Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Blacklisted? Svartlistad?

zentia

Recommended Posts

Jag har gått och köpt mig en iPhone 5 av en vän till mig, som i sin tur köpt denna telefon av en vän till honom. Telefonen var låst till 3(tre), men jag gjorde en upplåsning på internet och enligt två olika företag som gör upplåsningar på iPhone så ska telefonen vara upplåst.

Men när jag ska aktivera den, både via mobilnätet och via iTunes så fungerar det inte, det står "Inget SIM" på telefonen, det är när jag har mitt Telia kort i den, när jag försöker att aktivera den med ett kort från 3 så fungerar det och det står i iTunes att mobilen är upplåst. Men det blir samma sak när jag byter till mitt Telia kort efter aktiveringen.

När jag efter många mail förklarat och försökt att fixa detta med företagen i fråga så tror dom att detta kan bero på att telefonen är så kallad "blacklisted" eller "svartlistad" på svenska.

Telefonen är inte anmäld stulen eller någonting sådant.

Så till mina frågor.

Vad kan det bero på att den är s.k svartlistad (om den nu är det)?

Finns det någonting man kan göra för att få det att fungera ändå? Finns det möjlighet (även om det är olagligt) att byyta IMEI-nummer?

Tacksam för svar!

Jag har gått och köpt mig en iPhone 5 av en vän till mig, som i sin tur köpt denna telefon av en vän till honom. Telefonen var låst till 3(tre), men jag gjorde en upplåsning på internet och enligt två olika företag som gör upplåsningar på iPhone så ska telefonen vara upplåst.

Men när jag ska aktivera den, både via mobilnätet och via iTunes så fungerar det inte, det står "Inget SIM" på telefonen, det är när jag har mitt Telia kort i den, när jag försöker att aktivera den med ett kort från 3 så fungerar det och det står i iTunes att mobilen är upplåst. Men det blir samma sak när jag byter till mitt Telia kort efter aktiveringen.

När jag efter många mail förklarat och försökt att fixa detta med företagen i fråga så tror dom att detta kan bero på att telefonen är så kallad "blacklisted" eller "svartlistad" på svenska.

Telefonen är inte anmäld stulen eller någonting sådant.

Så till mina frågor.

Vad kan det bero på att den är s.k svartlistad (om den nu är det)?

Finns det någonting man kan göra för att få det att fungera ändå? Finns det möjlighet (även om det är olagligt) att byyta IMEI-nummer?

Tacksam för svar!

Varför låser du inte upp den hos 3?

Varför låser du inte upp den hos 3?

Därför att den troligtvis är stulen!!!

Den är inte stulen, har varit i kontakt med tre. Men med tanke på att telefonen köptes den 8e Januari i år, så går den inte att låsa upp hos tre innan den 8e Januari 2014, då dom flesta har en bindningstid till operatören på oftast 12 månader.

Någon som kan svara på frågan istället för att göra en massa antydande?

Den är inte stulen, har varit i kontakt med tre. Men med tanke på att telefonen köptes den 8e Januari i år, så går den inte att låsa upp hos tre innan den 8e Januari 2014, då dom flesta har en bindningstid till operatören på oftast 12 månader.

Någon som kan svara på frågan istället för att göra en massa antydande?

Vi kan bara gå efter vad du skriver och eftersom du själv skriver att den är svartlistad går det bara dra slutsatsen att den är stulen.

Vi kan bara gå efter vad du skriver och eftersom du själv skriver att den är svartlistad går det bara dra slutsatsen att den är stulen.

som lappen skriver svartlistad = IMEI numret finns med i EIR registret vilket den bara gör om någon ringt och anmält den stulen, även om du inte tror att det är en stulen telefon du köpt så kan ju din kompis ha stulit den eller köpt den av någon annan som stulit den. Lämna in den till polisen så den kommer till sin rättmätige ägare och upprätta en polisanmälan mot din "kompis" som sålt stöldgods till dig kanske kan vara på sin plats.

iPhoneReservdelar.se

Skicka imei privat till oss så ska vi kolla hur det ser ut på just detta imei

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...