Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Z77MX-QUO-AOS nytt moderkort för alla OS


Gäst Burnin Sven

Rekommendera Poster

Gäst Burnin Sven

Kanske fel forum och i så fall snälla flytta rätt.

 

http://quocomputer.com/shop/z77mx-quo-aos/

 

 

Jag tänker man kanske skulle chansa och köpa ett då den nya Mac Pron (som jag i och för sig skulle vilja ha så in i norden hehe) inte verkar ha det jag vill ha och är lite väl häftigt bestyckad på grafiksidan och därmed dyrare än nödvändigt för mina behov. Det verkar funka fint som sjutton även med Mavericks men kommer det verkligen att kunna klara alla uppdateringar?

 

Det har ju allt det goda från förr (utom Pci men det har ändå inte funnits på en Mac Pro på ganska länge) samt ger en större frihet på grafikkorts sidan som jag tycker i alla fall.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Nja att jag kan det vet jag redan att jag kan så frågan är mer om uppdateringar som verkar vara det svåra. Det här moderkortet ska klara alla OS och då förmodar jag utan att man meckar med det överhuvudtaget. Det vill säga en helt clean installation som väl då också borde innebära att det ändå blir ganska rumsrent tycker man.

 

Sen priskillnaden också jämfört med mac pro blir ju riktigt nice. Att man sen också får FW 400 + 800 samt thunderbolt + att det verkar som att nyare nvidia grafikkort vetkar funka + processorns inbyggda grafik också funkar. Bra nätverkskort finns etc etc ja.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här moderkortet ska klara alla OS och då förmodar jag utan att man meckar med det överhuvudtaget.

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jo det verkar vara det bästa stället för info om det här kortet i alla fall. Så vitt jag förstår så skickas det inte i "färdigt" skick för os x på grund av juridiska anledningar. Man måste flasha bioset för att det ska funka (för os x i alla fall om jag har fattat det rätt) och som då verkar finnas att ladda ner på ett annat ställe.

 

Det startade tydligen med ett Kickstarter Projekt och leveranstiden verkar i och för sig vara ett problem. Men det är så vitt jag begriper ett ganska litet företag som kanske fick fler kunder än vad man räknat med så det kan ju bero på det.

 

Utöver det om man kollar på deras webshop så finns bara två kvar bortsett från bulkpacket med 10 kort så tåget kanske har gått för den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det handlar om datordelar och inte OS X så flyttar jag tråden.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Det funkar precis som utlovat testar en version av snow leopard nu. Jag hade köpt en hårddisk på netonet men när jag bootade upp så ville den installera windows vilket var väldigt märkligt. Det visade sig att det låg kvar på disken från fabrik av någon ankedning hmm. Nåväl jag fick ett engelskt win 7 pro på köpet hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar precis som utlovat testar en version av snow leopard nu. Jag hade köpt en hårddisk på netonet men när jag bootade upp så ville den installera windows vilket var väldigt märkligt. Det visade sig att det låg kvar på disken från fabrik av någon ankedning hmm. Nåväl jag fick ett engelskt win 7 pro på köpet hehe.

[+] :ThumbsUp: Kul! Berätta gärna lite mer sen när du fått ihop allt och kört ett tag. Testa gärna att köra den i Geekbench sen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätt gärna att berätta och har du några bilder så varsegod! Spara gärna om bilder i JPEG så de inte blir så stora typ 100 kb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

12711 i geekbench med onboard grafik enbart

Vad sitter det för prylar i burken?

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Vid test tillfället bara en 3770k och 16 gig 1600 minnen + en vanlig 120 gig ssd isk och mavericks. Har testat snow leopard med ett grafikkort i också men är fick jag ca 1000 lägre om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid test tillfället bara en 3770k och 16 gig 1600 minnen + en vanlig 120 gig ssd isk och mavericks. Har testat snow leopard med ett grafikkort i också men är fick jag ca 1000 lägre om jag inte minns fel.

Dvs en Intel Core i7 3770K 3,5Ghz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Ja det är förra generationens cpu men det verkar som att man bara skulle vinna typ 5-10 % med nya generationen. Om man saknar 10 % i prestanda då har man lastat på för mycket och behöver nog nåt som nästa generation saknar också.

 

Så jag får för mig att den presterar ganska bra. Till exempel så tog jag en gammal snow leo disk och satte i en extern usb3 låda och jag vet inte ens om usb3 ska funka på snow leo men den startar utan problem.

 

Ska försöka fixa till en film och visa, återkommer med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12711 i geekbench med onboard grafik enbart

MacBookPro 15" värsta varianten och iMac 27" värsta varianten ligger strax över 13000. Så 12700 är mycket bra. Haswell är ju uttryckligen en förfining av Ivy Bridge som i första hand är optimerad för snålkörning, inte prestanda. Nästa generation blir prestandalyft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jag fick lite strul med grafiken dessvärre så det har varit ett par meckardagar här. Står liksom mitt emellan två världar på okänt område hehe. Kan en del om hackmac och en del om äkta vara men det här är varken eller så inga knep funkar. Bytte grafikkort och då blev det strul med upplösningen som inte gick att återställa men om datorn får sova så blir allt rätt när man väcker den. Det tog ett par försök innan man fattade det haha. Nåväl filmen kommer men den blir inte jätteproffsig det kan jag försäkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jag testade en snow leopard 10.6.8 hårddisk och den funkar fint den också. Det innebär att jag kan köra mina gamla logic studio 8 projekt igen. Logic 8 funkar i och för sig på högre än snö leoparden men då måste man installera med pacifist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...