Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro Retina 13" eller 15"

dotdeas

Recommended Posts

Hej alla,

Sitter och ska bestämma mig för ny dator och har svårt att bestämma mig. Tänkte kolla vad folk här har för egna åsikter och uppfattningar. Valet står mellan Macbook Pro Retina 13" 2,6Ghz i5 8gb ram 256gb ssd eller Macbook Pro Retina 15" 2,6Ghz i7 16gb ram 512gb ssd. Det skiljer ju lite över 10.000kr mellan dessa båda, men jag planerar att slippa byta dator om 2-3 år igen. Det jag jobbar med är främst webbutveckling så inget tungt eller processor krävande. Jag har en Macbook Pro 13" 2.8Ghz i7 16gb ram 256gb ssd late 2011 idag som fyller mina behov, men känner att jag vill ändå ha en retina skärm och uppgradera lite. Hur ställer sig folk till storleken på det båda? Har hört att folk upplever att grafiken på MBP 13" inte riktigt flyter pga Iris grafiken att den inte pallar upplösningen etc? Tar man 15" så har man ju möjligheten att kunna slänga in Windows på dualboot och köra lite spel om så skulle falla en in, men som sagt det är ändå 10.000kr skillnad så man får ju nästan 2st MBP 13" för samma pris som en MBP 15".

Vad tycker och tror ni?

Hej alla,

Sitter och ska bestämma mig för ny dator och har svårt att bestämma mig. Tänkte kolla vad folk här har för egna åsikter och uppfattningar. Valet står mellan Macbook Pro Retina 13" 2,6Ghz i5 8gb ram 256gb ssd eller Macbook Pro Retina 15" 2,6Ghz i7 16gb ram 512gb ssd. Det skiljer ju lite över 10.000kr mellan dessa båda, men jag planerar att slippa byta dator om 2-3 år igen. Det jag jobbar med är främst webbutveckling så inget tungt eller processor krävande. Jag har en Macbook Pro 13" 2.8Ghz i7 16gb ram 256gb ssd late 2011 idag som fyller mina behov, men känner att jag vill ändå ha en retina skärm och uppgradera lite. Hur ställer sig folk till storleken på det båda? Har hört att folk upplever att grafiken på MBP 13" inte riktigt flyter pga Iris grafiken att den inte pallar upplösningen etc? Tar man 15" så har man ju möjligheten att kunna slänga in Windows på dualboot och köra lite spel om så skulle falla en in, men som sagt det är ändå 10.000kr skillnad så man får ju nästan 2st MBP 13" för samma pris som en MBP 15".

Vad tycker och tror ni?

Prova båda i butik för att få en känsla om grafiken duger för dig i 13" samt att du borde även uppgradera ram till 16GB i 13" modellen om du tänkt ha den länge då det inte går att göra efteråt. Men med din dator tycker jag du borde vänta med en uppgradering till nästa gång Apple släpper en uppdatering till MBP, då lär det bli billigare med mer flash lagring och ram och din burk är ju fortfarande väl fungerande för dina anvädningsfall du beskriver.

Din nuvarande MBP har enligt Geekbench 7086 i processorprestanda. En ny 13" med 2,6 GHz ligger på 7648 vilket betyder att det är noll förbättring på processorsidan. Billigaste 15" med 2,0 ligger på 11365 vilket skulle ge ett rejält lyft. Stirra dig inte blind på GHz. De är helt olika processorer och moderkort. 13" är konsument och 15" är proffs. Bifogar en bild så du ser själv hur det ser ut i jämförelse.

...

15" har också en rekordsnabb PCI-e-buss till hårddisken vilket gör att SSD-n är som en hungrig huggorm jämfört med tidigare vilket i sig gör enormt mycket för känslan av prestanda. Enligt en nyare artikel i MW har den fyra pipes mot tidigare två vilket gör att den skyfflar data nästan dubbelt så snabbt som en ny 13" som verkligen inte är långsam............

...

Läs också MW-s test av MBP

http://macworld.idg.se/2.1038/1.531478/test--grym-batteritid-i-macbook-pro-retina?queryText=macbook%20pro

post-363-0-38777000-1384870296.png

Jag har inte 13 tummaren men late retinan 2013 med i7 2,3 , 16gb och 512 ssd. Den har mer kraft en jag behöver. Varför vill du ha 2,6? Jag hade även nöjt mig med grundmodellen utan externt graffikort men insåg att för 4500kr mer fick jag både dubbelt ram och ssd samt ett extra graffikort. Tyckte inte det var så svårt att bestämma sig ;-)

• 2 weeks later...

Hej alla,

Vad tycker och tror ni?

Den dator du har i nuläget kommer att hålla i ytterligare flera år. Den är lika bra som (om inte bättre pga 16GB RAM) nya 13" rMBP. Har du funderat på att köpa en extern skärm för att få en skärm med bra bild (du nämnde retina-skärm som ett skäl för uppgradering) och mer yta för din webbutveckling? 15" rMBP, speciellt den värre versionen som du pratade om, kommer att kännas hysteriskt mycket snabbare i applikationer som utnyttjar kraften tack vare quad-core (du har dual-core, vilket 13" rMBP också har) och en riktigt bra dedikerad grafik-krets. Men det är också en dyr peng. Val och kval, helt klart, men hoppas det löser sig bra :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...