Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg efter uppgradering till Mavericks!


C-M H

Rekommendera Poster

Installerat Mavericks från USB. Fungerade utan problem. Imacen är från 2007/08 och skall gå och uppdatera. Tycker dock att den blivit riktigt seg. Kör programmet Clean my Mac 2 och sköter om den på alla sätt. Idag efter start märker jag att kursern förflyttar sig onormalt ryckigt över skrivbordet? Då jag kolla aktivitetskontrollen efter start är minnet utnyttjat till 99%, trots att endast 2 program var öppna, Dropbox och Mail. Kernel Task är störst användare därefter Dropbox o Mail. Sedan har jag inga andra pgm igång. Vad kan detta vara? Detta har varit en snabb dator trots några år på nacken.

Känns som uppdateringen inte verkar komfortbel för datorn. Någon som kan hjälpa mig förklara symtomen? se bif. filer. (att bifoga filerna tog även det lång tid? Öppnade inte skrivbordet där de låg förrän efter ca 15 sekunder)

 

C-M H

post-49381-0-88677800-1386234693_thumb.png

post-49381-0-78293800-1386234714.png

post-49381-0-52234700-1386234729_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat Mavericks från USB. Fungerade utan problem. Imacen är från 2007/08 och skall gå och uppdatera. Tycker dock att den blivit riktigt seg. Kör programmet Clean my Mac 2 och sköter om den på alla sätt. Idag efter start märker jag att kursern förflyttar sig onormalt ryckigt över skrivbordet? Då jag kolla aktivitetskontrollen efter start är minnet utnyttjat till 99%, trots att endast 2 program var öppna, Dropbox och Mail. Kernel Task är störst användare därefter Dropbox o Mail. Sedan har jag inga andra pgm igång. Vad kan detta vara? Detta har varit en snabb dator trots några år på nacken.

Känns som uppdateringen inte verkar komfortbel för datorn. Någon som kan hjälpa mig förklara symtomen? se bif. filer. (att bifoga filerna tog även det lång tid? Öppnade inte skrivbordet där de låg förrän efter ca 15 sekunder)

 

C-M H

Prova en Säker start om det gör att minne frigörs. Starta om som vanligt efter det.

...

Idag får du räkna med att 4 GB RAM inte är så mycket att hänga i julgranen och OS X använder RAM-minnet dynamiskt. Dock borde inte det leda till en ryckig pekare.

...

Eftersom du installerat Maveriks så undrar jag om inte din hårddisk är full. Du får under inga omständigheter ha mindre än 10 GB ledigt på hårddisken. Helst 20 ledigt. Mellan 10 och 20 ledigt utrymme är farozonen för krånglande dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du uppdaterar till Mavericks gör Macen ny filindexering, detta kan ta ett tag och göra så att den känns seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en Säker start om det gör att minne frigörs. Starta om som vanligt efter det.

...

Idag får du räkna med att 4 GB RAM inte är så mycket att hänga i julgranen och OS X använder RAM-minnet dynamiskt. Dock borde inte det leda till en ryckig pekare.

...

Eftersom du installerat Maveriks så undrar jag om inte din hårddisk är full. Du får under inga omständigheter ha mindre än 10 GB ledigt på hårddisken. Helst 20 ledigt. Mellan 10 och 20 ledigt utrymme är farozonen för krånglande dator.

Har 320 GB totalt och ca. 90 Gb ledigt. Fick även ett svar från Goijlos om att indexeringen tar tid. Men det var minst två veckor sedan jag uppdaterade till Mavericks. Jag har iof en massa program som jag stängt av vid uppstart. De ligger inte o lurar i vassen någonstans. Gjorde en säker start för ett tag sedan. Men märkte ingen skillnad. Kan det helt enkelt vara så att denna IMac är såpass gammal att man får förvänta sig en viss seghet vid uppdatering till nya processorkrävande OS? En sak jag upptäckt är att vid öppnandet av sidor under Chrome t ex. tar detlång tid att öppna dessa. Grå ring som snurrar först långsamt, sedan mörknar den och sätter fart och vips så är sidan öppen. Så här kom jag ej ihåg att Chrome betedde sig innan uppdateringen. Skall säga att jag uppdaterade från Snowleopard till M direkt. Några problem med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...