Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare har några funderingar om iPad Air


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

 

Har haft min iPad Air (WiFi 16GB) sedan början av november, och har några funderingar angående olika saker. Hoppas ni kan tipsa och/eller hjälpa mig. ;)

 

Det första gäller Safari och App Store, som ibland kraschar när jag använder dem. Safari kraschar när jag bl.a är inne på Aftonbladets hemsida, och även andra sidor som har mycket javascript. Den startar bara om sig, men den förlorar inte navigationen jag var inne på (dvs, när den startat om sig så syns samma artikel jag varit inne på). Även App Store kraschar ibland, även iTunes Store. Detta händer när jag varit inne där ganska länge och navigerat mellan olika appar och sökningar. Någon som vet om detta är ett känt problem? Trodde detta skulle bli löst genom den senaste iOS uppdateringen som kom förra veckan. Det kraschar fortfarande, men inte lika ofta.

 

En annan fundering jag har, är angående batteriladdning. Hur lång tid ska det egentligen ta att ladda upp ett helt iPad Air-batteri från 1% till 100%? Anledningen till att jag frågar är att häromkvällen hade jag bara 1% kvar på batteriet, och satte den i laddning (avstängd) runt kl 23. Vaknade morgonen därpå kl 7:00 och skulle se om den var färdigladdad, då satte jag igång den och då stod det "93% laddat". Ska det verkligen ta 8 timmar att ladda upp batteriet helt? Värt att notera är att jag alltid förbrukar hela batteriet på min iPad innan jag laddar den, jag sätter den i laddning när batteriet ligger mellan 1-10% för att inte förstöra batteriet. Nu kanske jag bara jämför felaktigt med en mobiltelefon som tar bara någon timme att ladda. Så, vet någon hur lång tid det "bör" ta att ladda en iPad Air fullt? Har försökt googla och titta på Apple's hemsida, men hittar ingen relevant information.

 

Vet inte om dessa funderingar är något fabriksfel som jag borde få hjälp med av Apples kundtjänst?

 

Hoppas ni kan hjälpa mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta med att dra ur batteriet helt för det kan skada batteriet.

Det sitter inte något gammalt Nickel kadmium batteri med minnesfunktion utan ladda batteriet när det passar.

Läs mer här om batteri: http://www.apple.com/se/batteries/

 

Angående laddtid är det full normalt när du drar ur det till 1%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag formulerade mig nog fel. Jag använder min iPad såpass mycket att batteriet hinner ta slut, jag sitter mao inte och kör slut batteriet i onödan ;) Menade bara att jag inte sätter in laddare i onödan när det t.ex är 50% kvar eller liknande.

 

Men tack för tipset, ska försöka få i laddaren när iPaden själv varnar för lågt batteri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag har märkt att Safari kraschar då och då på min iPhone 5S och iPad generation 4, på iPaden började det efter att jag lade in iOS 7 och dess uppdateringar (5S körde ju iOS 7 från start). Så jag skulle våga påstå att i alla fall Safari buggar lite i nya systemet. Det sker inte särskilt ofta, men det har skett fler gånger på någon månad än någonsin tidigare. Jag märkte dock aldrig av det på min iPhone 5 med iOS 7.

 

Det tar omkring 8 timmar att ladda en iPad från 0% till 100%, i alla fall med min från fjärde generationen. Det är ett rätt ordentligt batteri som sitter i den och samtidigt är inte laddaren särskilt kraftfull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Joel för svar, då kan jag åtminstone vara lite lugn att det inte är något större fel på min iPad. Får ladda ner Google Chrome och se om den är mer stabil. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...