Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac kraschar – men varför..?


kiwi

Rekommendera Poster

Något märkligt har börjat hända med min iMac. Den hänger sig då och då, men jag kan inte riktigt bli klok på varför.

 

Det började igår. Satt med min dotter i knäet och tittade på ett YouTube-klipp i fullskärmsläge. Efter en tjugo sekunder blir bilden alldeles grön och ljudet från filmen hakar upp sig. Datorn svarar inte på någonting. Enda utvägen är att tvinga den till avstängning (vilket aldrig känns bra). Datorn verkar sedan normal vid uppstart.

 

När jag lite senare ska rendera ut ett filmklipp från Premiere Pro, från materialet jag filmade tidigare under dagen, hänger den sig igen under renderingen. Fast den här gången blir skärmen alldeles grå och får små gråsvarta, lodräta streck över sig. Jag tvingas stänga av datorn igen. Efter omstart försöker jag med samma rendering, vilket leder fram till att skärmen blir alldeles svart. Ännu en tvångsavstängning.

 

Tredje gången blev skärmen inte blank, utan fick det här utseendet:

 

post-17720-0-63588300-1385553542_thumb.jpg

 

Idag har jag provat lite olika saker för att se vad som skulle kunna vara fel.

 

Först stresstestade jag CPU:n. Den tände på "alla åtta cylindrar" och tuggade på med runt 99,9 procents belastning i minst tio minuter. Inga problem. Därefter stresstestade jag GPU:n. Den fick också tugga på i drygt tio minuter. Inga problem där heller.

 

Jag installerade iStat Menus för att se exakt hur temperaturen ökade och fläktarna arbetade. Inget verkade konstigt. Temperaturen ökade vid belastningstesterna, men fläktarna gick igång som de skulle. Dock försökte jag med att sätta samtliga fläktar på max hastighet och sedan köra renderingen. Då blev den klar utan att datorn hängde sig. Men när jag renderade ut filmen förut, så var belastningen bara runt 85-90 procent på kärnorna och temperaturen lägre än när jag stresstestade, så det borde inte ha med dålig kylning att göra.

 

Nu har jag börjat testa med att plocka ur minneskretsarna, men jag är lite orolig för att testa datorn för mycket. Den har inte alltid kommit igång efter en tvångsavstängning utan har behövt handpåläggning för att komma förbi den grå skärmen i början. Känns som om den snart inte kommer att vilja gå igång igen. :(

 

Mjukvarubaserat? Hårdvarubaserat? Någon som känner igen problemen?

 

EDIT: Det är en iMac 27 tum, mid-2011. Processor: 3,4 GHz i7. Grafikkort: AMD Radeon 6970M 2 GB.

 

 

/ Kiwi

 

 

(P.S. Ja, jag har givetvis backup på allting. ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damm i luftvägarna?

 

Glömde skriva att jag i morse dammsög alla håligheter som finns på den. ;)

 

Det roliga(?) var att när jag satte igång fläktarna manuellt på full fart, så gick plötsligt brandvarnaren igång. Vet inte om den reagerade på att det plötsligt snabbt blev varmt i luften (den sitter nästan ovanför datorn) eller att det var dammpartiklar som rördes upp.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat säker start för att rensa ut gammal cachad info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat säker start för att rensa ut gammal cachad info?

 

Säker start: Ja.

Reset av SMC: Ja.

Reset av NVRAM: Ja.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte så troligt på din beskrivning, men jag noterar att du har det grafikkort som Apple har något slags förlängd garanti på – efter att vissa av dem visat sig behäftade med fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte så troligt på din beskrivning, men jag noterar att du har det grafikkort som Apple har något slags förlängd garanti på – efter att vissa av dem visat sig behäftade med fel.

 

På så sätt? Det får jag kolla upp.

 

Skulle precis skriva en sak till alldeles nyss, men då hängde sig datorn igen – utan att den hade mer än Firefox uppe. Bara svart skärm och ingen respons. Känns inte som om den blivit för varm direkt...

 

Det jag skulle skriva var bara en liten detalj. Innan den hängt sig, så har jag alltid kunna köra en fjärrinloggning på den. Dvs att jag kan sitta med min MBA i samma nätverk och komma in och dela skärmen. Men efter en hängning dyker den inte ens upp som ett val för detta. Det är alltså inte bara skärmen som slocknar, utan hela datorn som tvärdyker.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, efter lite letande såg jag att min modellbeteckning stämmer in på de datorer som kan ha fel på grafikkortet. Känns som om jag börjar närma mig lösningen nu. Det går snabbt i forumet! :D

 

Har bokat tid i Genius Bar i morgon. Återkommer efter det mötet.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt frustrerande det här...

 

Jag åkte med datorn till min lokala Apple Store dagen efter (torsdag 28/11). Jag förklarade problemet och de nickade och antecknade. De ville ha kvar datorn för att köra lite tester, så jag skrev på ett avtal och fick ett löfte om att de skulle höra av sig inom 3-5 dagar.

 

Idag (3/12) ringde de och sade det jag befarade: De hittade inget fel. De hade kört alla sorters tester och använt sina djupdiagnostikverktyg, men datorn verkade hur frisk som helst. De hade dessutom låtit datorn stå och jobba med något belastningstest under natten, men inte en enda gång hade de lyckats krascha den eller komma ens i närheten av det jag upplevt. De trodde det var någon mjukvara som spökade.

 

Så jag hämtade datorn och satte igång den så fort jag kom hem. Jobbade med lite olika saker och den verkade som vanligt.

 

I kväll, när den fungerat problemfritt i flera timmar, tänkte jag köra lite hårdtest i form av rendering från Premiere Pro – för det var under en sådan belastning som de flesta krascherna kommit. Och jodå, en 10-12 minuter in i renderingen dök plötsligt datorn. Samma symptom som förut; Grå skärm med svarta streck, som sedan övergick i helt grått och sedan helt svart. Ingen respons.

 

Jag tvångsavstängde datorn, lät den vila ett tag och försökte sedan boota. "Plinget" kom och Apple-loggan syntes. Sedan ingenting. Efter lång väntan stängde jag den igen. Samma sak ett flertal gånger. Till slut, efter att ha återställt PRAM/NVRAM ett antal gånger, kom inloggningsskärmen fram. Och här är jag nu.

 

 

Okej... Rendering från PPro verkar vara mest misstänkt. Det händer inte alltid, men när det händer så är det oftast då. Jag kommer att avinstallera och sedan nyinstallera hela Adobe CC-paketet.

 

Men jag blir orolig över att Macen sedan vägrar att starta ordentligt. Jag har haft krascher förr (om än inte så många) och då har det oftast räckt med att stänga av och sedan starta om. Jag har aldrig tidigare varit med om att den vägrat att visa inloggningsskärmen på det här viset. Så även om PPro skulle vara boven i dramat, så känns det här mycket osäkert. Tänk om jag hamnar i en situation där det öht inte går att få igång datorn igen? Känner inte för att släpa den till Apple Store igen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grafikkortet som var boven. Helt rätt, KMN. :) Apple hörde av sig och meddelade att de, vid en andra undersökning, sett att det mycket riktigt både var trasigt och att det ingick i deras utbytesprogram. Så jag kommer att få hämta ut datorn om några dagar (eller hur lång tid det nu tar) utan kostnad.

 

Skönt! Och tack alla som hjälpt till!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grafikkortet som var boven. Helt rätt, KMN. :) Apple hörde av sig och meddelade att de, vid en andra undersökning, sett att det mycket riktigt både var trasigt och att det ingick i deras utbytesprogram. Så jag kommer att få hämta ut datorn om några dagar (eller hur lång tid det nu tar) utan kostnad.

 

Skönt! Och tack alla som hjälpt till!

 

 

/ Kiwi

Puh! Sicken tur att det löste sig. Det blev väl helt kostnadsfritt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh! Sicken tur att det löste sig. Det blev väl helt kostnadsfritt...?

 

"utan kostnad" kan även skrivas som "kostnadsfritt". ;)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"utan kostnad" kan även skrivas som "kostnadsfritt". ;)

 

 

/ Kiwi

Mja... de kunde ju ta betalt för undersökningen som inte visade något fel. Det finns mycket att fakturera för ett drivet företag även om själva utbytet av grafikkortet är kostnadsfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... de kunde ju ta betalt för undersökningen som inte visade något fel. Det finns mycket att fakturera för ett drivet företag även om själva utbytet av grafikkortet är kostnadsfritt.

 

Ja, det hade varit möjligt. Fast båda gångerna jag lämnade in datorn, var de noga med att påpeka att undersökningarna var kostnadsfria.

 

I går (lördag) ringde de och sade att de fortfarande väntar på grafikkortet. De ville bara hålla mig uppdaterad, något jag uppskattar mycket. Stor skillnad mot när motorn på min förra bil gav upp och man själv fick jaga bilhandlaren för att få reda på något...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter ännu en uppdatering, där jag fick veta att det levererade grafikkortet inte fungerade(!), ringde de igår och berättade att datorn nu till slut var reparerad och klar för upphämtning.

 

Än så länge (efter några timmars användning), puttrar den på – så jag får säga att fallet nu är löst. Skönt!

 

Edit: Måste förstås nämna den trevliga personalen på Apple Store, som jag också vill tacka. :)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En solskenshistoria där supporten är bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En solskenshistoria där supporten är bra :)

Det är den ju nästan alltid. Det är bara de få fallen som går snett som man hör talas om.

Likadant med sjukvården. Man behandlar tusentals patienter varje dag, men det är bara några få fall man hör talas om. Och det är när något gått snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den ju nästan alltid. Det är bara de få fallen som går snett som man hör talas om.

Likadant med sjukvården. Man behandlar tusentals patienter varje dag, men det är bara några få fall man hör talas om. Och det är när något gått snett.

 

Jag förstår inte varför du måste förringa den glädje jag känner att det löste sig för Kiwi!!!

Har själv haft problem med support och känt först frustrationen och sen lättnaden när det löst sig.

Totalt onödigt påpekande från din sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...