med 1 st8Gb ( 10 Gb ) ? 8 på första platsen 2 på andra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Trycker du i dem riktigt hårt, det ska knäppa till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

Kan nu konstatera efter att ha suttit en stund framför datorn att det inte fungerar. Får felmed. att jag måste starta om efter en stund. Har hänt ett par gånger nu och nu har jag bytt tillbaka till de gamla. Får bli retur. Tyckte det såg så bra ut att det stod Apple på dem och Apple approved men det hjälpte ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Det är bara att konstatera att när det gäller RAM-minnen så gäller lite annorlunda regler....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

Ja jag tryckte in dem riktigt och dom sitter som de gamla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Testa dem med Apple Hardware Test

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Techan

kan du sätta i ett av dina 2Gb tillsammans med 1 st8Gb ( 10 Gb ) ? 8 på första platsen 2 på andra

Provade det med innan jag provade dem separat. Satte det nya på första platsen och det gamla på 2:a. Fungerade inte då heller.

Vet inte hur många gånger jag skruvat fram och tlllbaka. Nu fungerar det i alla fall med de gamla original minnena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DIF

Kan nu konstatera efter att ha suttit en stund framför datorn att det inte fungerar. Får felmed. att jag måste starta om efter en stund. Har hänt ett par gånger nu och nu har jag bytt tillbaka till de gamla. Får bli retur. Tyckte det såg så bra ut att det stod Apple på dem och Apple approved men det hjälpte ju inte.

Troligtvis har det att göra med att du har en i3

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
maccswe

Det var visst helgöppet på telefon till Dustin så jag fick svar på direkten att dessa skulle fungera.

http://www.dustinhome.se/product/5010465208/kingston-4gb-so-dimm-ddr3-1333mhz-kta-mb1333-4g/

Jag köpte dessa till min imac 27" late 2013 och dom fungerade direkt.

http://www.inet.se/produkt/5315307/corsair-8gb-1x8192mb-cl11-1600mhz-apple-qualified-so-dimm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DIF

Jag köpte dessa till min imac 27" late 2013 och dom fungerade direkt.

http://www.inet.se/produkt/5315307/corsair-8gb-1x8192mb-cl11-1600mhz-apple-qualified-so-dimm

Men dom funkar inte till i3 Processorn

som TS har !

Mv :jultomte:

DIF

Redigerad av DIF
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...