Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook kraschar, vad ska jag göra?


Dunderklumpen2

Rekommendera Poster

Dunderklumpen2

Hej macworld!

För en tid sedan efter att jag tappade datorn (lite lätt, den landade på "fötter" utan synliga skador) började min MacBook Pro 15-tum (tidig 2011) att crasha titt som tätt. Det som händer är helt enkelt att datorn fryser och ibland även med någon bizarr glitch på hela skärmen, se bilder.

Jag har försökt identifiera felet utan större framgång, tänkte bland annat att i och med att grafiken glitchar/buggar ur att det skulle kunna ha att göra med grafikkortet, så jag installerade gFxcardstatus som visar när datorn byter från det intergrerade grafikkortet till det dedikerade. Jag insåg att det antagligen inte hade att göra med huruvida datorn byter grafikkort.

Nästa steg var att jag formaterade och installerade om OS X Lion, Samt bootcamp. Ingen förändring, felet uppstår igen i både windows och OS X.

 

Jag fick nog och beslutade mig för att lämna in datorn för analys och reparation hos en apple auktoriserad verkstad.

1 vecka senare efter att jag legat på verkstaden mycket med att jag behövde ha besked fick jag tillbaka datorn och besked om att de inte hade hittat något fel men att de gjort rent fläktar och bytt kylpasta.

 

Glad i hågen gick jag hem och smällde up datorn för 10 min senare få samma fel igen. Här började jag tänka om och tänkta att i och med att verkstaden inte använde min laddare under testerna att det kanske var den det var något fel på. Jag har nu provat med en annan laddare även 85w i två dagar utan problem för att imorse återigen crasha.

 

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag i samband med att jag lämnade in den och sa att felet antagligen går att härleda till att jag tappade den, varpå handläggaren inte var jätte glad att jag lämnat in den hos en verkstad IF-skadeförsäkring inte är kompis med.



Är det någon som vet något om detta eller vet vad jag borde göra? SNÄLLA :'(

 

post-74227-0-17010900-1386690978_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen2

Hårddiskar gillar inte att tappas i golvet, har du testat med annat startmedium?

 

Jag har ssd, hur menar du med annat startmedium?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den åkt i golvet KAN ju RAM-minnena ha rört sig så de har dålig kontakt. Ta ur dem och stoppa i ett minne i taget för att dessutom utesluta felaktigt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen2

Om den åkt i golvet KAN ju RAM-minnena ha rört sig så de har dålig kontakt. Ta ur dem och stoppa i ett minne i taget för att dessutom utesluta felaktigt minne.

 

Det känns ju som om verkstan jag lämnade in datorn till borde ha kollat det, en av killarna där nämnde att det kunde vara något med RAM-minnena.

 

Kan det helt enkelt vara så att jag lämnade in min dator och att de tog 495 kr utan att göra ett skit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen2

Det känns ju som om verkstan jag lämnade in datorn till borde ha kollat det, en av killarna där nämnde att det kunde vara något med RAM-minnena.

 

Kan det helt enkelt vara så att jag lämnade in min dator och att de tog 495 kr utan att göra ett skit?

Kan även tillägga att (utan att nämna någon specifik butik vid namn) lämnade in datorn i Falun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även tillägga att (utan att nämna någon specifik butik vid namn) lämnade in datorn i Falun.

Mja.... det går ju inte att säga. Men om det blir kernel panik så är det väldligt ofta något med RAM-minnena. KP är när den gråa bilden med många språk dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen2

Mja.... det går ju inte att säga. Men om det blir kernel panik så är det väldligt ofta något med RAM-minnena. KP är när den gråa bilden med många språk dyker upp.

 

 

Den har dock bara dykt upp en eller två gånger av de 30tal gånger datorn har krashat. Oftast så är det den grå vertikalt streckade bilden jag ser när allt fryser, har även sett den blå.

 

Vad rekommenderas att göra? Borde jag som tidigare nämnt öppna datorn och plugga ur/i RAM-minnena eller ska jag ringa IF och få datorn inskickad till en av deras partners?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Den har dock bara dykt upp en eller två gånger av de 30tal gånger datorn har krashat. Oftast så är det den grå vertikalt streckade bilden jag ser när allt fryser, har även sett den blå.

 

Vad rekommenderas att göra? Borde jag som tidigare nämnt öppna datorn och plugga ur/i RAM-minnena eller ska jag ringa IF och få datorn inskickad till en av deras partners?

Jag vet inte vad du ska göra men att kolla RAM-minnena är enkelt och gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal PowerBook som bara läser in 256 MB av 512 MB på det installerade RAM. Go figure. Med det vill jag ha sagt att fel på RAM, och andra hårdvarudetaljer, kan vara intermittenta, och därmed inte avslöja sig vid enskilda tester. Medlemmen Kiwi hade lämnat in sin Imac, men de hittade inget, felet kvarstod dock. Andra gången gillt hittade de ett fallerande grafikkort. Naturligtvis har din dator skadats av fallet. Hur? Vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...