Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safariproblem med Mavericks


BosseBus

Rekommendera Poster

Jag har fått ett mysko problem efter att jag installerade Mavericks.

Ibland, när jag går till en adress i Safari (kan vara vilken adress som helst), så avstannar laddningen av sidan och den står och bara tuggar utan att komma vidare. Ibland blir det badboll och jag kan inte göra annat än att antingen vänta f-o-r-e-v-e-r eller tvångsavsluta.

Om jag inte får badboll kan jag klicka på den lilla krysset i slutet av adressraden. Efter ett par klick får jag upp en varningsruta (se bifogad bild). Klickar jag på "Tvinga uppdatering", går det som tåget och sidan laddar blixtsnabbt.


Jag hittade inget som kunde förklara varför det var så här, så jag tänkte att det kanske berodde på något som var kvar från Mountain Lion och som skapa en konflikt. Så jag tog det drastiska beslutet att blåsa hela hårddisken och installera en fräsch kopia av Mavericks.


Hjälpte inte...


Några förslag till fix?


/Bosse

post-5991-0-55347100-1385816987.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar själv (10.7) får sådär ngn gång då Safari har varit igång länge. En omstart av safari brukar hjälpa då. Men om du ha så konstant efteruppdateringen? Börja med en säker start... :crossfingers: Det brukar rensa upp en massa gammal cache och och annat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även handla om äldre tillägg, alltså att man har tillägg installerade som inte stödjer Mavericks och då kan Safari bli segt, stanna eller helt enkelt bara fungera dåligt. Om du har tillägg så gå igenom den och se om det finns uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som känns lite mysko är att felet uppstod direkt "out of the box" efter installation av Mavericks på blåst hårddisk. Då finns det ju varken mysko plugins installerade, gamla cachar eller annat.

 

Men nu efter ett tags användande och uppgradering av nya versioner av diverse program så har jag kört både Cocktail och CleanMyMac.

 

Men, same same...

 

 

Brukar själv (10.7) får sådär ngn gång då Safari har varit igång länge. En omstart av safari brukar hjälpa då. Men om du ha så konstant efteruppdateringen? Börja med en säker start... :crossfingers: Det brukar rensa upp en massa gammal cache och och annat.

 

 

Kan även handla om äldre tillägg, alltså att man har tillägg installerade som inte stödjer Mavericks och då kan Safari bli segt, stanna eller helt enkelt bara fungera dåligt. Om du har tillägg så gå igenom den och se om det finns uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, ska göra det. Känns dock besynnerligt att det skulle göra något eftersom felet uppstod direkt out of the box efter installation av Mavericks. En mer "resettad" Safari kan man ju inte få... Men det kan ju inte skada, så jag ska testa.

 

Har du testat att nollställa Safari?

 

attachicon.gifnollställ.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om du har knepiga grejer i Bibliotek > Internet Plug-Ins. Du kan ju jämföra med vad jag har nedan och se om något avviker (jag har inga problem med Safari).

 

post-28798-0-59689200-1385820929_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon ju! Tack!

Jag har en plugin du inte har: JavaAppletPlugin.plugin

Det är inget jag medvetet installerat.

Kan den ha med problemet att göra? Om ja, hur blir jag av med den? SKA jag bli av med den?

Den ligger inte i Safaris tillägg (i inställningarna) utan är en del av Java.

 

I övrigt ser mina plugins ut enligt bild.

 

 

 

Du kan ju kolla om du har knepiga grejer i Bibliotek > Internet Plug-Ins. Du kan ju jämföra med vad jag har nedan och se om något avviker (jag har inga problem med Safari).

 

attachicon.gifplugins.png

 

post-5991-0-68760900-1385821400_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet var det ligger. Men är det verkligen något jag ska radera?

 

Jag har inte Java på min dator alls. Enligt symbolen är det en genväg, så jag vet inte var originalet ligger. Men här har du anvisningar:

 

http://www.java.com/sv/download/help/mac_uninstall_java.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en säker start... :crossfingers: Det brukar rensa upp en massa gammal cache och och annat.

 

 

 

Men nu efter ett tags användande och uppgradering av nya versioner av diverse program så har jag kört både Cocktail och CleanMyMac.

 

 

Varken Cocktail eller CleanMyMac ersätter en säker start.

 

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bli inte förvånad om det uppstår oförklarliga fel på ett helt nytt OS som inte ens har fått sin första buggfix. Man bör vara glad över allt som fungerar bra.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet var det ligger. Men är det verkligen något jag ska radera?

 

Om du inte behöver Java kan du ta bort det. Det kan ju vara orsaken till dina problem. Du kan installera om Java om du vill senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java är kanske den största säkerhetsrisken på en Mac så måste du inte ha det så låt bli eller ha den avaktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki. Kan säga att jag har noll koll på det där med Java. Och jag har som sagt inte medvetet installerat det. Vilket får mig att dra slutsatsen att det installerats i samband med att jag installerade något program och att Java är en förutsättning för att detta program ska funka. Hur vet jag vilket/vilka program det är som använder Java?

 

I vilket fall som helst tror jag inte att det har med mitt problem att göra. Om inte Java installeras i samband med Mavericks, så fanns det ju inte på datorn i början när jag använde Safari och upplevde problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om detta kan ha med hårdvara eller din internetanslutning att göra.
Jag har inget som helst problem med Safari och Mavericks. Eftersom du hade ditt problem även med en helt ren dator, så tror jag det snarare handlar om hårdvaran på något sätt eller internetkopplingen. Har du en hårdvaru-brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara hårdvaran då. Jag har ingen brandvägg och inga problem med anslutningen. Och det är ju inte så att problemet uppstår varenda gång jag går till en hemsida. Jag använder Safari flitigt under dagen varje dag, och problemet uppstår kanske 10-15 gånger om dagen.

 

Jag kollade hårddisken i samband med att jag raderade och installerade om på nytt. Och fick inga indikationer på att något skulle vara fel. I know, ingen garanti att det inte är så...
Kan det vara att min dator är för gammal?
Här är mina specs:
MacBook Pro
15 tum, mitten 2010
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9 (13A603)

 

 

Jag undrar om detta kan ha med hårdvara eller din internetanslutning att göra.
Jag har inget som helst problem med Safari och Mavericks. Eftersom du hade ditt problem även med en helt ren dator, så tror jag det snarare handlar om hårdvaran på något sätt eller internetkopplingen. Har du en hårdvaru-brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator ska funka. Hm, om du har möjlighet att låna en annan Mac med Mavericks och köra på din lina så kan det hjälpa felsökningen. Om den har problem, så är det något med din internet-utrustning / lina. Om den inte har problem, så kan det vara något i din dator som är på väg att balla ur ordentligt. Svårt med felsökning på sådant här...

Du kan även köra Apple Hardware Test.
http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=en_US&locale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java är kanske den största säkerhetsrisken på en Mac så måste du inte ha det så låt bli eller ha den avaktiverad.

Nej det är inte java som är den största säkerhetsrisken det är java plugins i webbläsaren specifikt som är problemet att köra desktop java är inte mer osäkert än andra programmeringspråk. Så du kan ha java installerat men inte tillåta att köra java plug-ins i webbläsaren. Dock som all mjukvara bör den ju uppgraderas till sin senaste säkerhetspatch löpande. Andra problem är exempelvis filformat som .doc .docx och .pdf mfl som man kan bädda in en hel drös skadligkod i utan större problem men det vara lite OT.

 

Men använder du inte java plugins så skall du definitivt avaktivera detta i samtliga webbläsare du använder. se bifogad bild:

post-39373-0-21109200-1385857509_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...