Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
legus

Windows-backup på extern hårddisk

Rekommendera Poster

legus

Har installerat Parallels 9 på min nya Imac med Maverick då jag är tvungen att köra ett skatteprogram i Windows 7.

Köpte en extern hårddisk för att köra Time Machine på en större partition och backup av Windowsfiler på en mindre.

Har försökt formatera med Skivverktyg. Mac-partitionen är det inga problem med, men Windowsdelen.

Har formaterat den som Fat32, ExFAT och NTFS, men ingen av dem fungerar. Jag ser partitionen i Windows, men kan inte använda den till backup. Den dyker aldrig upp.

Vad gör jag för fel?

Hur ska jag formatera Windowspartitionen för att kunna använda den som backup?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Du måste skaffa ett Windows-program för backup av Windows.

Time Machine fungerar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
legus

Jag vet att Time Machine inte fungerar för Windows.

Men i Windows finns ju en backup-funktion och det är den som jag försöker använda.

Den söker men inte hittar inte min formaterade partition trots att jag ser den i Windows.

Alltså borde den vara felformaterad. Men hur ska den formateras, det är frågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Windows XP, Vista, 7 eller 8?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
legus

Windows 7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Verkar vara sparsmakat med fakta på Microsofts hemsida om hur disken ska vara partitionerad och formaterad.

Min gissning är att backupen vill ha antingen hela disken eller den första partitionen. Men det är (som sagt) bara en gissning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Windows 7.

Den här sidan saknar ju väsentliga fakta om hur disken ska vara beskaffad, men den visar ju i alla fall hur det BORDE fungera:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Back-up-your-files

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Är det inte så att virtuella maskiner funkar knepigt med fysisk realitet överlag? När jag har Windows virtuellt så backas den vdi-disken upp av min Mac-back-up-lösning.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
legus

Den här sidan saknar ju väsentliga fakta om hur disken ska vara beskaffad, men den visar ju i alla fall hur det BORDE fungera:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Back-up-your-files

Jo, den där känner jag till. Det är just så det ser ut.

Hittade en annan sida där det stod att partitionen först måste vara FAT32 och sedan konverteras inifrån Windows till NTFS.

Jag försökte via ett programfönster i Windows 7, Command Prompt, men fick då meddelandet att min FAT32-partition varken var en intern eller extern disk. Så det gick inte.

Men det är ju märkligt om man inte skulle kunna spara, backa upp, de filer man har i Windows, som jag som har skattefiler och deklarationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
legus

Nu har jag läst allt som går att läsa om Parallels och Windows och vad jag förstår så går det inte att göra en backup inifrån Windows.

Däremot är det Time Machine som gäller, står det.

Så nu ska jag prova det och se om Windowsfilerna följer med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...