Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hr.w@ssmann.dk

Rekommendera Poster

hr.w@ssmann.dk

Godmorgen.

Jag är dansk och obbar med datorer, särskilt Macs, men har just nu et problem.

Faktiskt 2 - ordene jag skulle villa använda är inte svenska, och hur hittar jag rät ord på svensk - så jag kan hitta lösningen ?!

 

Nå - problem en. En klient har gjort not fäl på sin helt nya MBP, efter installation av Bootcamp W8 har han i diskvertyg (Disk Utilily) manuelt (!) gjort en ny partition, och maskinen kunne då endast starte i windows.

 

Jag kunne inte boote på ekstern USB - och den var OK - fick "prohibited" på skärmen.

Startade med Thunderbolt kabel mellem denne och annan, och T hold nede under start på problemmaskinen.

Kunne då fra den OK Mac använda diskvertyg, men har nu en helt ny dator, som inte vill starta.

 

Jag har even statad på Linux disk, användt GParted, och också (!) användt kommandoen

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

til HELT at radera disken, men intet fungera.

 

Jag vil köpa DiskWarrior når jag har testat TestDisk (tysk produkt), och är lite ledsen över på detta set at använda 3.party software, men ibland måste man vel göra so.

 

Eller hur? Har non en ide til et alternativ ??

Tacksamst - Dansken i Lund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hr.w@ssmann.dk

Uppdatering: TestDisk fungerar egentligen helt OK, men kan inte fixa mit problem.

Det er fortfarende så, at OM jag har en USB med fx OSX 10.9 på, och stator datoren med ALT pressad - ja då får jag ENDAST denne USB.

Och - om jag välgar denne - ja då får jag fortfarende forbjuden-teknet (prohibited) i grå färg, och datoren lukker ner efter lite tid.

Har nogan bra erfarenhet med DiskWarrior? Det är jo USD 100 jag får spendra !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...