Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ossegossen

Rekommendera Poster

Hej alla MacWorld-användare,

 

jag har en MacBook Pro som har varit avstängd sedan en månad tillbaka. När jag provade att starta den idag så kom inte det vanliga inloggningsfönstret upp, utan Mac OS X-verktysprogram. Jag har testat att starta om datorn några gånger, men varje gång den startar upp kommer samma verktygsprogramsfönster upp.

 

Min fråga är om det finns ett sätt att hindra fönstret från att komma upp, alltså att komma till det vanliga inloggningsfönstret genom att t.ex. hålla ner en viss tangent när datorn håller på att starta eller liknande. Om inte, vilket av de fyra alternativen ska jag välja (se bilden nedan) om jag inte vill bli av med mina filer på hårdisken?

 

Jag har förövrigt aldrig medvetet säkerhetskopierat något med Time Machine.

 

Tack på förhand!

mac_pro_mid2010_ug_s_sv_SE087.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Håll nere alt-knappen vid uppstart så ser du om du har en fungerande Mac OS X. Det har du knappast eftersom du får upp fönstret i fråga. Men testa.

 

2. Om inte, så ska du först och främst rädda dina filer. Anslut till en annan Mac med Firewire/Thunderbolt och starta upp med T nedtryckt, så dyker din dator upp som hårddisk på den andra macen. Då kan du rädda dina filer.

 

3. Vi tar det när vi kommer dit, gör inget annat än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Håll nere alt-knappen vid uppstart så ser du om du har en fungerande Mac OS X. Det har du knappast eftersom du får upp fönstret i fråga. Men testa.

 

2. Om inte, så ska du först och främst rädda dina filer. Anslut till en annan Mac med Firewire/Thunderbolt och starta upp med T nedtryckt, så dyker din dator upp som hårddisk på den andra macen. Då kan du rädda dina filer.

 

3. Vi tar det när vi kommer dit, gör inget annat än.

Det gjorde ingen skillnad att jag höll nere alt-knappen, fick upp samma sida med verktygsprogrammen.

Försökte förresten reparera hårddisken (Macintosh HD) innan med "skivverktyg", men det funkade inte och stod att jag skulle återställa datorn.

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde ingen skillnad att jag höll nere alt-knappen, fick upp samma sida med verktygsprogrammen.

Försökte förresten reparera hårddisken (Macintosh HD) innan med "skivverktyg", men det funkade inte och stod att jag skulle återställa datorn.

 

Tack för ditt svar!

Varför utelämnade du den informationen från början?

 

Felet som du har beror på att din hårddisk är skadad och datorn kan inte hitta någon startvolym, dvs OS X. Det som händer är att datorn startar upp i återställningsläge, där man bland annat kan installera om OS X, köra Skivverktyg osv...

 

Prova att köra "Reparera" flera gånger på disken, ibland tar det flera körningar innan fel i filsystemet rättas till. Vad säger skivverktyg på partitionen du försöker reparera mer än att den inte kan fixa problemet?

 

Har du ingen backup så får du utgå ifrån att all din data är förlorad, har du tur kan du läsa ut den med hjälp av en annan dator eller om du installerar OS X på en extern disk och försöker komma åt den interna hårddisken den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
mischagrind

1. Håll nere alt-knappen vid uppstart så ser du om du har en fungerande Mac OS X. Det har du knappast eftersom du får upp fönstret i fråga. Men testa.

 

2. Om inte, så ska du först och främst rädda dina filer. Anslut till en annan Mac med Firewire/Thunderbolt och starta upp med T nedtryckt, så dyker din dator upp som hårddisk på den andra macen. Då kan du rädda dina filer.

 

3. Vi tar det när vi kommer dit, gör inget annat än.

 

 

1. Håll nere alt-knappen vid uppstart så ser du om du har en fungerande Mac OS X. Det har du knappast eftersom du får upp fönstret i fråga. Men testa.

 

2. Om inte, så ska du först och främst rädda dina filer. Anslut till en annan Mac med Firewire/Thunderbolt och starta upp med T nedtryckt, så dyker din dator upp som hårddisk på den andra macen. Då kan du rädda dina filer.

 

3. Vi tar det när vi kommer dit, gör inget annat än.

Hej Jag har samma problem som en som skrev först men skillnaden är att när jag kontrollerar hårddisken med skivverktyg säger den att allt är som det skall och att inget är fel eller behöver repareras? Och sen när jag väljer att försöka installera om OS X då har jag inte tillräckligt med plats och att jag skall frigöra mer utrymme genom att ta bort mer filer, men vertygsprogrammet låter mig inte komma åt mina filer på datorn... hur skall jag göra föreslår du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...