Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av hårddisk i iMac 20" från 2009 (A1224 EMC 2266)


KenH

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på forumet och har bytt ut min maskinpark hemma från PC till Mac, för att jag är trött på att blåsa datorn med jämna mellanrum för att få en snabb och problemfri drift. I takt med att man har allt mer lagrat och installerat, blir det ett digert arbete.

 

Nu till frågan:

Jag har en iMac från 2009, modell A1224 EMC 2266, som har en 320 Gb hårddisk. Den är lite i minsta laget för mina behov och extern disk ger för låg hastighet för t.ex. bildbehandling, så jag tänkte ge mig på att byta den inbyggda disken.

Har läst en del instruktioner om kunskap som krävs och vad man behöver ha för verktyg och det ska inte vara något problem.

 

Det enda jag är osäker på är kompabilitet och om det finns smidiga sätt att göra en image av nuvarande disk, med boot-sektor och allt. Hoppas någon här kan ge bra svar på detta.

För att vara mer specifik: det jag känner mig mest osäker på är dels att de flesta nya diskar inte verkar ha valet SATA II eller III, utan ett auto-läge som jag förstått orsakat problem för vissa, temperaturövervakning och lite sånt som är special för montering i iMac samt om det finns plats för en disk som är lite högre än 1". Och hur man gör en bra image, komplett med boot-sektor och allt, på en Mac.

 

Mest intresserad är jag av denna disk, i 2 TB utförande: http://www.seagate.com/internal-hard-drives/solid-state-hybrid/desktop-solid-state-hybrid-drive/#specs

 

Någon som ser problem med att välja denna?

 

Tack på förhand!
/Ken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... om det finns smidiga sätt att göra en image av nuvarande disk, med boot-sektor och allt.

// ... //

Och hur man gör en bra image, komplett med boot-sektor och allt, på en Mac.

Med CCC (Carbon Copy Cloner) eller SuperDuper kan du klona ditt system på ett smidigt sätt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...