Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omöjligt att starta min iMac


kiwi

Rekommendera Poster

Hej forumvänner.

 

Som ni kunnat se i en annan tråd, så har jag stora problem med min iMac. Jag ska till Apple Store idag igen och tänkte innan dess försöka hitta något idiotsäkert sätt att visa hur datorn kraschar, så att de verkligen ser vad som händer.

 

Problemet är nu att jag inte ens kan starta min dator...

 

Ja, jo, det är förvisso "bra" på det viset att personalen kan se att den verkligen verkar vara sönder, men jag är samtidigt orolig att de ska göra något magiskt tangentbordstrick och få igång den – och så står man där med skamsen blick.

 

Jag har försökt dammsuga nätet efter hjälpmedel, men ingenting har fungerat. Jag listar försöken nedan och vad resultaten är, så kanske någon kan komma på något som jag glömt. (Det enda som är inkopplat är Apples trådbundna tangentbord och min BT-mus. Jag har använt olika USB-portar för tangentbordet och även testat att inte alls ha det inkopplat. Wifi är inte igång på datorn.)

 

  • Starta som vanligt: Plinget hörs och Apple-loggan syns. Väntsymbolen syns efter ett tag och sedan blir skärmen bara grå.
  • Starta med shift-tangenten (säker start): Samma som ovan, fast med skillnaden att det syns en förloppsindikator nederst. När den är ifylld försvinner allt och det blir åter en grå skärm.
  • Starta med shift-kommando-v (säker start, fast man ser fler detaljer): Det dyker upp en massa text, men inget som ger så mycket. Efter ett tag blir skärmen grå och inget mer händer.
  • Starta med alt-tangenten (välja volym): Det dyker upp två alternativ. Det ena är att starta från den vanliga volymen med operativsystemet (jag kör Mavericks). Där händer samma sak som i första exemplet (surprise, surprise...). Det andra är att starta från volymen "Återställning-10.9". Då syns Apple-loggan och sedan väntsymbolen. Efter en halv minut blir skärmen helt blå och sedan händer inget mer. (Skulle vilja hävda att den blå nyansen är exakt likadan som den som användes när Windows kraschade förr, vilket gör det hela bara mer pinsamt.)
  • Starta med alt-kommando-p-r (återställa NVRAM/PRAM): Datorn startar om ett par gånger, så länge jag håller nere tangenterna alltså. Men resultatet är sedan detsamma som överst.
  • Starta från installationsskiva: Min dvd-spelare är tyvärr lite knasig, så jag får köra via usb. Jag har fortfarande kvar usb-minnet med Mavericks som jag skapade när jag installerade det på min iMac och min MBA. När jag försöker köra från det minnet, så kommer Apple-loggan och väntsymbolen som vanligt. Efter ett tag blir skärmen grå, även om jag inbillar mig att det är en något mörkare nyans än annars. Men som vanligt händer det ingenting mer.
  • Starta med kommando-s (single user mode): Datorn går direkt in i terminalläge och jag kan utföra kommandon. Jag skriver då "fcsk -fy" för att göra en check av systemet. Kommer tillbaka med "The volume MacOS appears to be OK" varje gång ("MacOS" är vad jag döpte startvolymen till från början). När jag sedan skriver "reboot", så startar datorn om och allt blir som vanligt (dvs som i första exemplet). När jag skriver "exit", så försöker datorn starta därifrån, men det blir bara en grå skärm till slut.
  • Starta med kommando-v (verbose mode): Datorn startar som när jag trycker shift-kommando-v, men enda resultatet är den grå skärmen.

Mycket mer än så kan jag inte komma på att göra. :(

 

Minnet är i- och urplockat ett antal gånger. Jag har dammsugit allt som finns att dammsuga. Jag har hotat datorn att förstöra den. Jag har till och med testat att koppla in den i olika strömuttag. Ingenting hjälper eller får mig förbi den grå skärmen.

 

Någon mer som har ett tips?

 

 

EDIT: Det är alltså en iMac 27" från 2011 med maxade specar. Har en vanlig hårddisk och en SSD-disk i sig.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att starta via internet recovery och kontrollerat diskarna?

 

Starta med kommando-r? Det glömde jag att skriva. Det blir blåskärm av det hela.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Starta med kommando-r? Det glömde jag att skriva. Det blir blåskärm av det hela.

 

 

/ Kiwi

Nej, alt+cmd+r för att tvinga datorn att starta från Internet recovery istället för recoverypartionen på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alt+cmd+r för att tvinga datorn att starta från Internet recovery istället för recoverypartionen på hårddisken.

 

Då får jag ansluta till mitt wifi. Därefter kommer en animerad jordglob och en förloppsindikator som berättar att det är ca 8 minuter kvar.

 

När tiden gått ut blir skärmen grå. Sedan svart några sekunder. Sedan grå igen. Och så händer inget mer.

 

Tack för tipset iaf. :)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får bli det. Ska bli mycket intressant att se hur de tar sig an problemet. :)

 

Jag lät förresten datorn stå på sedan det senaste försöket. Bara för att se så att inte den grå skärmen så småningom förvandlades till något annat. Efter en dryg halvtimme känner jag nu att datorn har blivit väldigt varm upptill. Kan inte höra att fläktarna går så mycket heller. Ännu ett tecken på att den helt tycks ha tappat fotfästet.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en annan dator – vilket du verkar enligt profilen – skulle du ju kunna starta den i ”target mode” kopplad med Firewire till den andra datorn. Då borde du åtminstone få någonting på skärmen – Firewire-symbolen. Möjligen kan du också reparera skivbehörigheter och tömma cache eller något från den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort för många blasfemiska inlägg i Religionstråden, fruktar jag, så nu har allt gått åt helvete.

 

Var väldigt sugen på att markera detta som lösningen. :)

 

Inte ens Apple-folket kunde komma in i min dator! Rynkorna i pannan blev fler och större, ju mer jag beskrev hur mycket jag hade försökt att få igång den. Och när de själva försökte samma saker, blev det samma resultat. Inte heller deras interna lösningar lyckades. Fast de har fler verktyg, som de inte skulle använda nu utan först när de tagit in datorn i "labbet".

 

Skönt nog – på ett sätt.

 

Nu tar de hand om datorn igen och lovar att försöka få ett svar ännu snabbare än förra gången. Jag blir prioriterad nu när jag är inne med burken andra gången. Plus att de nog tycker det är lite pinsamt att de hade den så länge sist utan att hitta något...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var väldigt sugen på att markera detta som lösningen. :) ...

:D:ThumbsUp:

 

Från det ena till det andra. Du skrev:

 

"Har en vanlig hårddisk och en SSD-disk i sig."

 

Är det ett hemmabygge som kan ha gått snett, eller är det kosher?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har en vanlig hårddisk och en SSD-disk i sig."

 

Är det ett hemmabygge som kan ha gått snett, eller är det kosher?

Det är faktiskt en kombination som man kunde (special)beställa på den tiden. Det var dyrt som tusan, men det var ju en enorm skillnad att kunna ha operativsystemet och programmen på den snabba disken och allt annat på den långsammare disken. Sedan "uppfann" de Fusion Drive.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

 

Var väldigt sugen på att markera detta som lösningen. :)

 

Inte ens Apple-folket kunde komma in i min dator! Rynkorna i pannan blev fler och större, ju mer jag beskrev hur mycket jag hade försökt att få igång den. Och när de själva försökte samma saker, blev det samma resultat. Inte heller deras interna lösningar lyckades. Fast de har fler verktyg, som de inte skulle använda nu utan först när de tagit in datorn i "labbet".

 

Skönt nog – på ett sätt.

 

Nu tar de hand om datorn igen och lovar att försöka få ett svar ännu snabbare än förra gången. Jag blir prioriterad nu när jag är inne med burken andra gången. Plus att de nog tycker det är lite pinsamt att de hade den så länge sist utan att hitta något...

 

 

/ Kiwi

Har samma problem på min iMac late 2009. Har provat allt jag kan läsa mig till på nätet. Vad var det för fel på din, Kiwi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min iMac late 2009. Har provat allt jag kan läsa mig till på nätet. Vad var det för fel på din, Kiwi?

 

Det skrev jag i den andra tråden. ;)

 

Min dator led av det kända problemet med grafikkortet som går sönder efter ett tag, så Apple bytte ut det kostnadsfritt. Sedan fungerade allt igen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...