Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.ds fil på skrivbordet vill inte försvinna!?


Mashimaro

Rekommendera Poster

Hej,

 

Helt plötsligt har det ploppat upp en fil med namnet .ds_Store på mitt skrivbord. När jag slänger den, ploppar den bara fram på nytt efter ett par sekunder. Min dator har för övrig varit lite knasig sedan jag uppdaterade till Maverick. :totaltgalen:

 

Hur kan jag åtgärda det här?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Helt plötsligt har det ploppat upp en fil med namnet .ds_Store på mitt skrivbord. När jag slänger den, ploppar den bara fram på nytt efter ett par sekunder. Min dator har för övrig varit lite knasig sedan jag uppdaterade till Maverick. :totaltgalen:

 

Hur kan jag åtgärda det här?

 

Tack på förhand

Då har du inställt att "visa alla filer". Det är en systemfil och kan finnas i alla mappar.

 

För att gömma igen. Kör i Terminal:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool false; killall Finder;
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den filen borde vara osynlig. Det är Finders fil för att hålla reda på hur filerna visas på skrivbordet. De mappar som du någon gång visat i Finder brukar ha en sådan fil.

 

En säker start brukar fixa diverse "skumma" fel så:

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att gömma igen. Kör i Terminal:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool false; killall Finder;

I tidigare versioner av OS X funkade det med ett NO (eller YES) på slutet, men inte i Mavericks. Ovanstående funkar, så jag tackar för den uppdateringen!

 

Konstigt, förresten, att det bara var en osynlig fil på Skrivbordet. Borde det inte vara fler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare versioner av OS X funkade det med ett NO (eller YES) på slutet, men inte i Mavericks. Ovanstående funkar, så jag tackar för den uppdateringen!

 

Konstigt, förresten, att det bara var en osynlig fil på Skrivbordet. Borde det inte vara fler?

Jo det skall finnas fler... t ex .localized - o sen i andra mappar el på diskar kan det finnas fler.

 

"true/false" har eg alltid varit det "rätta" även om det funkat med YES/NO .... och även 1/0. De kanske har skärpt till sina egna "regler" nu och är mer strikta?

 

När man kör en "defaults read ****" så returnerar den däremot 1 el 0 vilket är vanligt i programmeringsspråk för true false. Är därför det också är viktigt när man skriver dem att man anger "-bool" resp "-int". Int = integer = nummer. Så skriver man 1 som nummer men glömmer "-int" så kan den tolkas som "true".

 

 

defaults write com.foo.bar FooBar1 -bool true
defaults write com.foo.bar FooBar2 -int 1

# i plistfilen ser det ut:
<key>FooBar1</key>
<true/>
<key>FooBar2</key>
<integer>1</integer>


defaults read com.foo.bar FooBar1
# returnerar siffran 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat tråden eftersom den inte har något med MacBook Air (hårdvaran) att göra.

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, har nu testat att göra en säker start men det fungerar ej. Är tyvärr inte någon datorexpert så jag förstår inte hur jag skall göra för att starta i terminal-läge?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, har nu testat att göra en säker start men det fungerar ej. Är tyvärr inte någon datorexpert så jag förstår inte hur jag skall göra för att starta i terminal-läge?

 

Mvh

I Spotlight, börja skriv "Term" så dyker den upp där. Eller kika i Program->verkyg. (Terminal.app)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...