Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

X11-tunnel från Mac OS X över Windows till Linux


TB-000

Rekommendera Poster

VPN-gatewayen på jobbet tillåter bara inloggning från Windows 7 (företagspolicy). Jag har löst det genom att köra Windows 7 som en virtuell maskin i Parallels på min mac. Genom att använda "coherence mode" i Parallels, så blir varje fönster som ett program öppnar i Windows 7, ett separat fönster i Mac OS X. På min virtuella Windows 7 startar jag cygwin X11-server, och loggar sedan in med ssh (puTTY-programmet) på Linux/Solaris-servrar på jobbet. Då kan jag köra program på Linux/Solaris som öppnar X11-fönster på min dator hemma. Se bifogad bild.

 

post-66583-0-09891200-1387036517_thumb.png

 

Det här fungerar, men fungerar inte perfekt. Bl.a. så verkar inte cygwins X11-server förstå vilket fönster som är överst när två fönster (delvis) överlappar varandra på mac.

 

Jag funderar på 2 alternativ:

  • Att köra ssh-klienten på mac os x. Då skulle ssh få tunnla X11 hela vägen mellan mac och linux/solaris. För att kunna göra detta behövs någon form av ssh-server på Windows 7.
  • Att köra en X11-proxy-server på Windows 7 som skickar all X11 vidare till en X11-server på mac os x.

Jag är ingen windows-människa och vet inte var jag hittar ssh-server alternativt X11-proxy för windows som klarar det här användningsfallet.

 

Är det någon som har förslag på X11-proxy eller ssh-server som fungerar utan strul för det här?

 

Är det någon som har en bättre lösning för att få X11-fönster på mac genom en VPN-gateway som kräver Windows 7?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Yellowman för svaret. Jag har testat ett antal X11-servrar för Windows och tycker att Cygwin fungerar bäst.

 

Mitt problem är nog att jag kör X11 på Windows, men borde köra det på mac. För att köra X11 på mac så måste jag dock få en X11-tunnel av något slag (kanske som en ssh-tunnel) genom windows... (Se nätverksbeskrivningen ovan i mitt tidigare inlägg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten statusuppdatering.

 

Jag försökte installera freeSSHd ( http://www.freesshd.com ) på virtuella Windows-datorn, men freeSSHd verkar inte gå att installera på 64-bitars windows.

 

Jag har installerat cygwins sshd (enligt uppgift kompilerad från BSDs OpenSSH) under cygwin på virtuella Windows-datorn. Det var rätt struligt att få det att fungera med säkerhetsinställningarna. Nu fungerar det. Jag kan logga in med ssh och X11-tunnel från en terminal i macen till cygwin på virtuella Windows-datorn, och sedan logga in egen därifrån med ssh och X11-tunnel till Linux-servern på jobbet. Fönsterhanteringen fungerar perfekt i XQuartz på macen. Däremot tar det en evighet från det att jag startar ett program (eller öppnat ett nytt fönster i ett program) på Linux-servern tills fönstret är färdigritat på macen. Det är så långsamt att det är oanvändbart.

 

Någon som har några bättre förslag?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten statusuppdatering.

 

Jag försökte installera freeSSHd ( http://www.freesshd.com ) på virtuella Windows-datorn, men freeSSHd verkar inte gå att installera på 64-bitars windows.

 

Jag har installerat cygwins sshd (enligt uppgift kompilerad från BSDs OpenSSH) under cygwin på virtuella Windows-datorn. Det var rätt struligt att få det att fungera med säkerhetsinställningarna. Nu fungerar det. Jag kan logga in med ssh och X11-tunnel från en terminal i macen till cygwin på virtuella Windows-datorn, och sedan logga in egen därifrån med ssh och X11-tunnel till Linux-servern på jobbet. Fönsterhanteringen fungerar perfekt i XQuartz på macen. Däremot tar det en evighet från det att jag startar ett program (eller öppnat ett nytt fönster i ett program) på Linux-servern tills fönstret är färdigritat på macen. Det är så långsamt att det är oanvändbart.

 

Någon som har några bättre förslag?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

Kan du inte få jobbets it-avd att öppna en tunnel till avsedda burkar för dig så du slipper så mycket krångel mellan burkar, X11 kan vara långsamt med fel uppkoppling(det är mycket trafik för att få upp grafik mm.) mellan en linux-linux eller linux-mac burk utan att blanda in en virtuell windows burk emellan. Om det ändå är jobb du skall göra så borde du ju kunna få stöd från jobbet så dom konfar routern till dina linux och solaris burkar så du kan prata med dom via X11 från macen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få jobbets it-avd att öppna en tunnel till avsedda burkar för dig så du slipper så mycket krångel mellan burkar, X11 kan vara långsamt med fel uppkoppling(det är mycket trafik för att få upp grafik mm.) mellan en linux-linux eller linux-mac burk utan att blanda in en virtuell windows burk emellan. Om det ändå är jobb du skall göra så borde du ju kunna få stöd från jobbet så dom konfar routern till dina linux och solaris burkar så du kan prata med dom via X11 från macen direkt.

 

Nej tyvärr. Det var ju det första jag försökte med.

 

Jag gissar att det finns litet kompetensproblem på IT-avd. när det gäller att konfigurera Cisco VPN-gatewayen, och då är det ju bekvämt att peka på ett koncernbeslut om att endast Windows 7 ska vara tillåtet... Men det är bara min gissning. Det kan ju vara så att de inte vågar gå emot koncernbeslutet om endast Windows 7.

 

Sedan finns det litet personkonflikter mellan chefer på ekonomiavdelningen (som IT hör till) och chefer på utvecklingsavdelningen (dit vi som vill komma åt Linux/Solaris hör). Det gör det inte enklare...

 

Den enda hjälp jag fått från jobbets IT-avdelning är att en vettig tekniker tyckte att min virtuella Windows-dator var en jobb-dator, och ska ha windows-licens via jobbet. Man får vara glad för det lilla.

 

Visst skulle det vara kanonbra om jag kunde koppla upp mig utan den virtuella windows-datorn emellan, men nu är det tyvärr inte realistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej tyvärr. Det var ju det första jag försökte med.

 

Jag gissar att det finns litet kompetensproblem på IT-avd. när det gäller att konfigurera Cisco VPN-gatewayen, och då är det ju bekvämt att peka på ett koncernbeslut om att endast Windows 7 ska vara tillåtet... Men det är bara min gissning. Det kan ju vara så att de inte vågar gå emot koncernbeslutet om endast Windows 7.

 

Sedan finns det litet personkonflikter mellan chefer på ekonomiavdelningen (som IT hör till) och chefer på utvecklingsavdelningen (dit vi som vill komma åt Linux/Solaris hör). Det gör det inte enklare...

 

Den enda hjälp jag fått från jobbets IT-avdelning är att en vettig tekniker tyckte att min virtuella Windows-dator var en jobb-dator, och ska ha windows-licens via jobbet. Man får vara glad för det lilla.

 

Visst skulle det vara kanonbra om jag kunde koppla upp mig utan den virtuella windows-datorn emellan, men nu är det tyvärr inte realistiskt.

Vad är det för program du vill köra via X11, kanske finns andra sätt om vi bara vet lite mer om dina anvädningsfall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra Windows 7 via Bootcamp istället? Då kör du en riktig Windows 7 enligt ditt företags policy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ser man inte den enkla uppenbara lösningen... :dumstrut:

 

Jag hade missat det uppenbara. Man kan ju be PuTTY på virtuella Windows 7 att använda DISPLAY på macen. Snabbt och bra. Se bild.

 

post-66583-0-19444200-1387184186_thumb.png

 

Sedan man insett detta är det bara en knepig detalj: XQuartz på macen är av någon anledning är display 2.0 och inte 0.0.

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ifall att någon annan går den här vägen så kan det vara nyttigt att veta detta:

 

Det verkar som att XQuartz inte använder SO_REUSEADDR-flaggan.

 

När man startat maskinen och första gången startar XQuartz så lyssnar den på port 6000, d.v.s. display :0.0. Om man terminerar XQuartz och en stund senare startar XQuartz igen så lyssnar den på port 6001, d.v.s. display :1.0. Terminerar man denna XQuarts och en stund senare startar XQuartz igen så blir det nu port 6002, d.v.s. display :2.0. o.s.v.

 

Inte speciellt svårt om man vet om det. Men om man har andra problem med X11-kopplingen och stoppar och startar olika saker så kan det här med att den byter port göra en ännu mer förvirrad i felsökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...