Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiplon

Spara excelfil

Rekommendera Poster

kiplon

Dokument i Excel, väljer Spara Som….. och förhandsvalet är inte längre .xlsx och målmappen är inte längre under Dokument.

Vet inte vad som hänt men lite jobbigt att hela tiden ändra manuellt. Hittar inte inställningen för att ändra för alla kommande dokument? Var gör man det?

post-67957-0-49985800-1386152622_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
kiplon

försöker knepa fram svaret själv…

http://office.microsoft.com/sv-se/mac-word-help/spara-en-fil-i-ett-annat-filformat-HA102927395.aspx

visar exv följande:

post-67957-0-50880800-1386155921_thumb.png

Så i menyn Excel -> Alternativ

så har jag följande inställt:

post-67957-0-71833100-1386155992_thumb.png

Och det såg rätt ut, men tryckte på Återställ alla problem.

Och nu sparar den dokumenten i rätt format och på rätt ställe igen :D

Redigerad av kiplon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Är inte Excel ett program från Microsoft?

Det känns lite förmätet att tro att det skall fungera :devil:

:totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

jo, och det gör det inte heller ordentligt ;)

för jag upptäcker nu att felet kvarstår.

Om jag totar ihop en excel och väljer Spara som… Så blir allt rätt, den sparar i rätt format och på rätt ställe.

Men nu tankar jag ner data från en webbsida där man kan välja att spara ner och öppna i excel. När jag sedan ska spara det så blir det lik förb-t .txt-format som förval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hetlund

Nu är du fräck Svolder. Excel är faktiskt ett jättebra program.

Det startade sitt liv en gång i tiden som Multiplan, ett av de allra första programmen för Macintosh. Sedan köpte Microsoft upp det och gjorde om det för Windows. Eller det var väl till och med före Windows tid.

Kiplon: Varför väljer du "Spara som"? Om du väljer bara "Spara" vilket filformat får du då? Och du har förstås provat Omstart och Säker start? i bland annat Onyx så kan man ju kolla om preferensfilerna är skadade (plist).

Redigerad av Hetlund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Det startade sitt liv en gång i tiden som Multiplan, ett av de allra första programmen för Macintosh. Sedan köpte Microsoft upp det och gjorde om det för Windows. Eller det var väl till och med före Windows tid.

Kiplon: Varför väljer du "Spara som"? Om du väljer bara "Spara" vilket filformat får du då? Och du har förstås provat Omstart och Säker start? i bland annat Onyx så kan man ju kolla om preferensfilerna är skadade (plist).

Öppnar jag ett tomt Exceldok så kan jag välja Spara, då har den såklart valt .xslx -formatet och jag kan välja var någonstans jag vill lägga den.

Inga problem och inga konstigheter alls.

Men nu är jag inne på en webbsida och sparar ner i excel, det finns en funktion för det på webbsidan. Då öppnar jag upp exceldok i hämtade filer. Men sen vill jag ju såklart spara kvar det där i min valda mapp. Väljer jag då enbart spara så lägger den sig som sparad .xlsx-fil i Hämtade filer. Men när jag då avslutar Excel, exv via menyn, så poppar ju ändå Spara Som-fönstret upp. Och då är det förvalt .txt-format och mål Hämtade filer.

Att den väljer Hämtade filer som målplats kan jag förstå, för det var ju därifrån jag öppnade den. Men varför i hela fridens namn vill den helt plötsligt spara i .txt-format? Det kan jag inte alls begripa?

Så problemet uppstår alltså inte när jag själv öppnar excel och sen vill spara. Utan enbart när jag tankar ner en excel från en webbsida.

Så felet kanske inte ens ligger hos mig och i min dator?

När jag öppnar Finder i min MBA så har jag gjort så att den alltid markerar Dropbox istället för Dokument, eftersom jag har allt i Dropbox. Men däremot kan jag inte se hur jag kan ändra målmapp när jag väljer Spara Som? Så att alltid när jag väljer det så kommer Dropbox med alla min symlink-mappar upp som förhandsval? Standardinställningen är ju annars att förhandsvalet alltid är Dokument.

Förutom apples Pages och Keynotes som alltid väljer iCloud om man inte aktivt väljer annan plats. Numbers har jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

är ju lite av ett i-landsproblem det här, men har man som jag sparat ner åtskilliga excelfiler i ett svep så blir man lätt irriterad ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Så problemet uppstår alltså inte när jag själv öppnar excel och sen vill spara. Utan enbart när jag tankar ner en excel från en webbsida.

Är nog OS X som gör så. Har för mig jag stött på det problemet själv när man skall "spara som" en länkad fil från nätet. Om du provar att ⌥-klicka på länken (laddas ner), så kanske den behåller sin ursprungliga ändelse? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

fast det är lite skumt det här :fundersam:

För under Hämtade filer ligger alla mina nertankade excelfiler från dagens id. Och där ligger dom i rad så fint och alla är i .xlxs-format. Men öppnar jag dem och vill spara om dom någon annanstans, så dyker det förbaskade .txt-formatet upp som förval.

Så filändelsen är rätt hela tiden, ända tills…..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Jag använder Excel 2010 för Windows varje dag. Det är ett skidefedt program.

Jag har däremot försökt att använda Excel för Mac allt sedan version 1 och har alltid tyckt att det stinker. Till och med gamla Claris Resolve var bättre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

För under Hämtade filer ligger alla mina nertankade excelfiler från dagens id. Och där ligger dom i rad så fint och alla är i .xlxs-format. Men öppnar jag dem och vill spara om dom någon annanstans, så dyker det förbaskade .txt-formatet upp som förval.

Vad är det för version på Excel? Har du kört alla uppdateringar du kan hitta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Vad är det för version på Excel? Har du kört alla uppdateringar du kan hitta?

post-67957-0-98977000-1386185173.png

det är väl inte världens största problem det här, men nog så retsamt när jag ställs inför det.

Tankar ner excelfiler då och då nämligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Så filändelsen är rätt hela tiden, ända tills..

Har du inställt att visa alla filändelser?

post-64246-0-84787200-1386185628.png

Om inte, och om du ändrar.... heter de fortf samma i foldern? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Har du inställt att visa alla filändelser?

attachicon.gifvisa_ändelser.png

Om inte, och om du ändrar.... heter de fortf samma i foldern? :fundersam:

nej, jag har inte Visa alla filändelser inställt.

har det alltså inte i bockat och det ser ut så här i finder

post-67957-0-20041000-1386186000.png

Bockar jag i Visa alla filändelser så ser det ut på precis samma sätt, så vad är skillnaden?

På bilden ser man också att de alltså ligger som riktiga excelfiler, men vill ändå inte låta sig sparas som förval .xslx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Man måste nog starta om Finder innan det syns.

⌥-⌘-esc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

attachicon.gifSkärmavbild 2013-12-04 kl. 20.25.15.png

det är väl inte världens största problem det här, men nog så retsamt när jag ställs inför det.

Tankar ner excelfiler då och då nämligen.

Öppna dem i Numbers i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

nix, tänker inte ladda ner Numbers :) har fullt sjå o begripa vad jag gör i Excel, behärskar programmet dåligt faktiskt. Men jag vet iaf var jag har funktionerna, iaf någorlunda. Så jag orkar inte börja om med det i nytt kalkylprogram.

Eller, du som nog vet? Är numbers lättare för amatören, som alltid strävar mot det autodidaktiska hållet, än excel?

Öppna dem i Numbers i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Man måste nog starta om Finder innan det syns.

⌥-⌘-esc

japp, och det ser precis likadant ut ;)

post-67957-0-40135100-1386187550_thumb.png

Vad är det som jag borde kunna se och som jag inte såg förut?

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Vad är det som jag borde kunna se och som jag inte såg förut?

:)

Tänkte om det dök upp .txt i slutet på en del filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
Eller, du som nog vet? Är numbers lättare för amatören, som alltid strävar mot det autodidaktiska hållet, än excel?

Skillnaden mellan Numbers och Excel är väl som mellan Pages och Word. Numbers är snyggt, smidigt, trevligt och lättjobbat med en hel del smarta funktioner, men är långt ifrån lika kraftfullt som Excel. Behöver du köra controllerns numbercrunching eller om du skall automatisera datautbyte mellan Word och Excel skall du fortsätta med Excel. Skall du använda lite statistiklistor som redan är ifyllda kommer Numbers att lira som en varm kniv genom halvsmält smör.

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Skillnaden mellan Numbers och Excel är väl som mellan Pages och Word. Numbers är snyggt, smidigt, trevligt och lättjobbat, men långt ifrån lika kraftfullt som Excel. Behöver du köra controllens numbercrunching skall du fortsätta med Excel. Skall du använda lite statistiklistor som redan är ifyllda kommer Numbers att lira som en varm kniv genom halvsmält smör.

okej, blir lite sugen faktiskt!

jag gör ju aldrig några stora beräkningar, det är mest statistiklistor. Någon gång ibland gör jag dokument med lite enklare beräkningar i. Som jag fixar lite grafer med osv osv osv

Antar att Numbers kompar ihop med excel någorlunda? Liksom det går att spara pages i doc osv osv.

Gör ofta också adressetiketter utifrån listor, som jag då får koppla med word. Men kan man spara numbers i .xlsx utan att all data blir helt tokig så funkar det ju.

Eller finns det några smarta funktioner för etiketter i numbers på något motsvarande sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

okej, blir lite sugen faktiskt!

jag gör ju aldrig några stora beräkningar, det är mest statistiklistor. Någon gång ibland gör jag dokument med lite enklare beräkningar i. Som jag fixar lite grafer med osv osv osv

Antar att Numbers kompar ihop med excel någorlunda? Liksom det går att spara pages i doc osv osv.

Gör ofta också adressetiketter utifrån listor, som jag då får koppla med word. Men kan man spara numbers i .xlsx utan att all data blir helt tokig så funkar det ju.

Eller finns det några smarta funktioner för etiketter i numbers på något motsvarande sätt?

Adressetiketter vet jag inget om. Exportera skall väl gå bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Balooba

Men är det inte så att filändelsen på Mac inte har samma vikt som i Windows?

Tidigare var ju filändelsen helt avgörande i windows, men Mac hade dolda Type och Creator. Har inte haft anledning att fundera på hur det ser ut idag, men kan det vara så att dina xlxs fortfarande har dolda egenskaper och är rena textfiler på Macen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Skillnaden mellan Numbers och Excel är väl som mellan Pages och Word. Numbers är snyggt, smidigt, trevligt och lättjobbat med en hel del smarta funktioner, men är långt ifrån lika kraftfullt som Excel. Behöver du köra controllerns numbercrunching eller om du skall automatisera datautbyte mellan Word och Excel skall du fortsätta med Excel. Skall du använda lite statistiklistor som redan är ifyllda kommer Numbers att lira som en varm kniv genom halvsmält smör.

Kör inte numbers själv, men det är ju inte det första programmet som sägs kunna läsa och spara Excel kompatibla filer. De övriga som gör det (OpenOffice & Libre Office) misslyckas totalt enligt min mening och är inte ett alternativ om man jobbar i en miljö där majoriteten kör MS Office. Inte ens MS Office for Mac är helt kompatibelt - men mycket bättre än de alternativ som inte kommer från MS.

Jag säger inte att Svolder har fel, men jag menar att man nog ska tänka sig noga för innan man går över till Numbers om man tänkt använda det på en arbetsplats där de flesta kör MS Office.

Å andra sidan kostar Numbers bara 149 kr. Man kan ju testa och se hur man tycker att det funkar. I värsta fall har man förlorat 149 kr men det kanske inte är hela världen.

//KJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

….Jag säger inte att Svolder har fel, men jag menar att man nog ska tänka sig noga för innan man går över till Numbers om man tänkt använda det på en arbetsplats där de flesta kör MS Office.

…..

//KJ

blir kanske lite OT det här, men vill ge en liten synpunkt.

Att allt är kompatibelt innebär inte att de lirar bra med varandra.

Och jag förstår att det är så det är med Exc och Numbers. Den enda anledningen till att jag skulle vilja prova Numbers är att jag kanske begriper bättre med vad jag håller på med.

Jag har aldrig behärskat Exc bra men har ändå tagit mig fram, på windowstiden så kunde jag ändå använda programmet till enklare grejer. Sätta ihop lite siffertabeller med automatiska beräkningar och göra en graf på det osv osv. Under några körde jag privat kassabok i exc och då behövde jag använda en del formler osv osv

Däremot så tycker jag exc i mac är betydligt svårare. Om jag kände mig obekväm förut så…

Nästan allt jag gör i officeprogram måste ofta tålas att kunna öppnas i en dator med office. Jag är det svarta fåret i en konsekvent windowsmiljö.

Men har ändå börjat använda PAges för att jag märker att det är lättare att få till olika layouter i det.

När det gäller Keynote så är det bara det som gäller numera. Keynote och Powerpoint funkar ihop, såtillvida att man kan ta en PPT-bild och lägga in i en Keynote, men den blir som en avbild bara och det går inte att ändra text osv . Man måste också dra upp PPTbilden i Keynote så att storleken blir rätt.

Jag föredrar ändå Keynote! Får ofta PPT;eer av andra som de behöver få in i min Keynote, så visst blir det lite knöligt. För programmen kan ses av varandra, men de lirar inte riktigt bra ihop.

Så även om folk hävdar att Apple var först med officeprogrammen så är de absolut inte mackiga, tvärtom. Och office för windows är så mkt bättre än office för mac.

Av den anledningen så blir jag lite sugen att prova Numbers, om det inte är lika komplicerat som exc. Och för mig som varken är statistiker eller matematiker räcker nog Numbers mer än väl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...